آشنایی با کاربرد چوب راش در صنعت مبل سازی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

هر آنچه در مورد کاربرد چوب راش در صنعت مبل سازی باید بدانید؟

در صنعت دکوراتیو و به ویژه مبل‌سازی، چوب جزو متریال (مواد تشکیل دهنده) مهم به حساب می‌آید. به همین دلیل صنعت چوب‌ در ایران و کشورهای صاحب نام در زمینه تولید مبلمان اداری و خانگی رونق زیادی دارد.

در میان انواع چوب موجود در بازار، چوب راش از معروف‌ترین‌هاست و می‌توان گفت که کاربرد چوب راش در صنعت مبل سازی نسبت به سایر انواع چوب بیشتر است. اما دلیل محبوبیت این چوب در صنعت دکوراتیو چیست؟ آیا پای قیمت ارزان‌تر در میان است و قیمت چوب راش نسبت به انواع دیگر چوب، مانند چوب روسی، بلوط، افرا و… کمتر است و همین موضوع دلیل محبوبیت آن است؟ یا موضوع کیفیت مطرح است؟ می‌توان گفت که با توجه به مقاومت بالا، در کنار انعطاف‌پذیری بالای این نوع از چوب است که راش، در لیست محبوب‌ترین چوب‌های بازار قرار گرفته است. در ادامه با ویژگی‌های بیشتر این چوب آشنا می‌شوید.

چرا چوب راش محبوب است؟

چوب راش از درخت راش (Fagus) به دست می‌آید. این درخت در مناطق مختلف جهان مانند اروپا و آسیا رشد می‌کند و انواع مختلفی دارد. چوب راش به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مناسب، زیبایی طبیعی، و استحکام بالا، در مصارف مختلف و به ویژه صنعت دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین ویژگی‌های چوب راش

چوب راش یکی از بیشترین استفاده‌ها را در صنعت مبل سازی کشور را دارد. دلیل این محبوبیت و فراوانی استفاده این است که راش از چوب‌های نسبتاً سخت و نیمه سنگین به حساب می‌آید و در ردیف مقاوم‌ترین چوب‌ها قرار دارد. در کنار استحکام زیاد، این نوع چوب بسیار خوش تراش و انعطاف‌پذیر است و نتیجه کار با آن روی مبلمان، بسیار درخشان است و خرید چوب راش را برای مبل سازان توجیح می‌کند.

چوب راش همچنین قواره های بسیار خوبی برای ساخت سازه‌ها و اسباب چوبی دارد و خشک کردن آن هم به صورت صنعتی بسیار کنترل پذیر است. از دیگر محاسن چوب راش می‌توانیم به قابلیت تورق مناسب برای ساخت چند لایی یا ام دی اف روکش چوب، رنگ زیبا، بافت یکنواخت و زیبا، رنگ‌پذیری بالا، کم گره بودن و قطر بالا اشاره کرد که آن را به گزینه‌ای مطلوب و محبوب برای ساخت مبلمان و لوازم چوبی تبدیل کرده است.

مبل چوب راش

انواع کاربرد چوب راش در صنعت مبل سازی

ساخت چارچوب مبلمان: پیشتر در مورد مقاومت و استحکام زیاد چوب راش گفتیم. همین مقاومت و استحکام زیاد در مقابل فشار و خمش است که موجب شده است که این چوب در ساخت چارچوب مبلمان که بخش اصلی به حساب می‌آید، کاربرد داشته باشد. به صورت کلی این چوب در قسمت‌هایی از مبل که نیاز به پشتیبانی و ساختار قوی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش خارجی: زیبایی چوب راش موجب شده است که بسیاری از مبل سازها، از این چوب برای تزئین رویه خارجی مبلمان و سایر ساخته‌های چوبی استفاده کنند. گره‌های کم و رنگ زیبا به هر وسیله‌ای که از این چوب ساخته شود، زیبایی خاصی می‌دهد. البته باید با پوشش مناسب، این چوب را از عوامل محیطی و فرسایش محافظت کرد.

روکار تزئینی: چوب راش از لحاظ زیبایی و قابلیت تراش، یکی از بهترین چوبها برای حکاکی و تراشکاری و به صورت کلی تزئینات چوبی است.

راز و رمز نگهداری از چوب راش چیست؟

قطعا ترکیب هنر دست سازندگان مبل و زیبایی چوب راش، یک اثر هنری را خلق می‌کند. نگهداری از این اثر هنری هم مانند هر وسیله ارزشمند دیگری، راه و رسم خود را دارد. در ادامه ما نکاتی را که به افزایش عمر وسایل چوبی ساخته شده از چوب راش منجر می‌شود بیان می‌کنیم:

  • تمیزی و نظافت: برای حفظ زیبایی مبلمان و سایر وسایلی که از چوب راش ساخته شده‌اند، توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن  این وسایل از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید و سپس با دستمال دیگر سطح روی مبل را خشک کنید. همچنین می‌توانید از انواع مواد تمیز کننده که مناسب چوب است، برای تمیز کردن سطح مبلمان خود استفاده کنید. حتی می‌توانید مقدار کمی پارافین را روی یک دستمال نخی ریخته و مبلمان خود را تمیز و براق کنید.
  • جلوگیری از رطوبت: چوب راش به رطوبت حساس است و ممکن است رطوبت زیاد باعث متورم شدن یا شکاف برداشتن قسمتی از چوب شود. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌کنیم مبلمان ساخته شده از چوب را از آب و رطوبت دور نگه دارید. برای محافظت بیشتر می‌توانید از پوشش‌های روغنی که در بازار موجود است و از چوب در مقابل رطوبت محافظت می‌کند استفاده کنید.
  • محافظت در برابر نور: برای حفظ رنگ و طراحی چوب راش، آن را از تابش مستقیم نور خورشید و گرما دور نگه دارید. بهتر است از پوشش‌های محافظ مانند پارچه‌های نورپذیر و روکش‌های چوبی برای محافظت در برابر نور مستقیم استفاده کنید.
  • روغن‌کاری چوب: برای تغذیه و نگهداری چوب راش، می‌توانید از روغن‌کاری ویژه چوب استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت طبیعی چوب و افزایش دوام آن کمک می‌کند.
READ  هر آنچه درباره اسید فسفریک 85 درصد خوراکی باید بدانید

موطن چوب راش کجاست؟

چوب راش در مناطق مختلف سراسر جهان رشد می‌کند و به دلیل شرایط آب و هوایی و محیطی متفاوت در هر کشور، ممکن است ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. برخی از کشورهای شناخته شده برای تولید چوب راش شامل رومانی، اکراین، لهستان، آلمان، فرانسه و آمریکا هستند.

در ایران نیز درخت راش وجود دارد. درخت راش ایرانی به عنوان نوعی از چوب سفید معرفی می‌شود دارای خواص مکانیکی مناسبی است و می‌توان از آن برای مصارف مختلف چوبی استفاده کرد. به طور کلی، چوب راش ایرانی دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت به فشار و خمش، پایداری و زیبایی طبیعی است که برای مبلمان‌سازی، ساختار سازی، و مصارف دکوراتیو مناسب است. البته با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، مسائل زیست محیطی مطرح شده است، سعی بر این است که از نمونه‌های وارداتی این نوع چوب و به صورت کلی انواع چوب برای ساخت مبلمان، سرویس خواب، کابینت و… استفاده شود.

بهترین راه خرید چوب

معمولا شرکتهای تولیدی بزرگ که در زمینه تولید مبلمان و به صورت کلی کالاهای دکوراتیو چوبی فعالیت می‌کنند، چوب مورد نیاز خود را از طریق تجار بزرگی که در سطح بین‌الملل فعالیت می‌کنند تامین می‌کنند. اما شرکت‌های مطرحی در سطح ایران فعالیت می‌کنند که در زمینه خرید چوب روسی، راش و به صورت کلی انواع چوب فعالیت می‌کنند. شرکت پرسال از مطرح‌ترین برندهایی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. پرسال که در زمینه واردات انواع فرآورده‌های چوبی از جمله چوب نراد، توسکا، یولکا، گرده بینه، راش، تخته چندلایی، پلای وود، ترمووود و… فعالیت می‌کند و در حل حاضر یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان چوب در ایران به شمار می‌آید.

این برند اگر چه بزرگترین عرضه‌کننده چوب در ایران است، اما در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، از مدافعان حمایت از محیط زیست است و یکی از دلایل ورود به حوزه واردات چوب، در جهت حمایت از جنگل‌های ایران و جلوگیری از قطع درختان بوده است. اگر قصد دارید برای کارخانه تولیدی یا کارگاه خود برای خرید چوب اقدام کنید، می‌توانید به وبسایت پرسال مراجعه و تماس با شماره 79885-021 با مشاوره کارشناسان، چوب مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

 

 

Tags: کاربرد چوب راش
keyboard_arrow_up