بهترین مقواهای مخصوص بسته بندی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
بهترین مقواهای مخصوص بسته بندی

وقتی صحبت از صنعت بسته بندی کالا و محصول می‌شود، کمتر کسی است که تصویری از جعبه و کارتن‌های مقوایی در ذهنش نقش نبندد! اگرچه که در این حوزه انواع دیگری از منابع اولیه مانند شیشه، پلاستیک، چوب، فلز و … وجود دارد، اما نهایتا این مقواست که گوی سبقت را از بقیه ربوده، چرا که تقریبا برای بسته بندی هر نوع محصولی حداقل از یک جعبه مقوایی استفاده می‌شود.

گستره کارآیی مقوا نشان می‌دهد که اولا این محصول دارای چه ارزش بالایی از نظر کاربرد است‌؛ دوما چقدر بازار تقاضا برای آن پر رونق است. همین دلایل بهانه‌ای شد تا در این مطلب شما را با انواع مقوای مخصوص بسته بندی که شامل مقواهای ایندربرد، کرافت، لمینتی، دوبلکس و کارتن است آشنا کنیم. اگر کسب و کار شما به این صنعت وابسته است یا به این موضوع علاقمندید تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

 مقواهای مخصوص بسته بندی

مقوای ایندربرد

اگر تاکنون به جعبه‌ محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی، خوراکی و … توجه کرده‌ باشید، متوجه شده‌اید که در بیشتر آن‌ها از نوعی مقوای سفید رنگ استفاده شده است که به آن مقوای بهداشتی یا ایندربرد (اینوربرد) می‌گویند. ایندربرد یکی از رایج‌ترین انواع مقواها در صنعت بسته بندی است که به دلیل مناسب بودن قیمت ایندربرد (در مقایسه با کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد آن)، همواره مورد توجه بیش از پیش فعالان این عرصه قرار دارد.

این مقوای با دوام و مقاوم دو تفاوت عمده با مقواهای معمولی دارد، اول اینکه در هر دو طرف ایندربرد از لایه‌های پالپ سفید رنگ استفاده شده است، دوم اینکه امکان چاپ و طراحی با کیفیت بالا روی سطح آن وجود دارد. جالب است بدانید که این مقوا به دلیل داشتن استانداردهای لازم مورد تأیید سازمان بهداشت کشور قرار گرفته و مناسب‌ترین متریال برای بسته بندی انواع محصولات بهداشتی، غذایی و آرایشی شناخته شده ‌است.

گفتنی است که ایندربرد دارای یک سطح براق و یک سطح مات است که عملیات چاپ و طراحی روی سطح براق آن انجام می‌شود.

ویژگی های مقوای ایندربرد

تنوع این مقوا و امکان تولید آن با گرماژ (وزن‌) مختلف، ایندربرد را به یکی از مقواهای محبوب در صنعت بسته بندی تبدیل کرده‌است. در ادامه شما را با دیگر ویژگی‌های شاخص این مقوا آشنا می‌کنیم:

  • عدم تغییر شکل هنگام قرار دادن محصولات مختلف درون جعبه‌های تولید شده با این مقوا
  • امکان تولید انواع مقوای مخصوص بسته بندی ایندربرد در اندازه و ضخامت‌های مختلف
  • امکان چاپ طرح‌های مختلف با ماندگاری بالا و بهترین کیفیت
  • دارای ماهیتی بهداشتی و مطلوب
  • استحکام و سختی بالا
  • مناسب برای بسته بندی محصولات بهداشتی و غذایی
  • قابلیت استفاده در صنایع دیگر به شرط استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید آن

قیمت خرید مقوا مخصوص بسته بندی

مقوای کرافت

این مقوا که از خمیر پالپ تهیه و تولید شده است جزو پر کاربردترین مقواها در حوزه بسته بندی انواع محصولات است و دارای رنگ‌های متفاوتی است که رنگ قهوه‌ای روشن این مقوا بیش از بقیه متقاضی دارد. یکی از بارزترین ویژگی‌های این مقوا مقاومت و استحکام بالای آن در برابر ضربه و کشش است.

از طرف دیگر مقوای کرافت دارای خاصیت زیست تخریب پذیری است، در نتیجه گزینه‌ای مناسب برای بسته بندی انواع مواد غذایی و خوراکی، وسایل زینتی، میوه، خوراک حیوانات، کارت ویزیت، ساک، پاکت و … به شمار می‌آید. توجه داشته ‌باشید که برای چاپ رنگ‌های روشن روی کرافت قهوه‌ای، محدودیت‌هایی وجود دارد و نتیجه آن چندان رضایت بخش نخواهد بود. البته این مشکل در مورد مقوای بسته بندی کرافت رنگی وجود ندارد. موارد زیر بخشی از مزایای این مقوای با کیفیت و مستحکم است:

  • مقاوم در برابر کشش و پارگی
  • دوستدار محیط زیست با قابلیت بازیافت پذیری
  • دارای ابعاد و ضخامت‌های مختلف
  • ظاهری شیک و زیبا
  • مؤثر در حفظ کیفیت و سلامت مواد خوراکی
  • قابلیت استفاده برای بسته بندی انواع محصولات خوراکی و غیر خوراکی

مقوا لمینتی

اگر می‌خواهید به ظاهر محصول‌تان جلوه‌ای شیک و فانتزی داده و روی جعبه آن طرح‌ها و تصاویر گرافیکی‌ مختلف با کیفیتی بالا را چاپ کنید، مقوا لمینتی بهترین انتخاب برای شما است. مقوا لمینتی یکی از انواع مقوای مخصوص بسته‌بندی است که طی پروسه تولید آن یک لایه محافظتی از جنس پلاستیک، گلاسه یا کاغذ روی مقوا چسبانده می‌شود. این لایه نه تنها جلوه‌ای زیباتر به بسته بندی می‌دهد، بلکه میزان دوام و استحکام آن را نیز افزایش داده و تا حد زیادی از نفوذ رطوبت به داخل کارتن جلوگیری می‌کند.

READ  کاربرد پلی آمید ۶ در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی

جعبه‌های لمینتی دارای انواع متفاوتی اعم از سینگل فیس، سه لا و پنج لا هستند که هر یک کارآیی خاص خود را دارند. به عنوان مثال کارتن لمینتی ۵ لایه بهترین گزینه برای بسته بندی محصولات صادراتی است. به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که در ادامه به آنها اشاره کردده‌ایم، از این جنس مقوا برای بسته‌بندی انواع میوه‌، خرما، کیک و کلوچه، نوشیدنی، وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی و … استفاده می‌شود.

  • دارای قابلیت تجدید پذیری
  • عدم محدودیت برای انواع چاپ و طراحی
  • افزایش دوام و ماندگاری جعبه به دلیل استفاده از لایه پوششی لمینتی
  • جلوگیری از نفوذ گرد و‌غبار و رطوبت به داخل بسته
  • مناسب برای انواع بسته بندی به ویژه بسته بندی محصولات فانتزی و حساس

مقوا دوبلکس (مقوا دوپلکس)

برای تولید انواع مقوای مخصوص بسته بندی دوبلکس از سه لایه‌ مغزی، پلی اتیلن و رویی استفاده می‌شود که جنس دو‌ لایه اول ثابت و لایه رویی، بسته به نوع کاربرد و محصول مورد نظر قابل تغییر است. برای لایه رویی مقوای دوپلکس می‌توان از متریال‌های مختلف مانند سلفون، کاغذ تحریر، پلی استر، OPP LWC، کاغذ سوپر، کاغذ کرافت و لمینت متالایز استفاده کرد.

این مقوای کاربردی، دارای انواع متفاوتی اعم از دورو سفید، دورو کرافت، یک رو کرافت، یک رو سفید و … است که خریداران می‌تواند متناسب با نوع نیاز خود بهترین آن را سفارش دهند. مقوای دوبلکس انتخابی ایده‌آل برای بسته بندی محصولات کوچکی است که نیاز به کارتن بندی محکم و مقاوم دارند، بنابراین علاوه بر بسته بندی کالاهای مختلف می‌توان از این مقوا برای کارتن کردن انواع سیگار، کبریت و… نیز استفاده کرد.

مقواهای دوبلکس چه ویژگی‌هایی دارند؟

مقوای دوپلکس دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

  • بافت نسبتا ظریف
  • مقاوم در برابر فشار و ضربه
  • چاپ پذیری بالا حتی برای طرح‌های ظریف
  • مقاومت نسبتا مطلوب در برابر نفوذ رطوبت
  • مناسب برای انواع بسته بندی، به ویژه محصولات کوچک
  • قابل عرضه به دو صورت شیت و رول

ورق کارتن

پایه و اساس ورق کارتن، کاغذ و خمیر آن است که طی مراحل مختلف و حداقل با سه لایه تولید می‌شود. لایه زیری و بالایی صاف و لایه وسطی چین‌دار است، در واقع ورق کارتن از ترکیب کاغذهای مختلف و ورق‌های بازیافت شده ساخته می‌شود و دارای انواع مختلفی مثل ورق کارتن سه لایه، ورقن کارتن پنج لایه، ورق کارتن هفت لایه و… است.

کیفیت، وزن و ضخامت کارتن به جنس و تعداد لایه‌های کاغذی به کار رفته در آن بستگی دارد. در تولید کارتن از عایق‌هایی به نام اسم فلوت استفاده می‌کنند که فلوت‌ها دارای کلاس‌های متفاوت از جمله فلوت  B،A،C، E و F هستند. کارتن فلوت A یکی از انواع مقوای مخصوص بسته بندی مستحکم با ضخامت ۴ تا ۷ میلی‌متر است که معمولا برای تولید کارتن اسباب کشی، کارتن کردن محصولات پستی و … کاربرد دارد.

انواع کاربرد و ویژگی‌های کارتن فلوت

کارتن فلوت B نوعی کارتن با حدود ۴۹ کنگره است که از آن برای بسته بندی مواد غذایی، چای و … استفاده می‌شود. کیفیت بالای کارتن فلوت C  آن را به گزینه‌ای مناسب برای کارتن کردن محموله‌های کشتی و کالاهای سنگین تبدیل کرده‌است. بعد از کارتن فلوتC ، کارتن‌های فلوت E کاربرد فراوانی در بسته بندی محصولات دارویی، غذاهای فست فودی و … دارند.

کارتن فلوت F  نیز به دلیل زیبایی و شکیل بودن ظاهری، بیشتر برای جعبه‌های لوکس عطر، دکوری و مواردی از این دست استفاده می‌شود. ورق کارتن در صنعت بسته بندی دارای مزایای زیر است:

  • قیمت مناسب و مقرون‌‌به‌صرفه
  • دوستدار محیط زیست
  • محافظی مطمئن برای بسته بندی انواع محصولات
  • دارای ابعاد، ضخامت و اندازه‌های مختلف

جمع بندی مقاله

در این مقاله سعی کردیم انواع مقوای مخصوص بسته بندی را به شما معرفی و کاربرد هر یک از آن‌ها به شما بگوییم. توجه داشته ‌باشید که برای خرید بهترین مقوای بسته بندی، ابتدا باید محصول مورد نظر و نوع نیاز خود را در نظر بگیرید سپس بر اساس جنس، کیفیت مواد اولیه، ضخامت و ابعاد کالا اقدام به خرید کنید. همچنین برای خرید انواع مقوا، به شرکت‌های مطرح و معتبر مراجعه کنید.

شرکت بازرگانی پرسال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان مقوا، کاغذ و فرآورده‌های سلولزی در ایران، امکان خرید عمده انواع مقواهای بسته بندی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده‌ است. به این ترتیب، جهت تهیه و دریافت راهنمایی‌های لازم در انتخاب مناسب‌ترین گزینه متناسب با نیاز خود با مشاورین ما در پرسال تماس بگیرید.

keyboard_arrow_up