چند نوع چوب روسی داریم و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

آشنایی با انواع چوب روسی موجود دربازار

چوب و فرآورده‌های جانبی آن، محصولاتی ارزشمند در صنایع مرتبط هستند که از آن‌ها برای ساخت انواع دکور، نما، کف‌پوش‌، کابینت، درب و پنجره، آلات موسیقی، کاغذ سازی و… استفاده می‌شود. چوب درختان راش، تبریزی، توسکا، ساج، بلوط و … نمونه‌های طبیعی این کالای بسیار کاربردی هستند که در میان آن‌ها چوب روسی در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در این مطلب، درباره کاربردهای چوب روسی و مزایا و معایب آن بگوییم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا چوب روسی پرطرفدار است

چوب روسی نامی آشنا برای فعالان حوزه صنایع چوبی است؛ اما اگر در این زمینه فعالیتی ندارید، هنگام خرید مبلمان و یا وسایل چوبی حتما نام این چوب پر مصرف را از زبان فروشنده‌ها شنیده‌اید. در واقع  چوب روسی یکی از انواع چوب‌های وارداتی است که به منظور رفع کمبود نیازهای چوبی بازار داخلی، به صورت مستقیم از کشور روسیه به ایران وارد می‌شود. قابلیت سنباده‌خوری، میخ‌خوری و پیچ‌خوری بی‌نظیر این چوب، آن را به محصولی پر طرفدار برای ساخت اسکلت ساختمان‌ها و انواع مبلمان تبدیل کرده‌است.

چوب روسی ظاهری به رنگ سفید مایل به قرمز با خطوط و گره‌های کم و نامنظم دارد و فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک و با قابلیت ترک خوردن کم، هنگام خشک شدن است. میزان آلاستیته و انعطاف پذیری بالای این چوب از جمله مزایای مهم آن است. در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگی که از کشور روسیه وارد می‌شود «چوب روسی» گفته می‌شود؛ اما فعالان حرفه‌ای این صنعت می‌دانند که این چوب محبوب، دارای گونه‌ و انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی کاربردهای انواع چوب روسی اشاره خواهیم کرد.

در بازار ایران چند نوع چوب روسی وجود دارد؟

چوب روسی دارای طیف و گونه‌های مختلف اعم از، نراد، نوئل، کاج، یولکا، ساسنا، صنوبر و… است که در بازار داخلی وقتی سخن از چوب روسی به میان می‌آید، منظور بیشتر الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر (به این الوارها به اشتباه چوب روسی گفته می‌شود) است.

بررسی مزایا و معایب چوب نراد روسی

چوب نراد روسی یکی از انواع گونه‌های درخت کاج است که ظاهری زیبا با انعطافی بالا دارد. از آنجائیکه این محصول درخت کاج، فراوانی بالایی دارد عمدتا دارای قیمتی مناسب است، از این‌رو مورد استقبال بیش از پیش فعالان حوزه چوب قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از آن  وارد کشور می‌شود.

وزن سبک، حمل آسان، ساختار فشرده، تاب آوری بالا در برابر آب و رطوبت، مقاومت در برابر نفوذ حشرات موذی، انعطاف‌پذیری مطلوب در برابر تنش و فشار، رنگ‌پذیری خوب و قیمت مناسب از جمله مزایای مهم چوب نراد روسی است. با توجه به این ویژگی‌ها وقتی صحبت از کاربردهای انواع چوب روسی در صنعت می‌شود، باید بگوئیم از نراد روسی برای ساخت دکل کشتی، واگن‌های قطار، منبت کاری، ساخت در و پنجره، کابینت سازی و … استفاده می‌شود.

  • مزایای چوب نراد روسی: خوش رنگ، خوش‌کار، رنگ‌پذیری خوب، قیمت مناسب، مقاوم در برابر پوسیدگی و نفوذ رطوبت، سبک و قابل حمل، آلاستیته و انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر نفوذ حشرات موذی
  • معایب چوب نراد روسی: بافت آسیب‌پذیر و نرم، استحکام کم نسبت به سایر چوب‌هایی مانند بلوط و …

کاربرد چوب ساسنا روسی

این چوب نیز یکی دیگر از محصولات درخت کاج روسی است که کیفیت و دوام بسیار بالایی دارد، از این‌رو از آن برای ساخت انواع کاغذ، پالت، قایق، لوازم ماهیگیری و … استفاده می‌شود. چوب ساسنا به دلیل ظاهر جذاب و لوکسی که دارد، طرفداران بسیاری در صنعت دکوراتیو و مبلمان دارد. از طرف دیگر نرمی و سبکی این چوب باعث شده ‌است تا از آن به وفور در ساخت انواع اسکلت‌های چوبی ساختمانی استفاده شود.‌

چوب ساسنا در دو نوع با پوست و بی‌پوست به صورت مستقیم از روسیه وارد کشور شده و پس از بررسی‌های کارشناسانه به بازار چوب ایران عرضه می‌شود. این چوب تحت تأثیر نوسانات ارز و قیمت تمام شده، دارای نرخ‌های متفاوتی در فصول مختلف سال است.

  • مزایای چوب روسی ساسنا: بافت نرم و یک دست، مقاوم در برابر پوسیدگی و رطوبت، قابلیت برش خوب، رنگ‌پذیری بالا، قابلیت چکش‌خوری و سنباده‌زنی مطلوب، وزن سبک و حمل راحت، مقاوم در برابر آفت‌ها و حشرات
  • معایب چوب روسی ساسنا: بافت آسیب‌پذیر و نرم، استحکام کم نسبت به سایر چوب‌ها، مانند بلوط و …

مهم‌ترین کاربرد چوب یولکا روسی

این چوب از درخت نوئل تهیه و تولید می‌شود که ظاهری زیبا با بافتی درشت، صاف و یکدست دارد. چوب این درخت اغلب به رنگ صورتی و قرمز کم رنگ بوده و از چربی مطلوبی برخوردار است. در واقع این چوب تفاوت‌های چندانی با چوب ساسنا ندارد و در ساخت انواع مبلمان و به صورت کلی دکوراسیون داخلی و از آن استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای انواع چوب روسی یولکا می‌توان به استفاده از آن در صنایع ساختمان سازی و ابزارآلات موسیقی اشاره کرد؛ چرا که این چوب  دارای مقاومت بالا با انعطاف پذیری مطلوب است.

  • مزایای چوب روسی یولکا: دوام بالا، ظاهر زیبا و بافت نرم، سبک و قابل حمل، مقاوم در برابر پوسیدگی و رطوبت، رنگ‌پذیری بالا، مقاوم در برابر نفوذ حشرات، قابلیت چکش‌‌خوری و سنباده‌زنی خوب
  • معایب چوب روسی یولکا: بافت آسیب‌پذیر و نرم، استحکام کم نسبت به سایر چوب‌ها مانند بلوط و …
READ  4 روش برای افزایش بهره‌وری کار‌ها

شناخت مزایا و معایب چوب لمبه روسی

این چوب کاربردی از برش‌های چوب کاج روسی حاصل می‌شود و کاربردهای فراوانی در ساخت دیوارپوش‌ها دارد؛ چرا که لمبه دارای قابلیت بهم پیوستن و ایجاد سطوح عریض و مسطح است. در واقع واژه فارسی «لمبه» نشأت گرفته از کاربری این چوب و اصطلاحی مرسوم در معماری ایرانی است. از لمبه‌ علاوه بر ساخت دیوارپوش‌ها در ساخت دکور چوبی، کف‌پوش، پارتیشن و … نیز استفاده می‌شود.

  • مزایای چوب لمبه روسی: خوش رنگ، خوش‌کار، رنگ‌پذیری خوب، قیمت مناسب، مقاوم در برابر پوسیدگی و نفوذ رطوبت، سبک و قابل حمل، آلاستیته و انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر نفوذ حشرات موذی
  • معایب چوب لمبه روسی: بافت آسیب‌پذیر و نرم، استحکام کم نسبت به سایر چوب‌ها مانند بلوط و …

چوب های روسی چه مزایا و معایبی دارند؟

اکنون که با کاربردهای انواع چوب روسی آشنا شدید، وقت آن است که به بررسی کلی مزایا و معایب این چوب محبوب و نام آشنا بپردازیم.

مزایای انواع چوب روسی

  • ظاهری زیبا با بافتی نرم: گره‌‌های زیاد، بافت یکدست و رنگ چشم‌گیر از جمله جذابیت‌های ظاهری این چوب است که آن را به محصولی لوکس، پر طرفدار و کاربردی در صنایع چوبی تبدیل کرده‌است.
  • انعطاف پذیری بالا: ارتجاع و انعطاف پذیری بالای چوب‌های روسی باعث شده ‌است که فرم‌‌دهی این چوب‌ها کاری آسان و راحت باشد، به همین علت از چوب روسی برای ساخت انواع آلات موسیقی، ساختمان سازی و … استفاده می‌شود.
  • قابلیت چکش‌خوری و سنباده زدن بالا: این چوب‌ها به راحتی سنباده خورده و قابلیت میخ‌کشی و چکش‌‌خوری مناسبی دارند؛ بنابراین به گزینه‌ای محبوب برای ساختن دکور، کابینت، مبل و … تبدیل شده‌اند.
  • قابلیت کشسانی و مقاومت بالا در برابر ضربه: بافت نرم چوب روسی قابلیت کشسانی مطلوبی را برای آن ایجاد کرده ‌است. به این ترتیب اگر چوب در حین کار ضربه ببیند، می‌توان دوباره آن‌ را به حالت اول بازگرداند.
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات و آفات: چوب‌های روسی مقاومت بالایی در برابر خوردگی توسط حشراتی مانند، موریانه، بید، ساس و … دارند.
  • وزن سبک و تنوع در رنگ و ابعاد: در بررسی انواع کاربردهای چوب روسی می‌توان به این مزیت مهم اشاره کرد که چوب‌های روس وزن سبکی داشته و طیف‌های گسترده‌ای در بازار دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین آن را از مراکز معتبری هم‌چون پرسال خریداری کنید.
  • مقاوم در برابر رطوبت: این ویژگی چوب‌های روسی سبب شده ‌است که فعالان این عرصه آن‌ها را در رده چوب‌های ضد آب قرار دهند.

چوب روسی چه معایبی دارد

  • مستعد رشد قارچ‌ها: اگرچه چوب‌های روس مقاومت بالایی در برابر نفوذ حشرات دارند؛ اما نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد که به هر حال چوب‌های طبیعی در صورت نگه‌داری نادرست مستعد رشد قارچ‌ها و … هستند.
  • وجود گره‌های زیاد: در برخی از نمونه‌های بی‌کیفیت این چوب، گره‌های زیادی وجود دارد که نه تنها باعث کاهش مقاومت آن می‌شود، بلکه از نظر ظاهری نیز جلوه مطلوبی ندارد. پس هنگام خرید دقت کنید که نمونه‌های با کیفیت این چوب را از عرضه‌کنندگان معتبر خریداری کنید.
  • نرمی زیاد: ما در بخش‌های قبلی مقاله «کاربردهای انواع چوب روسی» گفتیم که نرمی و انعطاف بالای چوب‌های روسی باعث محبوبیت آن‌ها شده ‌است؛ اما این قابلیت تنها زمانی به‌کار می‌آید که شما قصد تولید محصولاتی با این ویژگی را داشته ‌باشید.

هنگام خرید چوب روسی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

چوب روسی بازار پر رونقی در داخل کشور دارد؛ بنابراین اگر دستی در تولیدات چوبی و صنایع و کسب ‌و کارهای مرتبط با آن دارید، هنگام خرید این کالای محبوب و کاربردی به موارد زیر دقت کنید:

  • چوب‌های روسی دارای سه نوع درجه‌بندی متفاوت هستند که چوب‌های درجه یک بافت بهتر و لکه‌های کمتری دارند.‌
  • چوب روسی استاندارد باید خشک، سالم و بدون هرگونه آفت و قارچ باشد.
  • نوع و مقدار نیاز شما تأثیر به‌سزایی در قیمت چوب روسی دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید این چوب موارد گفته‌شده را برآورد کنید (خرید عمده چوب‌های روسی مقرون ‌به‌صرفه‌تر است).
  • برای اطمینان از خرید چوب روسی خوب و باکیفیت همواره به عرضه‌کنندگان معتبر مراجعه کنید. پرسال به‌عنوان یکی از معتبرترین واردکنندگان مستقیم فرآورده‌های چوبی در کشور، می‌تواند بهترین انتخاب برای خریدی مطمئن و به صرفه باشد.

جمع بندی

چوب جزو قدیمی‌ترین متریال‌های جهان است که انواع و اقسام متفاوت و متنوعی دارد. ما در این مقاله به‌طور خاص به بررسی کاربردهای انواع چوب روسی، مزایا و معاییب آن‌ها پرداختیم و گفتیم؛ هم‌ اکنون طیف‌های وسیعی از این چوب اعم از چوب نراد روسی، ساسنا، یولکا، لمبه و..  در بازار داخلی ایران وجود دارد که شما می‌توانید براساس نیاز خود، مناسب‌ترین آن‌ها را از عرضه‌کنندگان معتبری چون شرکت پرسال خریداری کنید.

 

keyboard_arrow_up