هر آنچه درباره اسید فسفریک 85 درصد خوراکی باید بدانید

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

اسید فسفریک 85 درصد چیست ؟

اسید فسفریک جزو آن دسته از مواد شیمیایی است که در صنایع گوناگون به عناوین مختلف اعم از تولید کودهای شیمیایی، زدودن زنگ آهن، ساخت مواد شوینده، الکترولیت در پیل‌های سوختنی، تصفیه آب و غیره از آن استقاده می‌شود. گرید ۸۵ درصد این ماده یک فرم بسیار غلیظ از اسید فسفریک است که به دلیل توانایی تنظیم pH و ارائه منبع فسفات بیشترین کاربرد را در کشاورزی و صنایع غذایی دارد. با توجه به اهمیت و نقش گسترده اسید فسفریک 85 درصد به عنوان یک عنصر چند منظوره و ارزشمند در صنعت، در این مقاله از پرسال قصد داریم به معرفی و کارآیی این ماده بپردازیم.

ساختار شیمیایی اسید فسفریک

اسید فسفریک (اسید اورتوفسفریک یا اکسید تری هیدروکس فسفین) با فرمول H3PO4 (هیدروژن، فسفر و اکسیژن) از نظر ظاهری و شیمیایی یک مایع شفاف، بی‌رنگ، اسیدی، بی‌بو، خورنده، غیر سمی و غیرآلی با نقطه جوش 158 درجه سانتی‌گراد و نقطه ذوب 21 درجه سانتی‌گراد است که در طیف وسیعی از شرایط دما پایدار بوده و همین ویژگی کاربردهای آن در فرآیندهای مختلف را گسترده کرده‌است.

اسید فسفریک از نظر فنی بی‌نهایت محلول است، اما در غلظت‌های بسیار بالا به محلولی بسیار چسبناک تبدیل می‌شود که استفاده از آن را دشوار می‌کند. محلول 85 درصد این ماده بالاترین غلظتی است که هنوز می‌توان مانند مایع با آن کار کرد. اسید فسفریک 85 درصد به دلیل اسیدیته متوسط ​​و محتوای فسفات بالا به عنوان یک جزء با ارزش در بسیاری از تولیدات خوراکی و صنعتی به شرح زیر به کار برده می‌شود که در بخش بعدی به توضیح مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • به عنوان اسید کننده، طعم دهنده، آنتی اکسیدان هم افزا و جذب کننده در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها
  • معرف تجزیه‌ای
  • ساخت صابون و مواد شوینده
  • تصفیه آب
  • لاتکس لاستیک
  • کاتالیزور پلیمری بنزین
  • به عنوان روشن کننده و آنودایز کننده آلومینیوم
  • ماده مغذی برای تخمیر میکروبی
  • به عنوان کمک دارویی (مثل کاتالیست در ساخت آسپرین(
  • به عنوان محلول اچینگ در دندانپزشکی و ارتودنسی
  • حکاکی فرآیندی
  • ضد زنگ زدن فلزات قبل از نقاشی
  • کاتالیزور اسید در ساخت اتیلن و تصفیه پراکسید هیدروژن
  • مؤثر در ضد خوردگی آلومینیوم، فولاد، منیزیم و روی
  • کاتالیزور در هیدراتاسیون آلکن‌ها برای تولید الکل (عمدتا اتانول)
  • ساخت سوپرفسفات‌ها برای کود ، سایر نمک‌های فسفات وپلی فسفات‌ها
  • و…

اسید فسفریک ۸۵ درصد در کشاورزی

فسفر یکی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد است. وجود فسفر می‌تواند به رشد ریشه، جوانه زنی و بلوغ گیاهان کمک زیادی بکند. یکی از نکات مهمی که ضرورت استفاده از اسید فسفریک را در تولید کودهای کشاورزی بیان می‌کند این است که معمولاً بسیاری از خاک‌ها در اثر بارندگی فسفر خود را از دست می‌دهند، بنابراین تولید کودهای فسفاته با استفاده از اسید فسفریک و افزودن آن‌ها به خاک می‌تواند تأثیر قابل توجهی در به حداکثر رساندن حجم و کیفیت تولیدات کشاورزی داشته‌باشد.

فسفر را می‌توان از ذخایر معدنی استخراج و به اشکال مختلف مثل اسید فسفریک تبدیل کرد‌. استخراج فسفر از سنگ معدن در غلظت‌های قابل توجه پرهزینه و در بسیاری از موارد غیراقتصادی است. در این راستا تولید اسید فسفریک به روش‌های صنعتی می‌تواند زمینه تولید و کاربرد آن را در تولید کودهای فسفاته فراهم کند. امروزه بیش از 90 درصد اسید فسفریک تولید شده در صنعت در ساخت انواع کودهای فسفاته کشاورزی استفاده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • کود فسفاته DAP و MAP: این نوع کود فسفاته که به آن کود شیمیایی سیاه نیز می‌گویند، رایج‌ترین کود مورد استفاده در جهان است که مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن ارزش غذایی بالا و خواص فیزیکی ایده آلDAP است. این مدل کود منبع عالی فسفر و نیتروژن بوده که عناصر نسبتاً مناسبی از فسفر و نیتروژن نیز برای رشد بهتر گیاهانی مانند گندم، جو، میوه‌ها و سبزیجات دارد.
  • کود فسفاته NPK و NPS : این نوع کودهای مخلوط علاوه بر نیتروژن، فسفر و پتاسیم دارای مواد فرعی دیگری مانند آهن، روی، منگنز، مس، بور، مولیبدن و منیزیم نیز هستند. اگر بخواهیم استفاده از اسید فسفریک را در تولید کودهای فسفاته کامل مثال بزنیم، بدون شک کودهای NPK اولین و مهم‌ترین آن‌ها خواهند بود.

اسید فسفریک ۸۵ درصد در صنایع غذایی

اسید فسفریک در صنایع غذایی معمولا برای اسیدی کردن و یا تقویت طعم غذاها، ژله، مربا و نوشیدنی‌هایی مانند کولا استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک نگه‌دارنده عالی برای افزایش عمر مفید غذاهای آماده و صنعتی نیز به خوبی عمل کرده و از رشد باکتری و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. البته اسید فسفریک منبع تغذیه مخمر در بعضی از محصولات لبنی مانند پنیر نیز هست.

READ  بازرگانان بخوانند: نرخ GRI در سال 2022

اسید فسفریک با گرید غذایی، از اسید فسفریک صنعتی تولید می‌شود که طی فرآیندی پیچیده نا خالصی‌های نوع صنعتی این ماده اعم از کاتیون‌هایی مانند As+، Cd+، Sr+، Pt+، Th+، U++، آنیون‌هایی مثل Cl-، F- ، SO42- و یه سری مواد آلی از ترکیبات اصلی آن حذف می‌گردد تا به استاندارد لازم برای استفاده در محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها برسد.

اسید فسفریک 85 درصد در ساخت شوینده‌ها

حدود 5 درصد از کل فسفات استخراج شده در سراسر جهان به صورت شیمیایی در مواد شوینده استفاده می‌شود. این فسفات در مواد شوینده عمدتا به شکل پنتا سدیم تری فسفات (PSTP) به کار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی برای استفاده از PSTP در مواد شوینده، توانایی آن در تشکیل کمپلکس‌های محلول با یون‌های کلسیم و منیزیم است که یک هم افزایی قوی را با سورفکتانت‌های مصنوعی فراهم می‌کند. گرید صنعتی اسید فسفریک 85 درصد قابلیت بالایی در چربی‌زدایی، لکه‌زدایی و از بین بردن رسوبات معدنی و لکه‌های آب سخت دارد.

اسید فسفریک 85 درصد در زدودن سطوح فلزی و زنگ آهن

اسید فسفریک صنعتی برای تصفیه سطح فلزاتی مانند فولاد کربنی، آلومینیوم، مس و غیره استفاده می‌شود. در واقع از طریق عملیات فسفاته کردن، می‌توان یک فیلم فسفاته متراکم روی سطح فلز ایجاد کرد تا مقاومت آن را در برابر هر نوع خوردگی و سایش بهبود بخشید. اسید فسفریک آبی دارای خواص حل کردن زنگ، رسوب و سایر لایه‌های معدنی موجود در سطوح فلزی است. اسید فسفریک به ویژه برای زدودن زنگ آهن نیز کاربرد دارد.

اسید فسفریک 85 درصد در تصفیه آب

اسید فسفریک به عنوان یک ماده بی‌ضرر و غیر سمی، برای ضد عفونی کردن و یا تصفیه ایمن آب، بدون آسیب رساندن به بدن و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های آب عمومی معمولا فسفات‌ها را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند تا از انتشار فلزات در آب آشامیدنی جلوگیری کنند.
تصفیه خانه‌های آب از اسید فسفریک برای جلوگیری از اثرات بعدی قرار گرفتن در معرض آب‌های زیرزمینی با آهن و منگنز استفاده می‌کنند که بیشتر به نام های “آب قرمز” (از آهن) و “آب سیاه” (از منگنز) شناخته می‌شوند. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند به کاهش سرب و مس محلول در آب لوله کشی کمک کند. شست‌وشوی لوله‌ها و وسایل لوله کشی باعث رسوب سرب و مس در آب آشامیدنی می‌شود که فسفات‌ها به طور قابل توجهی حضور سرب و مس را کاهش می‌دهند.

اسید فسفریک در پیل‌های سوختی اسیدی

پیل‌های سوختی مبدل‌های انرژی (شیمیایی به الکتریکی) هستند که بر اساس جنس الکترولیت‌شان تقسیم بندی می‌شوند. از اسید فسفریک به عنوان یکی از بهترین الکترولیت‌های معدنی برای عملکرد بهتر پیل‌های سوختی اسیدی استفاده می‌کنند. اسید فسفریک یک الکترولیت با خواص منحصربه‌فردی هم‌چون فراریت کم، هدایت یونی خوب، پایداری در دماهای نسبتاً بالا، تحمل دی اکسید کربن و مونوکسید کربن است، به همین علت در سیستم‌های ساکن و یا وسایل نقلیه بزرگ به کار می‌رود.

سخن آخر

همانطور که گفتیم اسید فسفریک 85 درصد یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی در صنعت جهان است که برای طیف گسترده‌ای از تولیدات کشاورزی، غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و حتی از آن برای حذف ضایعات فلزی و تصفیه آب نیز استفاده می‌کنند. از آنجائیکه مرغوبیت این ماده بر کیفیت خروجی تولیدات وابسته به آن اثر گذاشته و حتی بر نتیجه عملکرد صنایعی که با این ماده در ارتباط هستند نیز نقش دارد توصیه می‌کنیم اسید فسفریک ۸۵٪ را تنها از مراکز معتبری هم‌چون پرسال خریداری نمائید.

شرکت پرسال یکی از معتبرترین تأمین کنندگان فرآورده‌های شیمیایی و پلیمری از جمله اسید فسفریک، اسید سیتریک، اسید اسکوربیک و … در ایران است که به‌طور گسترده مرغوب‌ترین نوع اسید فسفریک را در انواع گریدهای صنعتی و غذایی با رعایت تمام نکات ایمنی هنگام حمل و توزیع برای متقاضیان عزیز از جای‌جای کشور فراهم می‌کنیم. بدین ترتیب جهت اطلاع از قیمت‌ها و دریافت هرگونه مشاوره رایگان قبل از ثبت سفارش، از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با ما در تماس باشید.

 

 

keyboard_arrow_up