کاربرد اسید اسکوربیک خوراکی در صنعت

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع مختلف

اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی هر کدام در چه صنایعی کاربرد دارند؟

اسید اسکوربیک که از آن به عنوان ویتامین C یا اسید ال اسکوربیک نیز یاد می‌شود یک ترکیب آلی با خواص آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در بدن انسان، گیاهان و مواد غذایی مختلف وجود دارد و شکل شیمیایی آن نیز در صنایع گوناگون استفاده می‌شود.

اکثر نهادهای علمی جهان اسکوربیک اسید را یک نگه‌دارنده بی‌خطر در تولید غذاها و نوشیدنی‌ها (FDA)، ماده‌ای ایمن در ساخت محصولات آرایشی (CIR) و یک ماده مغذی مفید برای سلامت و عملکرد بهتر بدن انسان (NCI) معرفی کرده‌اند. با توجه به فواید قابل توجه اسید اسکوربیک در تولیدات صنعتی و غیر صنعتی مختلف، ما در این مطلب برآن شدیم تا شما را با کاربردهای اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی آشنا کنیم.

کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع پزشکی

ویتامین C یک ریزمغذی ضروری برای عملکرد بهتر پلیوتروپیک‌ها، آنتی اکسیدانی قوی برای حفاظت از بدن و یک تنظیم‌کننده حیاتی برای ژن‌ها است که تأثیر به سزایی در افزایش سطح ایمنی بدن انسان و جلوگیری از آسیب‌ سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد. بخشی از نیازهای بدن به ویتامین سی با خوردن انواع دانه‌های مغذی، میوه‌ها و سبزیجات تازه تأمین می‌شود؛ اما گاهی اوقات تغذیه نادرست و یا بیماری‌های مختلف منجر به فقر این ویتامین در بدن می‌شود، در نتیجه کمبود این ماده تنها از طریق مصرف مکمل‌های آماده تجاری قابل جبران است.

تولید انواع مختلفی از قرص‌های جویدنی، پودر، آمپول و آدامس ویتامین C از جمله مهم‌ترین موارد کاربرد اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی است که برای درمان بیماران مبتلا به کمبود این ویتامین تجویز می‌شود. همچنین قرص اسکوربیک اسید در دوزهای مختلف در بازار موجود است که قرص 500 میلی گرمی آن بیش از بقیه تقاضا دارد و دارای تأثیر درمانی مطلوبی در بهبود بیماری اسکوروی است. به طور کلی از اسیداسکوربیک به عنوان تکمیل کننده اثرات برخی از داروها و افزایش مدت زمان نگه‌داری و ماندگاری آن‌ها استفاده می‌کنند.

خرید اسید اسکوربیک خوراکی

کاربرد اسید اسکوربیک در محصولات پوستی و مراقبتی

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به پیری زودرس، افزایش چین‌وچروک و کاهش اسیداسکوربیک طبیعی موجود در پوست می‌شود، از این‌رو این آنتی اکسیدان قوی در ساخت بسیاری از فرمولاسیون‌های محصولات پوستی و آرایشی کاربرد دارد که از آن به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد فعال استفاده می‌کنند.

در واقع ویژگی‌های اسیدی و بیوشیمیایی اسیداسکوربیک مانند: آسکوربات کلسیم، آسکوربات منیزیم، آسکوربیل فسفات منیزیم، آسکوربیت سدیم و سدیم آسکوربیل فسفات، این ماده را به گزینه‌ای مناسب جهت کنترل  pH محصولات آرایشی و پوستی و جلوگیری از فساد آن‌ها در اثر مجاورت با هوا تبدیل کرده‌ است. به این ترتیب اسکوربیک اسید نقش تعیین کننده‌ای در حفظ کیفیت، یکپارچگی و ایمنی محصولات آرایشی و بهداشتی دارد.

کاربرد اسید اسکوربیک در تولیدات غذایی و نوشیدنی‌ها

غنی سازی و افزایش ماندگاری غذاها و نوشیدنی‌ها از دیگر کاربرد اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی است. از اسید اسکوربیک به شکل دانه‌های ریز یا محلول آبی در ساخت آبمیوه‌های طبیعی قبل از فرآوری آن‌ها استفاده می‌شود؛ چرا که این ماده از اکسیداسیون، تغییر رنگ و تغییر طعم میوه در فرآیند تولید و پس از آن جلوگیری می‌کند.

همچنین غنی کردن غذاها با اسکوربیک اسید به منظور کاهش اثرات تخریب منابع ویتامین C در چرخه تولید صنعتی غذا و افزایش ماندگاری آن‌ها انجام می‌شود، زیرا این ماده مانع از فساد مواد غذایی گوناگون مانند: نان، مرباها و ژله‌ها می‌شود.

READ  کاربرد پلی آمید ۶ در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی

علاوه بر خاصیت نگه‌دارندگی این ماده، اسید اسکوربیک اغلب به آب میوه‌ها، غلات، آب نبات‌های با طعم میوه، میوه‌های خشک، گوشت‌های پخته شده کنسروی و میوه‌های یخ زده صنعتی اضافه می‌شود تا ماندگاری آن‌ها را تضمین و طعم مرکبات را تقویت و یا تشدید کند.

اسیداسکوربیک تجاری در پخت و نگه‌داری نان نیز استفاده می‌شود. اضافه کردن این ماده به خمیر نان موجب حجم بیشتر آن، پخت سریع‌تر، ماندگاری بیشتر و تقویت گلوتن موجود در آرد‌ می‌شود.

اسید اسکوربیک

کاربرد اسیداسکوربیک در پرورش طیور

با توجه به تحولات انجام شده در صنعت پرورش طیور، محققان به این باور رسیده‌اند که اسکوربیک اسید تأثیر قابل توجهی بر کاهش التهاب و عفونت بدن این دسته از حیوانات دارد. در واقع فعالان این حوزه اسیداسکوربیک را به عنوان یک ماده مغذی با هدف بهبود وزن بدن و کاهش تلفات به جیره غذایی طیور اضافه می‌کنند.

اسید اسکوربیک باعث افزایش نرخ تخم‌گذاری و کیفیت پوسته تخم مرغ، کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی و میکروبی، افزایش سطح ایمنی بدن، تأمین انرژی پرندگان در شرایط استرس گرمایی،  درمان و پیشگیری از بیماری سالمونلا انتریتیدیس و در نهایت بهبود عملکردهای بیولوژیکی بدن طیور می‌شود.

کاربرد اسید اسکوربیک در غنی سازی علوفه دام و رشد گیاهان

کاربرد اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی در فرآوری بهتر علوفه دام، تولید کودهای زیستی و رشد بیشتر گیاهان نیز بسیار پر رنگ و اثربخش است. استفاده از اسکوربیک اسید در صنایع کشاورزی منجر به افزایش میزان پروتئین و روغن دانه‌، پایداری بیشتر غشای سلولزی، عملکرد بهتر پروفیل برگ و کاهش اثرات ناشی از تنش‌های خشکسالی و کم‌آبی گیاهان و دانه‌ها شده ‌است.

کاربرد اسید اسکوربیک در تصفیه آب

استفاده از آسکوربات سدیم و اسید اسکوربیک صنعتی شیوه نوینی است جهت پاکسازی آب از اثرات کلر و برخی آلودگی‌ها. کلر و کلرامین، مواد شیمیایی‌ای هستند که تقریبا به تمام آب‌های آشامیدنی شهری اضافه می‌شوند تا بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب، ویروس و میکروب‌های موجود در آن را از بین ببرند. البته باید بگوییم که مقدار بیش از اندازه این مواد برای سلامت انسان مضر هستند، بنابراین متولیان امر از اسید اسکوربیک برای خنثی‌سازی اثرات نامطلوب کلر و کلرامین استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که یک گرم اسیداسکوربیک در هر 100 گالن آب، می‌تواند یک میلی گرم در لیتر کلر را خنثی ‌کند. البته از آنجائیکه اسید آسکوربیک یک نمونه ضعیف اسیدی است، ممکن است مقدار pH آب تصفیه شده در آب‌های کمتر قلیایی را کمی کاهش دهد. اسکوربیک اسید و آسکوربات سدیم هر دو موادی ایمن و سازگار با محیط زیست جهت تصفیه آب‌های شیرین هستند.

جمع‌بندی مقاله

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مهمترین موارد کاربرد اسیداسکوربیک خوراکی و صنعتی آشنا کنیم. شرکت بازرگانی پرسال طی سال‌ها فعالیت مسئولانه و دلسوزانه در عرصه‌های مختلف تجاری و صنعتی توانسته ‌است اسیداسکوربیک درجه یک را در انواع دارویی، خوراکی و صنعتی برای متقاضیان محترم و فعالان صنایع وابسته به آن فراهم کند.

به‌منظور تأمین و خرید این ماده پر کاربرد و مفید در صنعت، همین حالا می‌توانید از طریق تکمیل فرم ارتباطی پرسال و یا تماس با شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ از آخرین قیمت و نحوه تهیه اسکوربیک اسید مرغوب مطلع شوید.

keyboard_arrow_up