بزرگترین کشورهای صادر کننده انواع چوب

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
بزرگترین صادر کننده چوب جهان

بزرگترین کشورهای صادر کننده انواع چوب کدام کشورها هستند؟

چوب به عنوان یک کالای ارزشمند، کاربردی و منحصربه‌فرد جایگاه مهمی در مبادلات بین المللی دارد. واردات و صادرات چوب نه تنها یک منبع سودآور و استراتژیک برای تبادل تجاری بین کشورها است بلکه تأثیر قابل توجهی بر میزان اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی آن‌ها نیز دارد. چوب و فرآورده‌های حاصل از آن در رده محصولات تجدیدپذیر قرار دارند که بهره‌گیری درست و اصولی از آن‌ها به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کنترل مصرف انرژی جهانی کمک می‌کند.

صنعت چوب نه تنها با تامین مواد اولیه برای بخش‌های مختلف از جمله ساخت‌وساز، تولید مبلمان و کاغذ بلکه با ایجاد شغل و درآمد برای میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، نقشی حیاتی در اقتصاد جهان ایفا می‌کند. در این میان، برخی از کشورها جایگاه خود را در بازار بین المللی به عنوان قدرت‌های پیشرو صادرات چوب در جهان تثبیت کرده‌اند که در این مقاله از پرسال قصد داریم تا به معرفی ۹ بزرگترین صادرکننده چوب در جهان بپردازیم.

چرا صادرات چوب مهم است؟

  • ایجاد درآمد ارزی: فروش چوب و فرآورده‌های حاصل از آن، تأثیر به سزایی در شکوفایی اقتصادی کشورها و کسب درآمد ارزی و پول خارجی آن‌ها دارد چرا که این درآمد می‌تواند زمینه را برای تحولات گوناگون، سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر و بهبود شرایط مالی کشورها فراهم نماید.
  • اشتغال‌زایی: تولید و صادرات چوب یک کار حرفه‌ای، فنی و علمی است که نیاز به نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در زمینه‌های مختلف اعم از برش‌زنی، فرآوری، تولید محصولات چوبی، حمل‌ونقل و فعالیت‌های مرتبط با آن دارد. این اشتغال‌زایی به افزایش فرصت‌های شغلی، بهبود سطح درآمد و کاهش بیکاری در کشورها کمک می‌کند.
  • تقویت صنعت داخلی: با ورود به بازارهای جهانی و همکاری با مشتریان خارجی، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به دانش روز و فناوری‌های جدید دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنند. در واقع صادرات چوب از طریق ایجاد تقاضا، بهبود فناوری و کیفیت، ارتقای توان رقابتی، توسعه اقتصادی و انتقال دانش فنی بستری مناسب برای توسعه پایدار و رشد صنعت داخلی کشورهای صادر کننده را ایجاد می‌کند.
  • تعادل تجاری: از آنجاییکه همه کشورها ظرفیت تولید چوب و مشتقات آن را ندارند مجبورند نیاز خود را از طریق تامین کنندگان اصلی آن رفع کنند. به این ترتیب کشوری که تولید چوب بیشتری نسبت به نیاز داخلی داشته باشد با امکان صادرات آن به کشورهای دیگر به کاهش عجز تجاری و ایجاد تعادل در درآمدهای صادراتی و وارداتی سایر کشورها کمک می‌کند.
  • تبادل فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی: صادرات چوب به بازارهای جهانی بسترهای مناسبی را برای تبادل فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی بین کشورها فراهم می‌کند. این تجارت روابط بین المللی را بهبود بخشیده و ارتباطات تجاری و تعاملات فرهنگی بین کشورها را نیز تقویت می‌کند.

کشورهای صادر کننده چوب

۹ کشور صادر کننده بزرگ چوب در جهان را بشناسید!

همه ما می‌دانیم که توزیع منابع طبیعی در نقاط مختلف جهان عادلانه و یکسان نیست، بنابراین بدیهی است که بعضی کشورها در تولید و عرضه برخی از محصولات چوبی جایگاه استراتژیکی بالاتری داشته‌باشند به طور مثال، در حوزه فروش و خرید چوب، قاره اروپا و آمریکا به عنوان بزرگترین صادرکننده چوب در جهان شناخته می‌شوند چرا که این مناطق جغرافیایی نسبت به بسیاری از کشورها شرایط جوی و زیست محیطی بهتری برای رشد و پرورش گیاهان و درختان دارند. اگرچه رقابت تنگاتنگ بین کشورهای تولید کننده چوب و مناسبات سیاسی صادراتی آن‌ها رتبه‌بندی بزرگ‌ترین صادرکنندگان چوب در جهان را دایما دستخوش تغییر می‌کند اما در حال حاضر ۹ کشور زیر در رده قطب‌های صادراتی چوب دنیا قرار دارند:

چین

چین با حجم صادرات ۳۰ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۳ به عنوان بزرگترین صادرکننده چوب در جهان شناخته می‌شود که از این مقدار حدود ۲ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات چوب به کشور آمریکا است. مقصدهای اصلی صادرات چوب چین شامل ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا، ایران و کشورهای خاورمیانه هستند. چین به عنوان یکی از اعضای کلیدی در زنجیره تأمین جهانی چوب، نقشی کلیدی در عرضه چوب و محصولات چوبی مورد نیاز صنایع و سازمان‌های بزرگ دنیا دارد. تولیدات چوبی متنوع چینی به عنوان مواد اولیه یا محصولات نهایی در انواع صنایع ساختمانی، مبلمان سازی، خودروسازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تولیدات عموما شامل انواع تخته‌ها، مصنوعات چوبی، مبلمان، درب و پنجره‌ها، پارکت، کفپوش‌های چوبی، محصولات کاغذی و … هستند. چین با تمرکز بر تحقیق و توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف صنعت چوب؛ بهبود فرآیندها و عرضه محصولات با کیفیت و با ارزش افزوده بالاتر را مورد هدف قرار داده‌است. این کشور به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه فرآوری چوب، بهره‌برداری بهینه از منابع جنگلی و کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست مشهور است.

کانادا

کانادا به دلیل داشتن بزرگ‌ترین منابع جنگلی جهان به یکی از قدرت‌های مهم در زمینه تولید و صادرات چوب تبدیل شده‌است. این جنگل‌ها به طور خاص برای استخراج انواع چوب‌های نرم و سخت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. صنعت چوب در کشور کانادا بسیار پویا و پر رونق است. حجم صادرات چوب این کشور در سال ۲۰۲۳ معادل ۲۶ میلیارد دلار برآورد شده‌است، بنابراین این صنعت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کانادا است.

دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی این کشور تلاش می‌کنند تا با ارتقاء سطح دانش و دسترسی به فناوری‌های جدید و نوآورانه در این عرصه، به بهبود وضع صنعت چوب، کاهش هدر رفت منابع و حفظ محیط زیست کمک کنند. ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا جزو مقصدهای اصلی صادرات محصولات چوبی کانادا هستند. این محصولات عموما شامل تخته‌های چوبی، تیرچه‌ها، تخته فیبر، مصنوعات چوبی، نئوپان و سایر فرآورده‌های چوبی است.

آمریکا

صنعت چوب آمریکا از لحاظ صادرات، در رده یکی از رقابتی‌ترین صنایع حال حاضر جهان قرار دارد. این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده چوب در جهان حدود ۸ درصد از منابع جنگلی دنیا را در اختیار دارد. آخرین اطلاعات و آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ایالات متحده حدود ۲۱ میلیارد دلار از محصولات چوبی خود را به کشورهایی مانند چین، ویتنام، مکزیک، ژاپن، کره جنوبی و … صادر می‌کند.

منابع جنگلی غنی ایالات متحده که شامل انواع جنگل‌های صوفی، میانه، شمالی و غربی است به این کشور اجازه می‌دهد تا نه تنها در عرصه صادرات و تولید چوب بلکه در حوزه ساخت کاغذ نیز حضوری پر رنگ و مؤثر داشته‌باشد. آمریکا قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای بهره‌برداری از جنگل‌ها و تولید چوب وضع کرده‌است تا از این طریق، علاوه بر حفظ منابع جنگلی به تنوع زیستی و کاهش تاثیرات منفی روی محیط زیست نیز کمک کند. به همین دلیل، آمریکا به عنوان یک کشور پیشرو در جنگلداری پایدار شناخته می‌شود.

READ  قیر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

آلمان

آلمان که به خاطر محصولات چوبی باورنکردنی خود شهرت جهانی دارد، همچنان یک مدعی قوی در این عرصه است که با حجم صادرات ۲۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ توانسته‌است جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده چوب در جهان حفظ نماید. این کشور در سال ۲۰۲۳ بیشترین چوب تولیدی خود را به اتریش صادر کرده‌است. کیفیت، کارآیی و دوام بالای چوب‌های تولیدی آلمانی نقش مثبتی در افزایش تقاضا برای خرید چوب از آلمان داشته‌است.

اتریش

طبق آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۲۳ اتریش نیز با حجم ۱۰ میلیارد دلار صادرات چوب، جایگاه بالایی در رتبه‌بندی جهانی مبادلات تجاری این محصول ارزشمند دارد. اتریش که به دلیل استفاده از فناوری‌های نوآورانه در صنعت نجاری به شهرت جهانی دست یافته، بیشترین حجم مبادلاتی فرآورده‌های چوبی خود در سال ۲۰۲۳ را با کشور ایتالیا انجام داده‌است. این‌ کشور در زمینه جنگل‌داری سالم، پایداری و حفاظت محیط زیست سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را انجام داده و بر استفاده از مواد بازیافت‌پذیر و بدون ضایعات تأکید دارد. این میزان از حساسیت باعث شده‌است که صنعت چوب اتریش به عنوان یک صنعت پایدار در جهان شناخته شده و بازخورد مثبتی از سوی مشتریان و مصرف‌کنندگان دریافت کند.

خرید چوب روسی

سوئد

با توجه به منابع و آمارهای موجود، سوئد نیز با حدود ۸ میلیارد دلار حجم صادرات در سال ۲۰۲۳ در مقام بزرگترین صادرکننده چوب و خمیر آن در جهان قرار دارد که اروپا، آسیا و آمریکای شمالی از جمله بازارهای مهم صادراتی آن به حساب می‌آیند. کیفیت، زیبایی و ماندگاری بالای محصولات و فرآورده‌های چوبی تولید شده توسط سوئد جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت این کشور در عرصه صادرات چوب به شمار می‌آیند. چوب‌های سوئدی مبتنی بر مدیریت پایدار جنگل، استانداردهای کیفی بالا، دانش روز و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته هستند. سوئد در زمینه تحقیق و توسعه فناوری چوب و تولید محصولات مبتکرانه چوبی نیز شهرت جهانی دارد.

فنلاند

فنلاند به عنوان یکی از برجسته‌ترین کشورهای تولید و صادر کننده چوب در دنیا، حدود ۵ میلیارد دلار از حجم صادرات جهانی را به خود اختصاص داده‌است. عرضه محصولات درجه یک، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و بهره‌برداری پایدار از منابع چوبی، به جایگاه ویژه فنلاند در بازارهای جهانی چوب کمک کرده‌است. چوب‌های تولید شده در فنلاند دارای کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی هستند. این کشور به استفاده از فناوری‌های مدرن در فرآیند تولید و بهره‌برداری از مدیریت پایدار جنگل معروف است.

فنلاند در حوزه تولید عمده کاغذ و مقوا در جهان نیز فعال است به طوریکه حدود ۱۰ درصد از بازار جهانی این نوع محصولات را به خود اختصاص داده‌است. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی چوب و کاغذ فنلاندی را اتحادیه اروپا به خصوص آلمان و سوئد، روسیه و ایالات متحده تشکیل داده‌اند.

روسیه

روسیه با بهره‌برداری از منابع جنگلی غنی و وسیع، بزرگترین صادرکننده چوب در جهان است و به عنوان یکی از عوامل اصلی در تجارت بین‌المللی این صنعت شناخته می‌شود. انواع درختان روسی اعم از سرو، سندروس، بلوط، دوغنبی و سایر گونه‌ها امکان تولید چوب و مشتقات چوبی بسیار گسترده‌ای را به این کشور داده‌اند که این منابع جنگلی بزرگ، نقش غیر قابل انکاری در ایجاد مشاغل مرتبط با جنگلداری، فرآوری چوب، تولید محصولات چوبی، حمل‌ونقل و غیره این کشور داشته‌اند. این اشتغال‌زایی به رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور روسیه کمک کرده‌است.

این کشور پهناور با تکیه بر تکنولوژی‌ و دانش روز توانسته‌است جایگاه خود را در عرصه صادرات چوب ارتقاء دهد. روسیه هم اکنون رتبه دوم دنیا در صادرات الوار چوب نرم و مقام سوم جهان در صادرات تخته سه‌لا را دارد. بیشترین مقاصد صادرات چوب روسیه شامل کشورهای اروپایی، چین، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، خاورمیانه، هند و … هستند که پس از حمله به اوکراین، به دلیل تحریم‌های تجاری غرب به تدریج تمرکز خود را به سمت کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تغییر داده‌است.

در سال 2021، روسیه ظرفیت صادرات چوب خود را با ارزش 10 میلیارد دلار در بازار تجارت بین المللی تثبیت کرد. روسیه به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم ایران، بخش اعظمی از نیاز بازارهای داخلی کشور به انواع چوب را تامین می‌کند. تجار و شرکت‌های بازرگانی بزرگ هم‌چون پرسال نیز نقشی کلیدی در بسترسازی امن و آسان ورود انواع چوب‌های روسی اعم از یولکا، ساسنا، نراد و … به داخل ایران دارند.

نیوزلند

نیوزلند با حجم صادرات حدود ۴ میلیارد دلار در سال 2021، در رتبه بزرگ‌ترین  کشور صادرکننده چوب و الوار در جهان جای دارد که پیش بینی می‌شود تا سال 2023 این مقدار به عدد 7 میلیارد دلار برسد. صادرات انواع کنده چوب، چوب اره، خمیر کاغذی، پانل‌ها، تراشه‌ها و … به کشورهایی مانند آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا از جمله بازارهای مهمی است که نیوزیلند به آن‌ها چوب صادر می‌کند. چوب‌های تولید شده در نیوزیلند به طور معمول با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند. تلاش‌های این کشور برای حفظ و بهره‌برداری پایدار از جنگل‌ها، کمک کرده‌ تا صادرات چوب نیوزیلند از اعتبار قابل قبولی در بازار جهان برخوردار باشد.

پرسال بزرگترین تامین کننده چوب و فرآورده‌های سلولزی در ایران

حجم کل صادرات، از جمله معیارهای مهمی است که اهمیت تجارت محصولات چوبی را برای هر کشور نمایان می‌کند که ما در این مقاله به ۹ مورد از برترین صادرکنندگان چوب در جهان اشاره کردیم. شرکت بازرگانی پرسال به عنوان وارد کننده مستقیم انواع چوب روسی، راش، ترموود، پلای وود و … در ایران تلاش می‌کند تا با دور زدن تحریم‌ها و ایجاد ارتباط دوستانه با شرکای تجاری ایران، مسیر واردات چوب به کشور را هموار کرده و از این طریق نیاز بازار داخلی را به بهترین نحو رفع نماید. مجموعه ما با تامین عمده چوب از قطب‌های تولیدکننده فرآورده‌های چوبی در جهان مانند چین و روسیه گامی مثبت در این عرصه برداشته و توانسته‌است بهترین نوع چوب را با کیفیت تضمین شده و قیمت رقابتی به دست مشتریان خود در جای جای ایران عزیز برساند.

 

keyboard_arrow_up