مسیر خلق تا صعود کسب‌وکار استارتاپی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
مسیر خلق تا صعود کسب‌وکار استارتاپ

پیش از اینکه مستقیم به سراغ کسب‌وکار و کارآفرینی استارتاپی برویم، بهتر است که در مورد چگونگی پیدایش جهان استارتاپ بگوییم.اگر استارتاپ را به عنوان یک سازمان فناوری مقیاس‌پذیر با هدف رشد سریع در نظر بگیریم، می توانیم به دنبال اولین استارتاپ تاریخ باشیم.

به‌عنوان‌مثال، شرکت ادیسون جنرال الکتریک (GE)، می‌تواند به‌عنوان یکی از اولین استارتاپ‌ها در نظر گرفته شود. مسیر دشوار رشد این شرکت برای پیروزی، شبیه به یک سفر معمولی استارتاپی است. خیلی از شرکت‌ها دیگر نیز مانند نوکیا در اوایل فعالیت خود می‌توانند به‌عنوان یک استارتاپ تصور شوند.بااین‌حال، هیچ یک از این شرکت‌ها را نمی‌توان در شرایط فعلی که دارند یک استارتاپ در نظر گرفت زیرا در حال حاضر شرکت‌های بزرگی هستند.

ظهور سیلیکون ولی (Silicon Valley )

شکل گیری اغلب استارت آپ ها با ظهور سیلیکون ولی مرتبط است. اصطلاح سیلیکون ولی برای اولین بار در سال 1971 در زمانی که بیشتر شرکتهای منطقه که تولید کننده  سلیکون بودند  درمجله ای به نام Electronic News مطرح شد. در دهه 1980 ، اصطلاح سیلیکون ولی برای اشاره به کل منطقه Palo Alto ، Cupertino ، Sunnyvale ،Mountain View  و اطراف آن استفاده می شد.

اما کلید استارتاپ‌ها در این منطقه از پایان دهه 1990 زده شد، زمانی که وب‌سایت‌ها به قدرت رسیدند. فناوری و باور اینکه به‌زودی اینترنت جهان را تغییر خواهد داد، چشم‌اندازهای تازه‌ای را برای شروع کسب‌وکارها باز کرد.

به‌سرعت شرکت‌هایی مانند Amazon و Netscape  راه را برای خودشان بازکرده و این حس را ایجاد کردند که موفقیت در انتظار همه کسانی است که می‌دانند چگونه در دنیای مجازی دامنه‌ای را برای خود ثبت کنند. اما همه چیز از کنترل کسب‌وکارها خارج شد، حباب داشتن وب‌سایت ترکید و یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های اقتصاد جهانی در چند دهه قبل اتفاق افتاد.

اگرچه ترکیدن این حباب نشان داد که هر ایده‌ای فقط به دلیل حضور داشتن در اینترنت و دارای وب‌سایت بودن ارزشمند نیست، اما باور به تکنولوژی و تأثیر اینترنت از بین نرفت.

شرکت‌های فناوری در دهه 2000

پس از اتفاقاتی که در دهه قبل افتاد، جامعه استارتاپی با درس گرفتن از آنها شروع به حرکت کرد و به آن سرعت بخشید.اگر به شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی مانند Facebook ، Uber ، Airbnb ، Twitter ، LinkedIn ، Tesla یا Dropbox نگاه کنیم ، هیچ کدام از آنها 20 سال پیش وجود نداشتند. حتی از تاسیس گوگل هم فقط 21 سال می‌گذرد.

READ  مرکز فروش چوب روسی در بندر انزلی

اینترنت و دیگر فناوری‌های مدرن فرصت‌های تجاری بزرگی را برای ایجاد امکان رشد سریع شرکت‌ها به وجود آوردند. همه شرکت‌هایی که از آنها در بالا نام‌برده شد، تنها در چند سال توانستند دارای ارزش میلیاردی شوند .

این شرکت‌ها تأثیر اساسی بر جهان ما داشته‌اند.  Facebook به‌عنوان بزرگترین شرکت رسانه ای جهان، هیچ کس را به عنوان مسئول تولید محتوا در لیست حقوق و دستمزد خود ندارد. Airbnb ، بزرگترین برند هتل زنجیره ای جهان، مالک هیچ هتلی نیست و Uber بزرگترین شرکت تاکسی جهان نیز مالک هیچ تاکسی نیست. در این دهه  شرکت های فناوری، صنعت را را تکان دادند  و بازارها را از شرکت های سنتی گرفتند.

در صورت علاقه به کسب و کار‌های استارتاپی می‌توانید درباره جذب سرمایه در مراحل اولیه استارتاپ نیز در وبلاگ پرسال مطالعه کنید.

استارتاپ در دنیای امروز

این پدیده دیگر فقط محدود به سیلیکون ولی یا حتی ایالات متحده نیست، بلکه به یک پدیده کاملاً جهانی تبدیل شده است که دارای مراکز رشد بسیاری در سراسر جهان مانند استکهلم، برلین، لندن، هلسینکی، تل‌آویو، سنگاپور، پکن و توکیو دارد. حتی بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه نیز دارای مراکز راه‌اندازی و دستگاه‌های رشد و شتاب‌دهنده فعال هستند، بنابراین زمینه مناسبی برای رشد انواع جدید ایده‌های کارآفرینی فراهم شده است.

جالب اینجاست که همه مراکز استارتاپ‌ها شبیه به هم نیستند. به‌عنوان‌مثال، در فنلاند در حدود سال 2009 ، هم‌زمان با تأسیس دانشگاه Aalto ، گروهی از دانشجویان این دانشگاه، انجمن کارآفرینی AaltoES را تشکیل دادند ، که نیروی محرکه ای در رشد فعالیت های استارتاپ فنلاندی بوده است.

به‌تدریج نگرش‌های جامعه استارتاپی مثل یک گلوله برفی که حرکت می‌کند تغییر کرد و اروپای شمالی صاحب بزرگ‌ترین و برترین رویداد استارتاپی جهان شد.

از دهه 1970 ، زمانی که تمرکز بر روی سیلیکون ولی بود تا کنون، دنیای استارتاپ تغییر زیادی کرده است. اکوسیستم استارتاپی دائماً درحال‌توسعه است و این امید وجود دارد که در آینده، در جهان مراکز استارتاپی بیشتری در وجود داشته باشد.

گروه سرمایه‌گذاری پرسال در مدت کوتاه حضور خود، در حوزه نوآوری و فناوری به عنوان یک cvc توانسته با ارائه خدمات با کیفیت و متمایز، خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار متعهد، دقیق، چابک و هوشمند معرفی کند.سرمایه‌گذاری پرسال بر استارتاپ‌ها، بیشتر بر روی حوزه‌هایی متمرکز است که اگرچه چشم‌انداز روشنی در پیش دارند اما در سال‌های گذشته مغفول مانده‌اند.

منبع

keyboard_arrow_up