آشنایی با انواع گرماژهای کاغذ

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

انواع گرماژ کاغذهای موجود در بازار ایران

گرماژ کاغذ اصطلاحی آشنا برای فعالین حوزه چاپ‌ونشر و حتی مشتریانی است که به دلایل مختلف به دنبال چاپ محصولات کاغذی هستند. گرماژ کاغذ یکی از شاخص‌های مهم برای خرید این کالای پر مصرف به شمار می‌آید که نشان دهنده میزان کیفیت، ضخامت و استحکام آن است، به همین علت هرچقدر گرماژ کاغذ بالاتر باشد سنگین‌تر بوده و قیمت آن نیز گران‌تر است. این فاکتور برای تمام کاغذهای موجود اعم از کاغذ تحریر، ایندربرد، گلاسه و … صدق می‌کند. ما در این مقاله از پرسال قصد داریم تا به بررسی مفهوم گرماژ و انواع گرماژ کاغذهای پرفروش در بازار ایران بپردازیم.

گرماژ گاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ بیانگر میزان وزن و چگالی کاغذ در هر مترمربع از آن است. در واقع گرماژ هر کاغذ، وزن و ضخامت آن در واحد سطح را نشان می‌دهد که توجه به این معیار در تعیین کیفیت و استفاده صحیح از انواع کاغذ در صنایع مختلف اعم از چاپ و بسته بندی بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که در این شیوه اندازه‌گیری، طول و عرض کاغذ در نظر گرفته نمی‌شود و تنها وزن کلی آن مد نظر است. متخصصین، واحد گرماژ کاغذ را گرم بر مترمربع  تعیین کرده‌اند که به اختصار به آن GSM نیز گفته می‌‌شود. با توجه به این تعریف می‌توان گفت که وقتی گرماژ یک کاغذ صد گرم است یعنی وزن آن به ازای هر یک متر مربع معادل صد گرم است.

کاغذ به عنوان یک کالای حیاتی مصارف جهانی دارد، به همین دلیل برای ارزیابی ویژگی‌های کمی و کیفی آن یک سری استانداردهای بین المللی وضع شده‌است. ایزو 536 (ISO 536) سندی است که در سال ۲۰۱۹ به عنوان معیاری کمی برای تعیین روش‌ها و استانداردهای جهانی گرماژ کاغذهای مختلف اعم از کاغذ گلاسه، تحریر، ایندربرد، کرافت و … منتشر و اجرایی شد. شما می‌توانید به کمک فرمول G=(M/A) × 1000000 گرماژ دقیق کاغذ مد نظر خود را محاسبه کنید. در این فرمول کافی است به جای M جرم کاغذ (برحسب گرم) و به جای A مساحت کاغذ (میلی متر مربع) را جایگزین کرده و طبق الگو عمل کنید.

هر گرماژ کاغذی بر اساس استفاده و نوع صنعت، کارآیی خاص خود را دارد مثلا گرماژ کاغذ روزنامه معمولا در محدوده ۴۰تا۵۵ گرم بر مترمربع، گرماژ کاغذ مجله در محدوده ۶۰تا۱۳۰ گرم بر مترمربع، گرماژ کاغذ بروشور و کتاب در محدوده ۸۰تا۱۲۰ گرم بر مترمربع، گرماژ کاغذ کارت و کارت ویزیت نیز در محدوده ۲۵۰-۴۰۰ گرم بر مترمربع قرار دارد که البته این گرماژها قطعی نیست و هر تولید کننده یا ناشر براساس مصالح تجاری و یا کاری خود ممکن است از گرماژهای متفاوت‌تری استفاده کند.

عوامل مؤثر بر گرماژ کاغذ

فاکتورهای مختلفی در تعیین گرماژ کاغذ دخیل هستند که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوع الیاف: نوع الیاف مورد استفاده در تولید کاغذ می‌تواند تأثیر زیادی بر گرماژ آن داشته‌باشد. الیاف چوبی مختلف مانند الیاف سخت و نرم، ترکیبات الیاف طبیعی و مصنوعی و … هر یک تفاوت‌های قابل توجهی را در گرماژ کاغذ ایجاد می‌کنند.
  • تراکم الیاف: تراکم الیاف کاغذ نیز بر گرماژ آن مؤثر است. الیاف کامپکت‌تر و متراکم‌تر معمولا به تولید کاغذ سنگین‌تر با گرماژ بیشتر منجر می‌شوند.
  • روش تولید: فرآیند تولید کاغذ شامل مراحل مختلفی از جمله پالپ‌سازی است که هر یک از این مراحل در تعیین گرماژ نهایی کاغذ نقش دارند.
  • نوع روکش: در تولید بعضی از محصولات کاغذی، یک روکش نازک از رنگ یا مواد مشابه به آن اضافه می‌کنند که این روکش می‌تواند وزن نهایی کاغذ را افزایش داده و در نتیجه گرماژ آن را نیز بیشتر کند.
  • فشردگی: فشردگی کاغذ به طور معمول با استفاده از واحدهای فشار مانند پاسکال یا بار اسپرسو اندازه‌گیری می‌شود. فشردگی بالاتر معمولا به کاغذ با گرماژ بیشتر منجر می‌شود.
  • رطوبت: رطوبت کاغذ نیز می‌تواند بر گرماژ آن تأثیر بگذارد. کاغذهایی که محتوای رطوبت بیشتری دارند معمولا سنگین‌تر هستند و گرماژ بالاتری دارند.
READ  کووید 19؛ چالش‌های جهانی صنعت کاغذسازی

انواع گرماژ کاغذهای مختلف

صنعت‌گران و ناشران بر اساس عوامل گوناگون مانند نوع نیاز خود، مصالح تجاری‌شان و یا درخواست مشتریان از کاغذ با گرماژهای مختلف استفاده می‌کنند. به طور کلی انواع کاغذ تحریر، گلاسه، ایندربرد، کرافت و … بر اساس گرماژ به چهار دسته نازک با وزن ۴۰ تا ۷۰ گرم، ضخامت متوسط با وزن ۸۰ تا ۱۴۰ گرم، مقوای متوسط با وزن ۱۵۰ تا ۲۳۰ گرم و مقوای ضخیم با وزن ۲۳۰ گرم به بالا تقسیم بندی می‌شوند. متداول‌ترین انواع گرماژ کاغذهای مختلف نیز به شرح زیر است:

  • کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰: مناسب‌ترین گزینه برای پرینترها و دستگاه‌های کپی، چاپ سندهای روزمره، برچسب و …
  • کاغذ تحریر با گرماژ ۹۰: مناسب‌ترین گزینه برای دستگاه‌های کپی و پرینترهای ادرات و مراکز مختلف، چاپ گزارش‌های روزمره، یادداشت‌ها و …
  • کاغذ تحریر با گرماژ ۱۰۰: مناسب‌ترین انتخاب برای چاپ کاتالوگ، دفترچه راهنما، بروشور، کارت، دعوتنامه و …
  • کاغذ تحریر با گرماژ ۱۲۰: مناسب‌ترین گزینه برای چاپ بروشورها و کاتالوگ‌های با کیفیت بالاتر و جذاب‌تر، گواهی نامه، کتابچه و …
  • کاغذ گلاسه: دارای گرماژ ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم، مناسب‌ترین گزینه برای چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، جلد کتاب، تقویم و … با کیفیتی بالا و امکان نمایش دقیق جزییات و رنگ‌ها
  • کاغذ ایندربرد (ایندلبرد): دارای گرماژی از ۱۲۰ تا ۳۵۰ گرم، مناسب‌ترین انتخاب برای چاپ مجلات، نشریات، کاتالوگ، کارت‌های تبلیغاتی و …
  • کاغذ کرافت: دارای گرماژی از ۷۰ تا بالای ۲۰۰ گرم، مناسب‌ترین گزینه برای ساخت کارتن، ساک و بسته بندی محصولات کوچک تا بزرگ اعم از زیورآلات، فرآورده‌های غذایی، لوازم خانگی و …
  • مقوا پشت طوسی: دارای گرماژی از ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم، مناسب‌ترین گزینه برای ساخت جعبه‌ها و بسته بندی‌های محصولات سنگین مانند وسایل دیجیتالی، لوازم الکترونیکی، مبلمان و …
  • مقوا گلاسه (لمینه): دارای گرماژی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم، مناست‌ترین انتخاب برای ساخت جعبه و بسته بندی شکیل محصولاتی که قصد دارند آن‌ها را به شکلی فاخر، ارزشمند و جذاب‌تر به نمایش بگذارند

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم گرماژ کاغذ تأثیری مستقیم بر وزن، ضخامت، جذب جوهر و استحکام آن دارد، به همین علت انتخاب گرماژ مناسب با توجه به سطح نیازها و موارد استفاده از کاغذ، از ابعاد گوناگون اعم از کیفیت نهایی پروژه و هزینه‌های تمام شده تولید بسیار مهم است، بنابراین برای هر پروژه چاپی قبل از هر اقدامی بهتر است با یک تأمین کننده با تجربه کاغذ مشورت کنید. ما به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده مستقیم و بی‌واسطه انواع فرآورده‌های سلولزی اعم از کاغذ تحریر، گلاسه، ایندربرد و … به بازار ایران می‌توانیم شما را برای خرید کاغذی با گرماژ و کیفیت تضمین شده یاری کنیم. به منظور تامین فوری کاغذ مورد نیاز خود با قیمت رقابتی در طول ایام هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ با واحد فروش کاغذ پرسال تماس بگیرید.

 

keyboard_arrow_up