تفاوت چوب روسی و چوب راش

folder_openوبلاگ
comment5 دیدگاه
تفاوت چوب روسی و چوب راش

اگر بخواهیم به تفاوت چوب روسی و چوب راش اشاره کنیم می‌توان گفت این دو نوع چوب جز در مواردی دارای تفاوت‌های چندانی نمی‌باشد. چوب‌های روسی چوب‌هایی هستند که از کشور روسیه وارد می‌شوند که تهیه شده از درخت‌هایی مانند بلوط، کاج (نراد، ساسنا و یولکا) و انواع لمبه‌های روسی هستند. چوب روسی مقاومت بالایی ندارند از این رو رنگ کردن آن به بالا بردن مقاومت کمک می‌کند.

اما چوب راش از جمله چوب‌هایی هستند که مقاومت و کیفیت بسیار بالایی دارند. این چوب در برابر حشرات چوب‌خوار و قارچ‌ها مقاوم است که همین امر باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. هم‌چنین این نوع چوب در مناطق کوهستانی شمال ایران نیز به چشم می‌خورند. در ادامه به بررسی مزیت‌های هر یک از دو نوع چوب روسی و راش می‌‌پردازیم.

چوب روسی

احتمالاً بارها نام چوب روسی در هنگام خرید صنایع چوبی مانند میز، تخت خواب، کابینت، کمد، آیینه کنسول و … شنیده باشید. چوب روسی یکی از پرمصرف‌ترین چوب‌ها است. از جمله محصولات وارداتی با کیفیت از کشور روس می‌باشد که می‌توان گفت دارای استحکام بالا، قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار و … هستند.

همانطور که گفته شد این چوب‌ها از درختان مختلف روسی مانند کاج، بلوط، نراد، ساسنا، یولکا و… تهیه می‌شوند و در فصل مناسبی از سال در روسیه برش می‌خورد و پس از آن وارد بازار کشورهای مختلف مانند ایران می‌شود. درختان کاج روس ارتفاعی بالغ بر 30 متر و قطری حدود یک متر دارا هستند. رنگ این چوب سفید و کمی متمایل به زرد یا کرم مایل به قهوه‌ای یا قرمز است و دارای خطوط صافی می‌باشد.

چوب کاج روسی

چوب کاج روسی

کاربردها و مزیت‌های استفاده از چوب روسی

چوب روسی به دلیل استحکام، زیبایی و انعطاف بالا در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • جهت ساخت قرنیزهای چوبی، زیرسازی سقف، پارکت چوبی، دیوار پوش چوبی، پالت سازی، زهوار و نبشی
  • برای ساخت انواع صنایع چوبی منزل از جمله میز تلویزیون، درب‌های ضد حریق چوبی، مبلمان منزل، میز ناهارخوری، کابینت، کمد، آینه کنسول و…
  • همچنین برای نرده‌کشی، قایق‌سازی، ساختمان‌سازی، صنایع کاغذی و الیافی و… نیز استفاده می‌شود.

چوب روسی از جمله چوب‌هایی هستند که سنباده‌زنی آن‌ها بسیار راحت است به همین دلیل به‌راحتی می‌توان بر روی این چوب طراحی نمود. از این رو در صنعت مبلمان سازی، در و پنجره چوبی، سازه‌های چوبی جزو چوب‌های پرطرفدار به شمار می‌آید. این چوب‌ها دارای خاصیت کشسانی هستند، یعنی هنگام آسیب به چوب می‌توان آن را به شکل اولیه درآورد.

همچنین به دلیل استحکام بالا این چوب‌ها فشار زیاد را به‌راحتی تحمل می‌نمایند. همانطور که گفته شد از چوب روسی در صنایع کاغذسازی به دلیل داشتن خمیر سفید رنگ آن استفاده می‌شود.

از جمله کاغذ‌های مرغوب در بازار مربوط به کاغذ‌هایی هستند که از چوب روس تولید شده است. رنگ‌پذیری چوب روسی بالا بوده به همین دلیل محصولاتی که نیاز به رنگ بیشتری دارند از چوب روسی استفاده می‌گردد.

بهتر است در این قسمت به این نکته اشاره کرد چوب‌های روسی ممکن است مکانی برای رشد انواع قارچ‌ها و زندگی حشرات موذی تبدیل شود که باعث آسیب به چوب و ایجاد لکه‌های رنگی روی چوب می‌شوند. به همین دلیل باید از صنایع مربوط به چوب روسی محافظت کرد و آن‌ها در معرض رطوبت قرار نداد تا استحکام محصول پایین نیایید.

از دیگر مزیت‌های چوب روس می‌توان به استفاده آسان و راحت از انواع پیج و میخ بر روی آن اشاره کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا نجاران به هنگام متصل کردن قطعات به یکدیگر دچار مشکل نشوند.

چوب راش (beech)

درخت راش دارای شاخه‌های زیاد و ارتفاع آن تا حدود 40 متر و قطری حدود یک ونیم متر می‌باشد. این نوع درختان در نواحی اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی روییده می‌شود.

از این نوع چوب حدود 10 تا 13 گونه وجود دارد و به شکل راست تار، تراکم زیاد و دارای الیاف موازی هستند. چوب راش از جمله چوب‌هایی با عمر طولانی و مقاوم در برابر آسیب حشرات می‌باشد.

می‌توان گفت یکی از راه‌های تشخیص چوب راش از سایر چوب‌ها، رنگ چوب است. به این صورت که چوب این درخت دارای رنگ روشن (کرم متمایل به قرمز) است. علاوه بر رنگ از سنگینی آن نیز می‌توان این چوب را تشخیص داد. چوب راش نسبت به دیگر چوب‌ها سنگینی متوسطی دارد. درخت راش در مناطق بالای کوهستانی رشد می‌نمایند که در استان‌های شمالی ایران نیز این نوع درخت فراوان به چشم می‌خورند.

READ  ارباب مقواها

چوب راش کاربرد فراوانی در صنعت دکوراسیون داخلی و خارجی دارد. کاربرد فراوان این چوب محبوبیت آن را نیز فزون‌تر کرده است به گونه‌ای که از چوب درخت راش برای ساخت میز ناهارخوری، پنجره، در، انواع مبل و … استفاده می‌گردد. از چوب درخت راش به دلیل طراحی و نقش زیبایی که دارد به صورت روکش‌های ورقه‌ای نیز استفاده می‌شود. چوب‌های راش موجود در بازار در الوار 90 سانتی‌متری تا 3 متر به فروش می‌رسد و اگر اندازه الوار بلندتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کابینت جنس چوب راش

کابینت جنس چوب راش

کاربردها و مزیت‌های استفاده از چوب راش

همانطور که گفته شد چوب‌های راش از جمله چوب‌هایی هستند که دارای مقاومت بالا در برابر حیوانات موذی چوب‌خوار می‌باشد. به دلیل دارای بودن مقاومت بالا و عمر طولانی از جمله چوب‌های سخت شناخته می‌شوند. چوب راش از دسته چوب‌های بدون بو تلقی می‌شوند و همچنین دارای قیمت پایین و کیفیت بالا هستند.

این چوب‌ها به شکل ریزبافت هستند به دلیل سختی چوب برای صنایع مبلمان از آن‌ها بیشترین استفاده را می‌کنند. از جمله استفاده‌های دیگر از این نوع چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساخت انواع پارکت‌ها، دیوار پوش‌ها، پله‌ها و نرده‌های چوبی داخل خانه
  • برای ساخت انواع میزهای ناهارخوری، کابینت، صندلی
  • برای ساخت انواع وسایل دکوری زینتی چوبی، قاب تابلو و عکس

این نوع چوب رنگ‌پذیری و جلا بخشی خوبی دارد همچنین نمای گرم و زیبایی را به خانه می‌بخشد. از آنجایی که چوب راش در برابر آب آسیب‌پذیر می‌باشد بهتر است از چوب راش در جاهای خشک مانند مبلمان، کابینت، قاب تابلو استفاده نمود.

تفاوت چوب روسی و چوب راش در قیمت

قیمت چوب روسی از فروردین ماه 1401 شمسی هر متر مکعب از دوازده میلیون و هشتصد هزار تومان معامله شد و چوب راش نیز هر متر مکعب از هفده میلیون تا بیست و پنج میلیون معامله می‌شود.

چوب‌های روسی از دسته چوب‌های نرم و سبک هستند به همین دلیل برای طراحی‌های ظریف و نقوش مختلف از این چوب استفاده می‌شود. از نظر قیمت چوب روس درختان ساسنا، یولکا و یا نراد تفاوتی با یکدیگر ندارند بنابراین چوب روس براساس جنس نرم و سبک آن از قیمت مناسبی برخوردار است. به طور کلی برای خرید چوب راش به نسبت چوب روس می‌بایست هزینه بیشتری را پرداخت کرد. همانطور که گفته شد چوب راش مقاومت و استحکام بالایی دارد به همین دلیل پارکت‌های ساخته شده از چوب راش از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار است.

چوب راش چندین گونه می‌باشد و با توجه به اینکه این چوب مرغوبیت بالایی دارد در صنعت تراورس راه‌آهن کاربرد فراوانی دارد و به همین دلایل قیمت بیشتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت‌های روز چوب‌ روسی پرسال با واحد سلولزی پرسال با شماره  79885  و  09050705195 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  1. چوب روسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این چوب از استحکام بالا و قابلیت انعطاف‌پذیری بسیاری برخوردار است.

  1. چوب روس در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

صنعت مبلمان سازی، درب و پنجره سازی و ساخت سازه‌های چوبی از جمله حوزه‌های پرکاربرد برای چوب روس به شمار می‌روند.

  1. چوب راش چه مزیت‌هایی دارد؟

قیمت پایین، کیفیت بالا، عمر طولانی، مقاومت بالا در برابر حشرات و قارچ‌ها از جمله مزیت‌های چوب راش هستند.

  1. چوب روس گران‌تر است یا چوب راش؟

برای خرید چوب راش نسبت به چوب روس می‌بایست هزینه بیشتری را پرداخت کرد.

  1. چرا چوب راش در صنعت مبلمان سازی محبوب است؟

چوب راش از سختی بسیار خوبی برخوردار است از این رو برای صنعت مبلمان‌سازی گزینه مناسبی خواهد بود.

keyboard_arrow_up