بررسی انواع کاربرد پالت چوبی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
پالت چوبی کاربرد و تاریخچه

پالت چوبی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین وسیله‌ی چوبی شناخته می‌شود که وظیفه‌ی اصلی آن حمل آسان و سریع محصولات دیگر، بدون حتی ذره‌ای آسیب است. پالت چوبی از اتصال چندین تخته چوبی به یکدیگر ساخته شده است؛ به عبارت دیگر پالت چوبی یک ساختار چوبی مسطح است که محصولات را روی آن چیده و با انواع نوار و تسمه فیکس می‌کنند تا بتوانند توسط ماشین‌های حمل‌ونقل همچون جک پالت و جرثقیل وارد انواع کانتینر و کامیون حمل بار شده و آن‌ها را جابه‌جا کرده و یا در انبار نگهداری کنند.

پالت‌های چوبی می‌توانند تا 1000 کیلوگرم بار را تحمل کنند. این موضوع موجب شده تا پالت چوبی محبوبیت خاصی در بازار پیدا کند و بسیاری برای حمل و انتقال بارهای با وزن بالا از این محصول چوبی بهره گیرند. پالت‌ها را بسته به نوع ماده اولیه‌شان تقسیم‌بندی می‌کنند. پالت‌هایی با جنس‌های دیگری مثل پالت فلزی و پلاستیکی هم وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند. پالت مارون، پالت یورو، پالت پتروشیمی، پالت مخصوص کاشی و سرامیک از معروف‌ترین پالت‌های چوبی به شمار می‌آید. امروزه برای داشتن دکوراسیونی مینیمال و زیبا بسیاری از پالت چوبی دست‌دوم استفاده می‌کنند. پالت چوبی علاوه بر استفاده در حمل‌ونقل کالا، مناسب برای درست‌کردن میز، مبل، گلدان و … استپالت چوبی کاربرد و تاریخچه

تاریخچه پالت چوبی

زمانی که آمریکا پا به میدان جنگ جهانی دوم گذاشت به دلیل فاصله خاک اصلی خود با میدان نبرد نیازمند انتقال سربازان و مهمات و مایحتاج آن‌ها به اروپا در حجم عظیمی بود. روش‌های سنتی حمل‌ونقل و دوری مسیر، نیازمند هزینه بسیاری بود که سرعت و حجم مناسبی هم نداشت؛ آمریکایی‌ها به دنبال انتقالی ارزان‌تر سریع‌تر با حجم بیشتر بودند؛ بهره‌مندی از پالت چوبی به دلیل عدم نیاز به نیروی کار بیشتر و کاهش زمان بارگیری مهمات و از همه مهم‌تر هزینه‌ای کمتر موجب شد تا توجه و رضایت آن‌ها را به خود جلب کند، به همین منظور آمریکایی‌ها از اولین استفاده‌کنندگان پالت چوبی بودند.

پالت‌های چوبی جایگزین بشکه‌ها و جعبه‌های چوبی شدند و بدین ترتیب به کار حمل‌ونقل خود سرعت بخشیدند. پس از پایان جنگ مزیت استفاده از پالت‌های چوبی برای جابجایی و انبار محصولات بیش از پیش نمایان شد و بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ دست به استفاده از پالت‌های چوبی زدند و تا امروز نیز این موضوع ادامه داشته است.

تاریخچه پالت چوبی

انواع پالت چوبی

پالت چوبی در بازار پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین نوع پالت است زیرا برای حمل‌ونقل انواع کالا مناسب بوده و با تحمل بار بیش از 1000 کیلوگرم، به‌سلامت رسیدن کالای مصرف‌کننده به مقصد را تضمین می‌کند. در بازار پالت‌های فلزی و پلاستیکی هم وجود دارند اما قیمتی بالاتر از پالت چوبی (گاهی تا دوبرابر) دارند. پالت چوبی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. از انواع پالت چوبی می‌توان به پالت چوبی یک یا دو رو و پالت‌های یک طرفه یا دو طرفه اشاره کرد.

پالت‌های یک رو تنها از یک طرف و پالت‌های دو رو از دو طرف قابل استفاده است؛ اما پالت‌های یک طرفه تنها از دو طرف قابلیت حمل برای ماشین‌های حمل و نقل را دارد در حالی که دوطرفه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از چهار طرف آن می‌توان استفاده کرد.

جنس پالت چوبی

پالت چوبی را می‌توان از انواع مختلف چوب ساخت اما نکته مهمی که در انتخاب پالت چوبی باید مدنظر قرار داد این است که جنس چوب متناسب با وزن وسیله‌ای باشد که قرار است با آن جابه‌جا شود. بیشتر پالت‌ها در ایران از جنس چوب روسی مانند چوب نراد، ساسنا یا یولکا است؛ اما چوب درختان سوزنی برگ، پهن برگ مانند افرا، راش و… هم استفاده می‌شود. برای ساخت پالت از چوب خشک با رطوبت 10 تا 15 درصد (چوب خشک‌کن رفته) استفاده می‌کنند.

پالت چوبی کاربرد و تاریخچه

قیمت پالت چوبی نو

قیمت پالت چوبی نو در حدود نصف قیمت یک پالت پلاستیکی است. پالت‌های چوبی را بسته به‌اندازه و نوع چوبی که ساخته می‌شوند تقسیم‌بندی می‌کنند. پالت چوبی روسی و یا پالت چوبی مارون را می‌توان به‌عنوان انواع پالت چوبی مثال زد. همچنین تولیدکنندگان پالت چوبی بر اساس طراحی‌های خود پالت چوبی را در اندازه‌های مختلف می‌سازند. قیمت پالت چوبی نو نیز بر اساس همین دو فاکتور اندازه و نوع تعیین می‌شود. ناگفته نماند عوامل دیگری مانند نوع مواد اولیه، دستمزد نیرو برای ساخت آن، قیمت چوب در بازارهای داخلی و جهانی و هزینه حمل و نقل بر قیمت پالت چوبی نو تأثیرگذار است.

READ  کاهش صادرات چین به دلیل توقف محرک‌های اقتصادی

ساخت پالت چوبی

تولید پالت چوبی به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می‌گیرد. در روش اتوماتیک با استفاده از ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ای به‌صورت اتوماتیک برش چوب‌ها و ساخت پالت چوبی انجام می‌شود.

در روش دستی اما تخته‌های برش خورده را به همان شکلی که از ظاهر یک پالت معلوم است با میخ هال فولادی به هم وصل می‌کنند. اندازه یکسان و پرچ‌کاری دقیق می‌تواند سلامت یک پالت را تضمین کند.

پالت چوبی کاربرد و تاریخچه

ضایعات پالت چوبی

پالت‌های چوبی بعد از چندین بار استفاده یا شکسته و یا دفرمه می‌شوند که دیگر امنیتی برای انتقال کالا را ندارند. برخلاف باور برخی‌ها می‌توان از ضایعات پالت چوبی در بسیاری از زمینه‌ها مانند صنعت دکوراسیون بهره گرفت. در چنین شرایطی پالت‌ها را می‌توان به دو طریق استفاده کرد. یا می‌توان آن‌ها را خمیر کرد و در صنایع کاغذ و غیره استفاده کرد و یا از خمیر مالچ برای تقویت خاک استفاده نمود. راه خلاقانه دیگر، استفاده از پالت‌های چوبی برای دکوراسیون است.

امروز برای داشتن دکوراسیونی مینیمال و زیبا، بسیاری از پالت چوبی دست‌دوم استفاده می‌کنند. پالت چوبی علاوه بر استفاده در حمل‌ونقل کالا، مناسب برای درست‌کردن میز، مبل، گلدان و … است. ممکن است در نگاه اول پالت چوبی دست‌دوم وسیله‌ای بدون استفاده به نظر برسد اما به دلیل ارزان بودن قیمت پالت و سهولت در جابه‌جایی آن، می‌تواند به وسیله‌ای پرکاربرد تبدیل شود. در ابتدا از این پالت‌ها تنها در خانه‌های دانشجویی و خوابگاه‌ها استفاده می‌شد اما با تغییر سبک زندگی و رواج استفاده از وسایل ساده و مینیمال، وارد دکوراسیون خانه‌ها شد و در بسیاری از خانه به یک مبلمان مقاوم با طراحی منحصر به فرد جای گرفت.

پالت چوبی کاربرد و تاریخچه

شرکت پرسال باتوجه‌به شرایط اقلیمی کشور، به واردات چوب مرغوب از برترین تولیدکنندگان جهان پرداخته و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان چوب روسی است. پرسال این برتری را به سایر عرضه‌کنندگان چوب در کشور دارد که می‌تواند چوب را به‌صورت ابعاد مختلف به گروه‌های تولیدی ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت‌های روز چوب روسی پرسال با واحد سلولزی پرسال تماس بگیرید.

همچنین چنانچه در این بخش علاقه‌مند به کار تخصصی، معرفی تکنولوژی، پیمانکاری بسته‌بندی یا حمل هستید با آدرس ایمیل: Import@persolco.com یا شماره تلفن: ۲۶۲۰۸۳۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

  1. پالت چوبی تا چه وزنی را تحمل می‌کند؟

پالت چوبی به راحتی می‌تواند بارهایی با وزنی بالغ بر 1000 کیلوگرم را تحمل کند.

  1. پالت چوبی نخستین بار توسط چه کسانی به کار گرفته شدند؟

نخستین بار آمریکایی‌ها، در جنگ جهانی دوم از پالت چوبی استفاده کردند.

  1. پالت چوبی در ایران از چه جنسی ساخته می‌شود؟

عموم پالت‌ها از انواع مختلف چوب روسی نظیر چوب نراد، یولکا یا ساسنا ساخته می‌شوند. البته در برخی موارد چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگ همچون افرا و راش به کار گرفته می‌شوند.

  1. آیا از ضایعات پالت چوبی می‌توان استفاده کرد؟

بله، صنعت دکوراسیون مینیمال، صنعت ساخت کاغذ و صنعت کشاورزی (تقویت خاک به کمک خمیر) از صنایعی است که ضایعات پالت در آن‌ها استفاده می‌شود.

  1. پالت چوبی در چه انواعی وجود دارد؟

پالت‌های چوبی در طرح‌های گوناگون و اندازه‌های مختلف جهت کارکردهای متفاوت ساخته می‌شوند. پالت یک رو و پالت چوبی دو رو از انواع پالت چوبی به شمار می‌آیند.

keyboard_arrow_up