صفر تا صد طریقه ساخت کاغذ کرافت از چوب

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
آشنایی با مراحل ساخت کاغذ کرافت از چوب

کرافت، کاغذی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که جایگاه ویژه‌ای در صنایع چاپ، بسته بندی و ساخت ظروف یکبار مصرف دارد.کرافت واژه‌ای آلمانی به معنای «استحکام و قدرت» است که اشاره به پروسه تولید این کاغذ و دوام بسیار بالای آن دارد.در سال ۱۸۹۰ شرکتی سوئدی پروسه تولید کاغذ کرافت را به شکلی سنتی در این کشور آغاز کرد که طی سال‌های پس از آن و تقریبا از اوایل دهه ۱۹۳۰ به بعد به کمک شیوه‌هایی نوین، نحوه تولید این کاغذ، روز به روز تحولات بیشتری پیدا کرد تا جائیکه امروزه می‌توان تمام آب و مواد شیمیایی حاصل از چرخه تولید خمیر کاغذ کرافت را بازیایی و مجددا استفاده کرد. کاغذهای کرافت امروزی کیفیت بالایی داشته و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. همچنین کاغذ کرافت ضخامت و استحکام بالایی دارد و در برابر پارگی نیز به خوبی مقاوم است. وزن سبک آن نیز باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود، به همین علت است که کرافت گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت گونی‌های چند جداره، پاکت نامه، کیسه‌های کاغذی، مقواهای لایه‌ای راه راه و … به حساب می‌آید.

با توجه به این ویژگی‌ها همواره تقاضای بالایی برای خرید این محصول در بازارهای داخلی وجود دارد، به این منظور شرکت بازرگانی پرسال به عنوان یکی از برترین واردگنندگان این نوع کاغذ در ایران، امکان خرید عمده کاغذ کرافت را برای کلیه فعالان این عرصه فراهم کرده‌است. از آنجائیکه نحوه تولید این کاغذ تأثیر زیادی در کیفیت نهایی آن دارد ما در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با طریقه ساخت کاغذ کرافت از چوب آشنا کنیم.

مراحل ساخت کاغذ کرافت

مراحل تولید و ساخت کاغذ کرافت از چوب

کرافت که عموما به رنگ قهوه‌ای است طی فرآیندی پیچیده و از تبدیل چوب به خمیر چوب و سپس کاغذ ساخته می‌شود.  این کاغذ بادوام را می‌توان از چوب نرم، چوب سخت و یا پسماندهای کشاورزی غیر چوبی و کاغذ باطله تولید کرد. کاغذ کرافت قهوه‌ای معمولا از خمیر کرافت سفید نشده و کاغذ کرافت سفید، از خمیر سفید شده تهیه می‌شود که طی مراحل سفید کردن، کمی از مقاومت این کاغذ کاسته می‌شود، در نتیجه کرافت قهوه‌ای، مقاوم‌تر از کرافت سفید است.

فرآیند تولید  کاغذ کرافت شامل پردازش تراشه‌های چوب با مخلوطی از آب بسیار داغ و هیدروکسید سدیم است که طی این عمل پیوندهای سلولز و لیگنین (این دو ماده مهم‌ترین جزء چوب هستند) چوب شکسته شده و می‌توان سلولز را که ماده‌ای مهم برای حفظ کیفیت کرافت است جدا نموده و با طی مراحل غربالگری  به محصولات کاغذی بادوام و مستحکم تبدیل کرد. در ادامه این مطلب به شرح تمام مراحل ساخت کاغذ کرافت خواهیم پرداخت.

مرحله خمیرسازی

تراشه‌های چوب مورد استفاده در فرآیند ساخت کاغذ کرافت، معمولا بین ۱۲ تا ۲۵ میلی لیتر طول و ۲ الی ۱۰ میلی لیتر ضخامت دارند که با ورود به مرحله پیش بخار کاملا خیس و نمدار می‌شوند. عملیات بخار منجر به خروج حدود ۲۵ درصد از هوای داخل چوب‌ها شده و مابقی آن از طریق اشباع تراشه‌ها با مخلوطی از آب داغ، هیدروکسید سدیم (Na2S)، سولفید سدیم (NaOH)، بخار تغلیظ شده و سایر مواد قلیایی در مخازن تحت فشار بزرگ به نام «هاضم» و در دمای زیر صد درجه سانتی گراد به دام افتاده و با نفوذ مویرگی این مواد به بافت تراشه،‌ واکنش‌های شیمیایی با چوب آغاز می‌گردد. بدین ترتیب پروسه پختن تراشه‌های چوب در هاضم برای تولید خمیر کرافت شکل می‌گیرد.

این مخلوط شیمیایی کمک می‌کند تا پیوندهای لیگنین، همی سلولز و سلولز داخل چوب تجزیه شوند. این تجزیه سازی با دمای تقریبی ۱۷۰ تا ۱۷۶ درجه سانتی گراد انجام شده و به مدت دو تا سه ساعت طول می‌کشد که طی آن لایه‌های نازک چوب کاملا پخته می‌شوند. در نهایت نیز الیاف و لیگنین جدا شده و یک خمیر قهوه‌ای رنگ یکدست بوجود می‌آید (این خمیر معمولا  50 درصد تراشه‌های چوب خشک وزن دارد).

READ  فوایدمصرف ویتامین C در بدنسازی

صفر تا صد مراحل ساخت کاغذ کرافت از چوب

پالایش و غربالگری

پالایش یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت کاغذ کرافت است که برای تهیه خمیری مقاوم و با خواص مطلوب ضروری و لازم است. در این مرحله خمیر به وسیله یکسری دیسک‌ یا میله‌های چرخان از پالایشگرهای مخروطی یا استوانه‌ای شکل عبور داده می‌شود تا ناخالصی‌های آن غربال و حذف شود. فرآیند پالایش را می‌توان به نحوی تنظیم کرد که خمیرهایی با ویژگی‌های مختلف مانند خمیرهای دارای استحکام کششی بالاتر یا کمتر، خمیرهای متخلخل یا صاف‌تر و … تولید شوند.

شکل دهی

پس از پالایش خمیر باید آن را توسط ماشین کاغذ شکل داد. در این مرحله دوغاب خمیر روی صفحه توری دستگاه عظیم ماشین کاغذ پمپ می‌شود که با عبور آن از توری به تدریج آب از الیاف جدا و تخلیه می‌گردد تا الیاف با اتصال به یکدیگر یک صفحه کاغذ مرطوب را تشکیل دهند. این مرحله با نظارت و کنترلی دقیق انجام می‌شود تا آسیبی به استحکام، صافی و ضخامت الیاف کاغذ وارد نشود. (معمولا برای تولید کرافت سفید در این مرحله مواد شیمیایی مخصوص مانند آب ژاول پتاسیم، گچ، پرمنگنات و … به خمیر اضافه می‌شود تا به روشنایی بین 24 تا 34 درصد برسد).

پرس

بعد از انسجام الیاف، نوبت به پرس آن‌ها می‌رسد. در مرحله پرس الیاف مرطوب از بین غلطتک‌های دستگاه پرس عبور می‌کنند تا رطوبت آن‌ها فشرده شده و تحت فشار بالا به شکل کاغذی صاف و صیقلی درآیند. پرس کردن نیز یکی از مراحل ضروری در پروسه تولید کاغذ کرافت است چرا که به چگالی و صافی بیشتر کاغذ کمک کرده و میزان استحکام آن را بهبود می‌بخشد ( در مرحله پرس آب درون خمیر تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند).

تولید کاغذ کرافت

خشک کردن

وقتی الیاف طی پروسه پرس صاف و فشرده شد رطوبت نهایی آن‌ها باید کاملا خشک شود که معمولا اینکار توسط سیلندرهای گرم شده یا کوره‌های مخصوص انجام می‌شود. خشک کردن کاغذ کرافت نیاز به دقت و کنترلی ویژه برای تعیین دقیق سطح دما، جریان هوا و میزان رطوبت دارد تا کاغذ به صورت یکنواخت و بدون آسیب به ساختار آن خشک شود (در دمای حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد).

برش و بسته بندی

بعد از ساخته شدن کاغذ کرافت آن‌ها را روی قرقره‌های بزرگی به نام رول جامبو قرار می‌دهند، سپس این رول‌ها به یک مرکز تبدیل منتقل می‌شوند تا به رول‌ها یا ورقه‌های کوچکتر بریده شده و آماده بسته بندی شوند. عملیات برش توسط تیغه‌های بزرگ صنعتی انجام می‌شود که اندازه و سایز آن‌ها قابل تنظیم است، به این ترتیب کاغذ کرافت در طول و عرض‌های مختلف بریده می‌شود (بسته به نیاز بازار). پس از برش رول‌ها، اطلاعات مربوط به وزن، درجه، نام سازنده و … روی بسته درج شده و محصول با رعایت استاندارهای لازم، بسته بندی و آماده فروش می‌شود.

جمع بندی مقاله

همانطور که گفتیم کاغذ کرافت به دلیل استحکام بالا، مقاومت مطلوب در برابر کشش و پارگی، قیمت مقرون‌به‌صرفه، تنوع زیاد، خاصیت تجدیدپذیری و قابلیت بازیافت مصارف گسترده‌ای در صنایع چاپ و بسته بندی اعم از تولید ورق و کارتن، بسته بندی مواد خوراکی و غیر خوراکی، ساخت انواع پاکت، جعبه و … دارد.

این کاغذ کاربردی طی فرآیندی پیچیده و با استفاده از چوب نرم، چوب سخت و یا پسماندهای کشاورزی غیر چوبی و کاغذ باطله تولید می‌شود که در این مقاله به طور مفصل درباره پروسه ساخت آن صحبت کردیم. اگر قصد خرید انواع کاغذ و از جمله کاغذ کرافت را دارید، به سراغ واردکنندگان مطرح در این زمینه بروید. پرسال به عنوان معتبرترین واردکننده انواع کاغذ و محصولات فرآورده‌های سلولزی، چوب و فرآورده‌های چوبی، در راستای حفظ محیط زیست در زمینه واردات این محصولات فعالیت می‌کند. برای تهیه کاغذ کرافت با بالاترین کیفیت همین حالا می‌توانید با مشاورین حاضر در پرسال از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ تماس بگیرید.

keyboard_arrow_up