کاربرد هیدروکسید پتاسیم کود شیمیایی در کشاورزی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

زمین و محصولاتی که از آن برداشت می‌شوند مهم‌ترین میراث بشر هستند بنابراین، حفاظت از سلامت خاک نقشی اساسی در آینده جهان دارد. از آنجایی که انتظار می‌رود جمعیت کره زمین تا سال 2050 از 9 میلیارد نفر نیز فراتر رود، برای تغذیه و حفظ سلامت مردم بیش از هر زمان دیگری نیاز به تولید کودهایی غنی شده و سالم برای محیط زیست احساس می‌شود.

هیدروکسید پتاسم یکی از بهترین مواد شیمیایی مغذی برای ترکیبات کودی است که نقشی کلیدی و مؤثر در تقویت گیاهان دارد. از هیدروکسید پتاسیم در کشاورزی برای قلیایی کردن خاک اسیدی استفاده می‌شود تا گیاهان در آن بهتر رشد کنند، به همین علت تغذیه خاک با پتاسیم برای بهبود مداوم بهره‌روی محصولات کشاورزی مهم و حیاتی است. با توجه به اهمیت این ماده، ما در این مقاله از پرسال قصد داریم تا به بررسی کاربرد هیدروکسید پتاسیم در صنعت کشاورزی بپردازیم.

هیدروکسید پتاسیم چیست؟

هیدروکسید پتاسیم یک ماده شیمیایی فراگیر حاصل از ترکیب یون‌های پتاسیم و هیدروکسید با فرمول شیمیایی KOH است که در اشکال مختلف از جمله گلوله، کلوخ، پولک،  پودر و مایع به بازار عرضه می‌شود. نمونه‌های تجاری این ماده معمولا حاوی مقادیر متفاوتی از ناخالصی‌های متشکل از آب و کربنات‌ها هستند. هیدروکسید پتاسیم در حال حاضر با استفاده از روش الکترولیز و یا فناوری سلول غشایی تولید می‌گردد. جذب سریع رطوبت، خنثی کردن مواد اسیدی و خورندگی جزو بارزترین ویژگی‌های پتاس (هیدروکسید پتاسیم) است.

از این ماده شیمیایی در موارد گوناگون اعم از تولید مواد شوینده، داروسازی، پزشکی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می‌کنند اما رایج‌ترین شکل کاربرد آن استفاده در صنایع کشاورزی و تولیدات گیاهی است. هیدروکسید پتاسیم گزینه‌ای عالی برای تولید انواع کود و ترکیبات پتاسیم است، چرا که از این طریق می‌توان عنصر پتاسیم (یکی از مواد غذایی اصلی گیاهی) را به شیوه‌ای ایمن و کاربردی به محصولات کشاورزی، به ویژه برای آن دسته از محصولاتی که نمی‌توانند یون‌های کلرید را تحمل کنند، تامین نمود. علاوه بر این، هیدروکسید پتاسیم به تنظیم pH  خاک‌های اسیدی نیز کمک می‌کند.

خرید کود کشاورزی

چرا از هیدروکسید پتاسیم در صنعت کشاورزی استفاده می‌کنند؟

قبل از اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم ابتدا باید با عوامل مؤثر در رشد بهتر گیاهان بیشتر آشنا شوید. همه گیاهان برای رشد کامل (به نسبت پتانسیل ژنتیکی خود) به 17 عنصر ضروری نیاز دارند که از این 17 مورد، 14 مورد آن از طریق خاک جذب شده و سه مورد باقیمانده از هوا و آب تأمین می‌شوند. در این میان پتاسیم به عنوان عاملی کلیدی در رشد و سنتز گیاهان به جذب بهتر این عناصر حیاتی از خاک کمک می‌کند. به همین دلیل پتاسیم به عنوان سومین ماده مغذی کلیدی در ترکیبات کودهای تجاری بر پایه پتاس شناخته می‌شود.

در واقع پتاسیم، نیتروژن و فسفر مبنا و اساس کودهای امروزی را تشکیل می‌دهند، چرا که بدون این مواد شیمیایی گیاه در برابر تنش‌های مختلف از جمله کمبود آب، فشار حشرات، فشار پاتوژن و مواردی از این دست آسیب‌پذیر می‌گردد. با توجه به نقش هیدروکسید پتاسیم در کیفیت محصولات نهایی کشاورزی کمبود این ماده در خاک سریعا باید جایگزین شود. دانشمندان تخمین می‌زنند که بدون کودهای شیمیایی، ۳۳ درصد از جمعیت جهان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهند شد، بدین ترتیب تامین مجدد پتاسیم در خاک برای حمایت از منابع غذایی پایدار حیاتی است.

READ  کاهش سود تولیدکنندگان چینی در سال 2022

گرانول‌های پتاس کودهای بسیار ارزشمندی هستند که هیچ جایگزین تجاری مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد. موارد زیر جزو مهم‌ترین آثار مثبت استفاده از هیدروکسید پتاسیم در کودهای شیمیایی هستند:

  • پتاسیم هیدروکسید به تقویت توانایی گیاهان برای مقاومت در برابر بیماری کمک می‌کند و نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول و کیفیت نهایی آن دارد.
  • پتاسیم در مواقع تغییرات آب‌و‌هوایی (کاهش یا افزایش شدید دما) بنیان ریشه گیاه را تقویت کرده و از پژمردگی آن جلوگیری می‌کند.
  • هیدروکسید پتاسیم موجب فعال شدن آنزیم‌های خاصی در گیاه می‌شود که به انتقال کربن جذب شده از زیست توده گیاهی به مواد زایشی (غلات، میوه و فیبر) کمک می‌کنند.
  • از آنجایی که بعضی از گیاهان به یون‌های کلرید حساس هستند، استفاده از کودهای حاوی هیدروکسید پتاسیم برای این نوع گیاهان اثربخشی بالایی دارد.
  • وجود پتاسیم در تنظیم بهینه PH خاک‌های اسیدی‌ مؤثر است.
  • ترکیب اسید فسفر با هیدروکسید پتاسیم در از بین بردن بعضی از آفات و قارچ‌ها تأثیر دارد.
  • پتاسیم هیدروکسید بلوغ مناسب گیاه را تضمین می‌کند.
  • محصول کشاورزی فرآوری شده به کمک هیدروکسید پتاسیم رنگ، بافت و طعم بهتری دارد.
  • استفاده از گیاهان غنی شده با کود شیمیایی پتاسم می‌تواند کمبود این ماده در بدن انسان را نیز جبران کند.

کاربرد هیدروکسید پتاسیم

عدم استفاده از کودهای بر پایه پتاسیم چه عواقبی دارد؟

کمبود پتاسیم می تواند بر رشد محصول و  عملکرد کلی آن تأثیر بگذارد. از آنجایی که پتاسیم به راحتی در داخل گیاه جابه‌جا می‌شود طبیعتا اولین علائم کمبود آن ابتدا در برگ‌های پایینی گیاه ظاهر خواهد شد. در این حالت سوزش زرد یا قهوه‌ای از نوک برگ شروع شده و به سمت پایه آن پیش می‌رود. در موارد شدید ممکن است برگ‌ها نکروز شده و بریزند. کمبود پتاسیم تأثیر مستقیم بر سیستم ریشه و ساقه گیاه  دارد بنابراین، کوتاهی قد و کندی فرآیند رشد از دیگر نشانه‌های کمبود این ماده مغذی در گیاه است.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم هیدروکسید پتاسیم نقش غیر قابل انکاری در صنعت کشاوری و فرآورده‌های مرتبط با آن دارد بنابراین، کیفیت و نحوه نگه‌داری صحیح از این ماده اولیه مهم در ساخت کود شیمیایی، مستقیما بر راندمان تولید و مرغوبیت محصولات گیاهی تأثیر خواهد گذاشت. برای حفظ خاصیت هیدروکسید پتاسیم حتما باید از آن در محیطی ایمن، خشک و خنک با امکان تهویه مداوم نگه‌داری کرد.

ما در شرکت بازرگانی پرسال مفتخریم که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تأمین کنندگان فرآورده‌های شیمیایی و پلیمری در ایران با اتکا به تخصص و دانش کارشناسان خبره خود در زمینه تشخیص مرغوبیت ماده شیمیایی، روش‌های استاندارد ذخیره سازی و حمل این مواد توانسته‌ایم بهترین نوع هیدروکسید پتاسیم را برای متقاضیان و خریداران عزیز از جای جای کشور فراهم نمائیم. به منظور خرید و اطلاع از قیمت روز این ماده شیمیایی ارزشمند می‌توانید از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با ما در تماس باشید.

keyboard_arrow_up