لزوم ایجاد فرهنگ سازمانی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

در این مقاله تلاش داریم بگوییم آیا داشتن یک فرهنگ سازمانی در جذب و حفظ استعدادهای برتر تأثیر دارد؟ چگونه یک فرهنگ سازمانی عالی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید؟

یک فرهنگ سازمانی خوب می‌تواند روند استخدام و وفاداری کارکنان را سهل‌تر کرده و هزینه‌های مربوط به آنها کاهش دهد.برای داشتن یک فرهنگ سازمانی موفق نیاز به یک مأموریت و چشم‌انداز برای سازمان است.موفقیت هر کسب‌وکاری منوط به افرادی است که در آن سازمان کار می‌کنند، بنابراین با داشتن یک فرهنگ سازمانی مناسب در کسب‌وکار تأثیر بسیاری دارد.

هفت قدم برای توسعه فرهنگ شرکتی تا بدانید چگونه کسب‌وکار خود را به مکانی عالی برای کار تبدیل کنید که هم برای کارکنان و هم سازمان مفید باشند.ایجاد یک فرهنگ شرکتی عالی به زمان و تعهد نیاز دارد و باید بر اساس یک‌پایه قوی ساخته شود. برای اطمینان از موفقیت فرهنگ شرکت خود، این هفت مرحله را دنبال کنید:

1. هدف خود را مشخص کنید.

یک فرهنگ سازمانی موفق، بر اساس مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های اصلی آن سازمان تعریف می‌شود.
به‌عنوان‌مثال از خودتان بپرسید که آیا از نظر اجتماعی آگاه هستید؟ برای تجسم ارزش‌ها و اهداف اصلی خود چه می‌کنید؟

2. انجام تحقیق.

باید به این درک برسید که چه چیزی باعث انگیزه کارکنان شما می‌شود و چه چیزی برای آنها اهمیت دارد. همچنین باید به تأثیری که هر اقدامی بر سود شرکت شما می‌گذارد دقت کنید و مورد توجه قرار دهید.

3. از کارکنان بازخورد دریافت کنید.

چه در حال ایجاد یک فرهنگ سازمانی از ابتدا باشید و چه در تلاش برای خلق یک فرهنگ، صدای کارکنان باید شنیده شود. اگر کارکنان در محل کار راضی نباشند، بهره‌وری آنها پایین خواهد آمد لذا از کارکنان نظرسنجی کنید تا احساسشان را درک کنید.

چند نمونه سؤال که می‌توانید از طریق آن‌ها از کارکنان خود بازخورد بگیرید:

  • آیا احساس می‌کنید نظر شما برای سازمان ارزشمند است؟
  • در سه ماه گذشته چند بار با سرپرست خود صحبت کرده‌اید؟
  • آیا منابع و ابزار لازم برای انجام کار خود را دارید؟
  • آیا فکر می‌کنید مدیرتان به حرف شما گوش می‌دهد؟
READ  بررسی دو روش گزارش‌گیری صورت‌های مالی

4. برنامه‌ریزی کنید.

فرهنگ سازمانی خود را با استفاده از نتایج تحقیقات و نظرسنجی از کارکنان تعریف کنید. یعنی مأموریت خود را بسازید، ارزش‌های شرکت را فهرست کنید و برنامه‌ریزی کنید که چگونه به اهداف سازمان دست یابید.
تورین الیس، مشاور منابع انسانی و مؤسس برند تورین الیس، می‌گوید: “هنگام توسعه برنامه خود، به یاد داشته باشید که علاوه بر تمرکز بر سازمان به‌عنوان یک کل، فرهنگ شرکت شما باید شرایط فردی کارکنان را نیز در نظر بگیرد. فرهنگ از جامعه شروع می‌شود و فرهنگ سازمان باید بتواند نیازهای منحصربه‌فرد کارکنان را برآورده کند.”

5. نظرات را در مورد طرح خود دریافت و جمع‌آوری کنید.

قبل از اجرای طرح خود، از مدیران و کارکنان نظر بگیرید. شما نمی‌خواهید یک فرهنگ سازمانی ایجاد کنید که همه از آن نفرت دارند. به بازخوردها گوش دهید و از خودتان انعطاف نشان دهید. فرهنگ سازمان با کسب‌وکار و کارکنان آن تکامل می‌یابد.

6. اجرای برنامه.

بعد از اینکه با نظرات افراد دیگر سازمان برنامه خود را نهایی کردید، زمان اجرای آن است. این به معنای تغییر یک‌شبه کل ساختار سازمانی نیست. در عوض، تغییرات را به‌آرامی انجام دهید. برای مثال، با استخدام کارکنانی با ارزش‌های مشترک یا اصلاح الزامات مدیریتی.

7. نظارت بر پیشرفت.

برای تشخیص موارد مؤثر و بی‌تأثیر مدام روند کار را ارزیابی کنید. ارتباطات و شفافیت مؤلفه‌های کلیدی یک فرهنگ سازمانی موفق هستند. اگر تغییراتی لازم است، از ایجاد آنها نترسید.ایجاد یک فرهنگ سازمانی فوق‌العاده زمان می‌برد، اما اگر به برنامه خود پایبند باشید و در طول مسیر آن را اصلاح کنید، کسب‌وکاری پرجنب‌وجوش و شکوفا خواهید داشت که مکانی مطلوب برای کار است.

منبع خبر

keyboard_arrow_up