بهترین ورق کارتن در صنعت کارتن سازی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
بهترین ورق در صنعت کارتن سازی

در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش خریدهای آنلاین، صنعت بسته‌بندی و حمل‌ونقل نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و نیاز به کارتن به عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات بسته‌بندی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. می‌توان گفت که تحول در صنایع مختلف و از جمله کارتن‌سازی و در نهایت صنعت بسته‌بندی، موجب شده است توجه به نحوه بسته‌بندی و آنچه که به پکیجینگ معروف است، در نظر مشتری اهمیت زیادی پیدا کند. تا جاییکه پکیجینگ کالا در جلب نظر و وفاداری مشتری به برند تاثیر بسزایی دارد.

در این شرایط بسیاری از شرکت‌ها به دنبال بهترین نوع کارتن بسته‌بندی هستند تا بتوانند در کنار کنترل هزینه‌ها، محصول نهایی را به بهترین شکل و در بسته‌بندی زیبا و محکم که امنیت محصول را تامین کند، به دست مشتری برسانند. اما یک کارتن مناسب و باکیفیت از چه ورقی تهیه شده است و به صورت کلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مطلب ضمن پاسخ به این سوال، به بررسی اهمیت صنعت کارتن‌سازی در ایران و جهان و آمار و ارقام آن، فرآیند تولید کارتن، انواع ورق کارتن و درنهایت فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین ورق کارتن سازی پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقمندید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 میزان رشد صنعت کارتن‌سازی در ایران و جهان

با توجه به افزایش فروش اینترنتی محصولات و همچنین واردات و صادرات، صنعت کارتن‌سازی در ایران و جهان صنعتی رو به رشد است. همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، تقریباً بیشتر حوزه‌های تولیدی برای ارائه همه یا بخشی از محصولاتشان به کارتن نیاز دارند. به همین دلیل است که بازار کارتن‌سازی، بازاری پررونق است. بر اساس گزارش منتشر شده در وبسایتهای جهانی، با توجه به رشد صنعت بسته‌بندی و حمل‌ونقل، نیاز به کارتن به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد بسته‌بندی در سراسر جهان رو به افزایش است. با توجه به آمار منتشر شده توسط شرکت های تحقیقاتی، تولید کارتن در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۰ میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. این روند رو به رشد با توجه به اهمیت پکیجینگ کالا در سالهای اخیر نزد مشتری، صعودی بوده است.

کارتن از چه چیزی ساخته می‌شود؟

برای این‌که بتوانیم بهترین ورق کارتن سازی را تشخیص دهیم، باید در قدم اول بدانیم کارتن چطور ساخته می‌شود. این را هم بگوییم که بین متخصصین حوزه کارتن‌سازی، کارتن و ورق کارتن تفاوتی با یکدیگر ندارند و منظور از کارتن همان ورق کارتن است.

ماده اولیه برای تولید ورق کارتن، کاغذ است که از چوب درختان مختلف به‌ویژه چوب درخت کاج به دست می‌آید؛ بنابراین انتخاب ماده اولیه مناسب، مهم‌ترین بخش برای تولید بهترین ورق کارتن سازی است.

در فرآیند تولید ورق کارتن، بعد از اینکه تنه درخت به قطعات کوچک چوب تقسیم شد، داخل یک پمپ آسیاب قرار می‌گیرد و به‌اصطلاح کرافت می‌شود و کاغذ کرافت یا مقوای کرافت به دست می‌آید.

در مرحله بعد ماشین‌های فاسد کننده وارد عمل می‌شوند و ورق‌های کاغذ را راه‌راه یا شیاردار می‌کنند. در آخرین مرحله ورق کارتن راه‌راه بین دو ورق کرافت شده چسبانده می‌شود. این مدل ورق‌های کارتن‌سازی مقاومت بالایی دارند ولی چندان دوستدار محیط‌ زیست نیستند. خوشبختانه صنعت کارتن‌سازی در جهان پیشرفت کرده است و حالا کارتن‌های بازیافتی که از کارتن‌هایی که قبلاً استفاده‌شده یا الیاف کاغذ بازیافتی که به آن‌ها کاغذ لاینر یا کاغذ ایرانی می‌گویند هم درست می‌شوند.

برای تولید کارتن بازیافتی، این کاغذهای لاینر بین کاغذ فلوتینگ که از ضایعات کشاورزی، خمیر چوب، کاغذهای باطله و … به دست می‌آید قرار می‌گیرند.

چند نوع ورق کارتن داریم؟

مرحله دوم برای انتخاب بهترین ورق کارتن سازی، آشنایی با انواع ورق کارتن است. معروف‌ترین انواع ورق کارتن ازنظر تعداد لایه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورق کارتن سینگل فیس
  • ورق کارتن سه لایه
  • ورق کارتن پنج لایه
  • ورق کارتن هفت لایه

بهترین ورق کارتن چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا این قسمت به‌طورکلی با روش تولید ورق کارتن و انواع ورق کارتن آشنا شدیم. حالا وقت آن رسیده است که ببینیم ویژگی‌های بهترین ورق کارتن سازی چیست؟ از چند منظر می‌توان بهترین ورق‌ کارتن سازی را تشخیص داد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

1.مواد اولیه

انتخاب بهترین ورق کارتن سازی، ارتباط مستقیم با محصول و نیاز شما دارد. آیا می‌خواهید از ورق کارتن برای بسته‌بندی محصولات خوراکی و فاسدشدنی استفاده کنید یا می‌خواهید بهترین ورق کارتن سازی را برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل وسایل سنگین و… تهیه کنید. نیاز شما، خرید شما را مشخص می‌کند. برای مثال کارتن‌های بازیافتی استحکام کمتری دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای بسته‌بندی محصولات سنگین و … استفاده کرد. همچنین این کارتن‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی مناسب نیستند.

READ  هر آنچه در مورد اسیدهای مفید برای پوست باید بدانید

2.توجه به ترکیبات باکیفیت

همان‌طور که در بخش تولید ورق کارتن گفتیم، کارتن از لایه‌های مختلف و با مواد متفاوتی درست می‌شود. کیفیت کاغذهای لاینر و کرافت با هم فرق می‌کند و انتخاب ماده اولیه مناسب و تعداد لایه‌ها، کیفیت نهایی ورق کارتن را مشخص می‌کند. معمولاً کرافت‌ها کیفیت و استحکام بیشتری از لاینرها دارند و دانستن همین موضوع برای تشخیص بهترین ورق کارتن سازی بسیار کمک می‌کند.

3.تاریخ تولید ورق کارتن

بله درست خواندید، تاریخ تولید ورق کارتن یکی دیگر از ملاک‌های تشخیص بهترین ورق کارتن سازی است. برای مثال مقواهای کرافت هرچه از تاریخ تولیدشان بیشتر بگذرد، رطوبت خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. کاغذهای لاینر هم درگذر زمان شکل و بافت اولیه‌شان را از دست می‌دهند.

4.ضخامت یا گرماژ ورق کارتن

این مورد یکی از واضح‌ترین نکات در انتخاب بهترین ورق کارتن سازی است. مقواهای کرافت در گرماژهای مختلفی تولید می‌شوند. گرم مقواها و تعداد لایه‌ها، ضخامت کارتن و استحکام آن را تعیین می‌کند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن این معیار، بهترین ورق کارتن سازی را تهیه کنید.

کاربردهای کارتن در ایران

دامنه کاربرد کارتن در ایران مثل سایر کشورهای جهان بسیار وسیع است. موارد زیر عمده‌ترین موارد کاربرد کارتن در ایران است:

  • بسته‌بندی محصولات غذایی (میوه، چای، کلوچه، نبات، قهوه، بیسکوییت، کیک، ماکارونی و …)
  • بسته‌بندی پوشاک
  • بسته‌بندی وسایل تزیینی
  • بسته‌بندی غذاها به‌خصوص فست فود
  • بسته‌بندی زغال
  • بسته‌بندی لوازم خودرو
  • بسته‌بندی وسایل خانه
  • بسته‌بندی لوازم‌آرایشی و بهداشتی
  • بسته‌بندی کالاهای پستی
  • بسته‌بندی دارو
  • بسته‌بندی اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر
  • بسته‌بندی سیگار
  • و…

مقایسه کارتن‌های بی‌کیفیت و باکیفیت ازلحاظ کاربرد ورق کارتن

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، در دنیای امروز دیگر نیاز به کارتن در بیشتر حوزه‌ها، یک نیاز پایه‌ای است. برای انتخاب بهترین ورق کارتن سازی باید در مرحله اول به محصولی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید توجه کنید. آیا تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی یا عرضه‌کننده قطعات الکترونیکی هستید؟ آیا به دنبال بهترین ورق کارتن سازی برای بسته‌بندی محصولات سنگین می‌گردید؟ نیاز شما خرید شما را مشخص می‌کند. کارتن‌های بی‌کیفیت در اثر رطوبت، تغییر دما و ضربه به‌راحتی از بین می‌روند و به محصول شما صدمه می‌زنند؛ اما کارتن‌های باکیفیت از محصول شما به بهترین شکل مراقبت می‌کنند؛ بنابراین شما با توجه به معیارهایی که در بخش‌های قبل درباره ویژگی بهترین ورق کارتن سازی گفتیم و در نظر گرفتن اهمیت محصولتان، می‌توانید ورق کارتن موردنظرتان را تهیه کنید. به یاد داشته باشید هرچقدر تعداد ورق‌های به‌کاررفته در کارتن بیشتر باشد، کارتن ضخیم‌تر است و استحکام بیشتری دارد. همچنین کیفیت چوب به‌کاررفته در کارتن هم در کیفیت کارتن تأثیر زیادی دارد.

تولیدکنندگان بزرگ کارتن در جهان

باید بگوییم مثل بیشتر کالاهای تولیدی در دنیا، چین در تولید بیشترین ورق کارتن در جهان هم رتبه اول را دارد. چین در سال 2021، 80.6 میلیون تن ورق کارتن در جهان تولید کرده است. بعد از چین آمریکا با تولید نزدیک به 51 میلیون تن ورق کارتن در جهان در رتبه دوم و کشور ژاپن در رتبه سوم قرار دارد.

 بزرگترین واردکننده ورق مقوا به ایران

شرکت‌های تولیدی زیادی در ایران، در زمینه تولید انواع ورق کارتن فعال هستند. همچنین در سال‌های اخیر صنعت کارتن‌سازی در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است تا جایی که در سال 1399 نزدیک به 5 هزار واحد تولید کارتن در ایران فعالیت داشتند و انواع کارتن‌های دستی و خودکار در ایران تولید می‌شوند. بااین‌حال شرکت پرسال یکی از مطرح‌ترین واردکنندگان ورق کارتن در ایران است که این مواد اولیه مانند خمیر کاغذ و انواع کاغذ و مقوا را به کشور وارد می‌کند. این شرکت در راستای حفظ و حمایت از محیط زیست و با هدف کاهش قطع درختان برای تولید کاغذ، واردات انواع کاغذ و خمیر کاغذ را لیست خدمات خود قرار داد. اگر به محصولات این برند با سابقه نیاز دارید، اگر قصد دارید بهترین نوع کاغذ و مقوا را خریداری کنید با پرسال تماس بگیرید و از نظر و مشاوره تخصصی مشاوران این شرکت برای انتخاب بهترین نمونه کاغذ و مقوا بهره‌مند شوید.

 

 

keyboard_arrow_up