4 نکته برای جذب سرمایه در مراحل اولیه استارتاپ

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
استارتاپ

با افزایش اطلاعات و داده‌ها و ورود روزافزون شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه ورود خود به یک استارتاپ بسیار باتجربه‌تر و پیچیده‌تر از گذشته عمل می‌کنند.

سرمایه‌گذار فرشته در اغلب موارد، یکی از اعضای خانواده یا دوستان کارآفرین است که به منظور پشتیبانی و پا گرفتن کسب‌وکار به تزریق سرمایه پرداخته و بدون دخالت در امور مدیریتی، به صاحبان این گونه مشاغل کمک می‌کند تا مراحل دشوار اولیه را پشت سر بگذارند. سرمایه‌گذار فرشته در ازای مالکیت بخشی از سهام استارتاپ یا بدهی قابل تبدیل، پشتوانه مالی استارتاپ‌ها یا کارآفرینان را فراهم کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا اهداف تجاری خود را دنبال کنند.

بنابراین، کارآفرینان نوپا نیز باید با درک این پیچیده‌گی‌ها و با داشتن آمادگی کامل وارد مراحل اول جذب سرمایه بشوند.

اد کواتل باوم، کارآفرینی که میلیون‌ها دلار برای کسب‌وکارهای خود و مشتریانش سرمایه اولیه جمع‌آوری کرده است، بهتر از هرکسی به درک این مورد رسیده است .. شرکت آقای باوم، Polaris-Crux Group ، یک شرکت مشاوره‌ راهبردی مستقر در واشنگتن است که روی کمک به شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوظهور و سرمایه‌گذاران جهت کنترل پیچیدگی‌های افزایش سرمایه و مقیاس‌پذیری تجاری (scaleup) تمرکز دارد.

 او اخیراً در کنفرانسی که در دهکده فناوری دانشگاه Clemson کارولینای جنوبی برگزار شد از تجربیات گسترده خود در زمینه جذب سرمایه برای استارتاپ‌های جوان و آینده‌دار فناوری وانتظارات هشداردهنده‌ای که برای کارآفرینان نوپا ایجاد می‌شود صحبت کرد و گفت اغلب این تصورات اشتباه هستند. او در این سخنرانی به چند مورد از مشاهدات و تجربیات خود برای بودجه و جذب سرمایه اولیه اشاره کرد:

۱-فقط یک قانون طلایی وجود دارد

ممکن است فرمولی مخفی برای افزایش سرمایه وجود نداشته باشد، اما آقای کواتل‌باوم تأکید دارد که یک حقیقت مهم وجود دارد که همه صاحبان استارتاپ‌ها باید آن را درک کنند: پول و سودآوری مهم‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاران همیشه  برای ورود به استارتاپ‌هایی که کم‌تجربه هستند تلاش می‌کنند بیشترین سهم ممکن را دریافت و اهرم‌های فشار بیشتری برای خود ایجاد کنند.

به همین دلیل، بسیار مهم است که هنگام آماده‌سازی مقدمات جذب سرمایه اولیه برای کسب‌وکار خود، از متخصصان کمک بگیرید. شتاب‌دهنده‌ها و منتورها منابع خوب و اغلب رایگانی هستند که معمولاً در دسترس صاحبان کسب‌وکار  جهت  راهنمایی و دریافت مشاوره حضور دارند. و اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، استخدام مشاوران حرفه‌ای  می‌تواند شما را در این فرایند راهنمایی و کمک بیشتری کند.

درس: اگر در مورد جذب سرمایه اولیه آشنایی و تسلط ندارید، آن را به‌تنهایی انجام ندهید.

۲-سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه شریک هستند

در ابتدای راه‌اندازی استارتاپ، معمولاً تعداد سرمایه‌گذاران کمتر است؛ به همین دلیل، هر سرمایه‌گذار در مراحل اولیه اساساً نقشی فعالانه و در حد شریک شما را بازی می‌کند. احتمالاً نقش سرمایه‌گذار به عنوان شریک جزو اهداف جذب سرمایه شما نباشد اما برای اهداف کلی و بلندمدت، باید آماده باشید تا با این سرمایه‌گذاران تعامل داشته باشید.

READ  کووید 19؛ چالش‌های جهانی صنعت کاغذسازی

با این اوصاف، کارآفرینان نوپا باید به‌خاطر داشته باشند که سرمایه‌گذارانی که فضای فنی شما و بازاری را که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را درک کرده و دارای شبکه‌ی ارتباطی قوی در زمینه کاری شما هستند، ارزش طلا دارند.  کسانی که بدون هیچ مزیت دیگری تنها سرمایه در اختیار شما ارائه می‌دهند، بدترین کابوس شما خواهند شد.

 درس: سرمایه‌گذاران اولیه خود را عاقلانه انتخاب کنید و ضرب‌المثل ” دندان اسب پیشکشی را نمی‌شمرند” را در نظر داشته باشید.

۳-سرمایه‌گذاری‌های اولیه شما از بین رفته است

هر سرمایه‌گذاری که پیدا کنید اجازه نمی‌دهد از این سرمایه برای پرداخت بدهی‌های قدیمی و هزینه‌های قبل از سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. راهبُرد صحیح در واقع این است که سرمایه جدید باید برای رشد شرکت مورداستفاده قرار گیرد، نه تصمیمات گذشته؛ این موضوع کارآفرین را در موقعیت سخت پرداخت بدهی‌های قدیمی و راضی نگه‌داشتن ذی‌نفعان قبلی در حین رشد تجارت قرار می‌دهد.

با درنظرگرفتن این موضوع، کارآفرینان باید بدانند که هرگونه پولی که برای این تجارت گذاشته‌اند، به‌احتمال زیاد از بین می‌رود.

درس: شما و سرمایه‌گذاران اولیه خود باید بر افزایش ارزش سهام باقی‌مانده تمرکز کنید.

۴- سرمایه‌گذاران جدید انتظار معامله بهتری خواهند داشت

همان‌طور که به‌عنوان کارآفرین و صاحب استارتاپ به رشد خود ادامه می‌دهید و آماده نوبت‌های بعدی جذب سرمایه می‌شوید، به‌احتمال زیاد به سمت سرمایه‌گذاران فرشته یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (vc) که تجربه بیشتر و مراحل بررسی پیچیده‌تری خواهند داشت می‌روید. آنها معاملات سرمایه‌گذاران قبلی شما را با جزئیات کامل بررسی خواهند کرد و سپس بعد از این بررسیها ، شروع به مذاکره می‌کنند و انتظار دارند قرارداد بهتری را نسبت به سرمایه‌گذاران قبلی  با شما ببندند.

به همین دلیل، بسیار مهم است که مراحل اولیه جذب سرمایه را با قاطعیت دنبال کنید.  و اگر زمانی در تنگنا هستید و به سرمایه نیاز دارید، باید از  انتخاب بدون مطالعه سرمایه‌گذار اجتناب کنید، زیرا این سناریو شما را وادار به انجام معاملات ناامیدکننده‌ای می‌کند که بیشتر از احساسات نشئت‌گرفته تا منطق.

 درس: برای جلوگیری از موانع و مشکلات بزرگ در آینده، شرایط و ساختار قرارداد جذب سرمایه را در مراحل اولیه مورد بررسی دقیق و جامع قرار دهید.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا بینش دیگری دارید که می‌توانید با کارآفرینانی که به دنبال جذب در مراحل اولیه هستند به اشتراک بگذارید؟ لطفاً آنها را در قسمت نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

گروه سرمایه‌گذاری پرسال در مدت کوتاه حضور خود، در حوزه نوآوری و فناوری به عنوان یک cvc توانسته با ارائه خدمات با کیفیت و متمایز، خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار متعهد، دقیق، چابک و هوشمند معرفی کند.سرمایه‌گذاری پرسال بر استارتاپ‌ها، بیشتر بر روی حوزه‌هایی متمرکز است که اگرچه چشم‌انداز روشنی در پیش دارند اما در سال‌های گذشته مغفول مانده‌اند.

منبع

keyboard_arrow_up