مهمترین شاخص خرید انواع چوب روسی ساسنا، یولکا، نراد

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

در زمان سفارش خرید انواع چوب روسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همه ما می‌دانیم که چوب متریالی جذاب و مقاوم با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که از آن برای انواع پروژه‌ها و ساخت محصولات دکوراسیونی، ساختمانی و غیره استفاده می‌کنند. مردم تولیدات چوبی مهندسی شده را برای ساخت مبلمان، آلات موسیقی، وسایل دکوری و مواردی از این دست به کار می‌برند، حتی چوب در صنعت نماسازی، ساخت کفپوش، سقف و پوشش دیوار در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی نیز کاربردهای فراوانی دارد. در واقع این ماده طبیعی نقش پر رنگی در بهبود سطح کیفی زندگی بشر داشته که همین امر منجر به افزایش تقاضا و استقبال بیش از پیش آن شده‌است.‌

از آنجائیکه بافت جغرافیایی کشور و مصالح زیست محیطی (طرح تنفس جنگل) توان تأمین همه نیازهای بازار داخلی برای رفع این حجم از تقاضا را ندارد، بازرگانان ایرانی اقدام به واردات و خرید انواع چوب روسی از کشور پهناور روسیه کرده‌اند. این کشور تقریباً 20 ٪ از درختان جهان را شامل می‌شود، بنابراین به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان چوب نرم در دنیا انواع مختلفی از چوب مانند چوب ساسنا، یولکا، راش، نراد و غیره را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. چوب‌های روسی اغلب به رنگ سفید، کرم مایل به قهوه ای و یا قرمز هستند. این چوب‌ها که از انواع درختان نرم یا سخت گرفته می‌شوند، در فصولی از سال که آب و هوای روسیه مساعد است، بریده شده و به صورت چوب خشک یا خشک نشده و گرده به کشورهای دیگر صادر می‌گردند.

با توجه به اینکه هر یک از گونه‌های مختلف چوب روسی دارای مزایا و ویژگی‌های خاص هستند ما در این مقاله از پرسال برآن شدیم تا ابتدا شما را با مشخصات چوب یولکا، ساسنا و نراد آشنا کنیم و سپس به بررسی مهم‌ترین معیار خرید  انواع چوب روسی بپردازیم.

ویژگی‌های چوب ساسنا

ساسنا یکی از بهترین چوب‌های روسی است که وزن سبک و طول عمر بالایی دارد. این چوب گرفته شده از درخت کاج را طی فرآیندهایی تکنیکی حرارت می‌دهند تا صمغ و آفات آن از بین رفته و با غیر فعال کردن بافت‌های زنده بر مقاومت چوب در برابر تغییرات محیطی، پوسیدگی و غیره بیفزایند. ساسنا در سه گرید کلی و به شکل‌های مختلف مثل الوار، قرنیز، پالت و … در بازارهای داخلی وجود دارد.

چوب ساسنا نسبت به یولکا بافت چرب‌تر و تعداد گره‌های بیشتری دارد. از این چوب معمولا برای ساخت ام‌دی‌اف، کفپوش، دیوارپوش، مبلمان، درب‌ و پنجره، قایق و وسایل ماهیگیری، اسکلت سازی و غیره استفاده می‌کنند. موارد زیر بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های این چوب است:

  • وزن سبک و حمل‌ونقل آسان
  • رنگ پذیری مطلوب
  • بافت نرم و جذاب با برش پذیری عالی
  • قابلیت چکش خواری بالا
  • دارای دوام و مقاومت نسبتا زیاد
  • تجدیدپذیر و دوستدار طبیعت
  • ضد رطوبت
  • دارای خاصیت کشسانی
  • فرآوری شده و حرارت دیده

ویژگی‌های چوب یولکا

یولکا نیز محصول درخت کاج روسی (نوئل) است که بسیار نرم بوده و بافتی درشت و البته بسیار محکم دارد. نرمی آن باعث افزایش انعطاف پذیری چوب شده، در نتیجه دارای جایگاه ویژه‌ای در بین نجاران و فعالان این صنعت است. از آنجائیکه این چوب فرآوری ضعیفی دارد در برابر رشد قارچ، نفوذ رطوبت و حشرات آسیب‌پذیر است. چوب یولکا جزو خوش تراش‌ترین و نرم‌ترین چوب‌های موجود در بازار است که از آن در صنعت پل سازی، مجسمه سازی، مبلمان، کفپوش، نمای خارجی ساختمان، سونا، دکوراسیون چوبی و غیره به وفور استفاده می‌شود. چوب‌های روسی موجود در بازار تنوع قابل توجهی دارند، بنابراین هنگام خرید انواع چوب روسی از جمله چوب یولکا به ویژگی‌های این چوب که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم توجه کنید:

  • ظاهری زیبا با بافت نرم و وزن متوسط
  • دارای خواص مکانیکی عالی، سطح صاف و گره‌های کم
  • حساس در برابر رطوبت
  • دارای قابلیت ارتجاعی
  • مقاومت کم در برابر تغییرات هوا
  • قابلیت سنباده خوری و چکش خواری بالا
  • مقاومت نسبتا بالا در برابر ضربه

ویژگی‌های چوب نراد

چوب نراد که در ایران به نام «چوب روسی» شناخته می‌شود، یکی از زیر مجموعه‌های چوب‌های روسی است که به دلیل وزن سبک، قیمت مناسب و ظاهر جذابش محبوبیت زیادی در بین فعالان صنایع مرتبط با چوب دارد. این چوب دارای انعطاف نسبتا بالایی است که همین ویژگی باعث شده تا بتوان طرح‌های مختلفی را روی آن اجرا کرد و کارآیی آن را افزایش داد. چوب نراد علیرغم اینکه بسیار مستحکم است وزن سبکی دارد، به همین دلیل می‌توان از آن برای پوشش دیوار و حتی طراحی سقف نیز استفاده کرد.

نراد نسبت به بقیه چوب‌های روسی قیمت پائین‌تری دارد، بنابراین استفاده از آن در صنایع مختلف مانند ساخت کاغذ و مقوا، درب و پنجره، قرنیز و نبشی، کفپوش و پارکت، آلات موسیقی، آلاچیق، ترمووال، منبت کاری، لوازم دکوراتیو و غیره توجیه اقتصادی دارد.

  • دارای جلوه‌ای زیبا، وزنی سبک و بافتی نرم
  • مقاومت نسبی در برابر رطوبت و هوای شرجی
  • رنگ پذیری خوب
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات
  • دارای دوام نسبتا بالا در برابر فشار و تنش
  • منعطف و خوش کار
READ  تولید نفت، کماکان در دست‌انداز کاهش

شاخص های مهم برای خرید انواع چوب روسی

چوب‌های روسی به عنوان متریالی وارداتی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که شناخت بهترین آن‌ها هم از نظر کیفی و هم کمی نیاز به تجربه و اظهار نظر کارشناسانه دارد. به همین علت است که پرسال همواره بر این موضوع تأکید دارد؛ قبل از خرید  چوب‌ ساسنا، چوب یولکا، نراد، راش و … حتما از دانش و تجربه افراد متخصص کمک بگیرید که در این مورد کارشناسان خبره حاضر در این مجموعه  می‌توانند به بهترین نحو شما را یاری کنند.

نوع کاربرد، سطح کیفی، ابعاد، میزان رطوبت، شکل ظاهری، درجه بندی و قیمت چوب از جمله مهمترین معیارهای خرید چوب روسی است که در ادامه درباره هر یک توضیح خواهیم داد:

انوع کاربرد چوب

قبل از هر اقدامی برای خرید انواع چوب روسی یولکا، ساسنا و نراد ابتدا باید از خود بپرسید که این چوب را برای چه کاری تهیه می‌کنید؟! چرا که هر یک از این چوب‌ها با توجه به ویژگی‌های ظاهری و مکانیکی‌شان عملکردی خاص دارند، بنابراین برای جلوگیری از اتلاف هزینه و هدر رفت چوب بهتر است حیطه کاربرد آن را تعیین کنید.‌

کیفیت چوب

کیفیت چوب‌های روسی از نظر میزان استقامت، درجه بندی، وزن، نوع فرآوری، خشک یا تر بودن، تعداد گره‌ها، یکنواختی سطح، نوع بافت و مواردی از این دست با یکدیگر متفاوت است پس توجه به سطح کیفی، یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید انواع چوب‌های روسی چوب ساسنا، یولکا و نراد است.

ابعاد چوب

چوب‌های وارد شده از روسیه دارای ابعاد و اندازه‌های استاندارد متفاوتی هستند که طول و عرض هر الوار می‌تواند روی کارآیی و میزان به صرفه بودن آن مؤثر باشد، بنابراین اگر تنها قصد واردات این چوب را دارید که از این نظر چالش خاصی وجود ندارد اما اگر تصمیم دارید از چوب برای امور داخلی، ساختمانی و یا صنعتی استفاده کنید قبل از خرید انواع چوب روسی حتما به متناسب بودن سایز آن با مقیاس پروژه توجه کنید.

میزان رطوبت چوب روسی

میزان رطوبت چوب، تأثیر قابل توجهی بر پایداری و دوام محصول نهایی دارد. چوب با رطوبت زیاد می‌تواند تاب خورده، بپیچد و یا شکافته شود در حالی که چوب با رطوبت خیلی کم می‌تواند شکننده شده و ترک بخورد. برای اطمینان از اینکه چوب روس مد نظرتان پایدار و بادوام است، مطمئن شوید که دارای میزان رطوبت استاندارد باشد.

ظاهر چوب

جلوه و ظاهر چوب بسته به اینکه از کدام قسمت درخت بریده شده باشد متفاوت است. رنگ، تعداد گره و دانه‌های چوب نقش پر رنگی در کیفیت و ظاهر کلی این محصول دارد. هر یک از چوب‌های ساسنا، نراد و یولکا دارای طرح اختصاصی خود هستند که همین تفاوت‌ها ظاهری جذاب و شکیل را ایجاد کرده‌اند. هنگام انتخاب انواع چوب روسی به این جزئیات ریز ظاهری نیز دقت کنید.

درجه بندی چوب

طبق استانداردهای جهانی انواع چوب اعم از روسی و غیر روسی بر اساس میزان عیوب، ابعاد و سطح کیفیت در گریدهای مختلف درجه بندی‌های می‌شوند. درجه‌های First and seconds،select ،#1 common، common #2 که توسط انجمن ملی چوب تعیین شده‌اند می‌توانند معیاری کاربردی برای خرید انواع چوب روسی باشند.

قیمت خرید چوب

قطعا موضوع قیمت برای همه ما بسیار مهم است، قیمت چوب‌های روسی تحت تأثیر فاکتورهای مختلف مثل قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، شرایط فصلی، پروسه تولید، هزینه‌های گمرک و … تعیین می‌شود اما در کل این نوع چوب‌ها نسبت به سایر چوب‌های موجود در بازار قیمت مناسب‌تری دارند، بنابراین شما می‌توانید چوب روسی با کیفیت را از مراجع معتبر با قیمتی مناسب و رقابتی تهیه نمائید. در واقع همین قیمت گاهی معیاری مناسب برای اطمینان از میزان کیفیت چوب ساسنا، یولکا و یا نراد است چرا که چوب‌های بی‌کیفیت و فاقد استاندارد که اغلب ناصاف، گره‌گره و آفت‌زده هستند قیمت بسیار پائین‌تری نسبت به نمونه‌های مرغوب آن دارند.

جمع بندی مقاله

نجاران، مهندسین، صنعت‌گران و فعالان حوزه چوب  همواره به دنبال تهیه بهترین، با کیفیت‌ترین و مقرون‌ به ‌صرفه‌ترین انواع چوب هستند که طی سال‌های اخیر چوب‌های روسی وارد شده از روسیه توانسته‌اند رضایت این دسته از افراد را به بهترین شکل جلب نمایند. چوب‌های روسی یولکا، ساسنا و نراد دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها برای امور مختلف مثل ساخت مبلمان، دکوراسیون داخلی، نمای خارجی و … نه تنها بر دوام محصول و یا کیفیت کار تأثیر می‌گذارد، بلکه از نظر زیبایی شناسی نیز بسیار حائز اهمیت است.

پرسال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین هلدینگ‌های وارد کننده چوب روسی مفتخر است که امکان خرید انواع چوب روسی یولکا، ساسنا، نراد، راش و غیره را با قیمتی رقابتی و کیفیتی بی‌نظیر برای عموم متقاضیان از جای‌جای کشور فراهم نموده‌است. برای اطلاع از شیوه خرید چوب یولکا و آگاهی از قیمت چوب ساسنا و نراد همین حالا از طریق شماره تلفن مجموعه  و یا اپ واتس آپ با ما تماس بگیرید.

keyboard_arrow_up