تحولات جدید در بازار جهانی کاغذ کرافت و چشم انداز آینده

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
بررسی تحولات جدید بر کاغذ کرافت

نگاهی به بازار کنونی کاغذ کرافت

کرافت به عنوان یک کاغذ پایدار تولید شده از الیاف سلولزی طبیعی، نقشی پر رنگ در مبادلات جهانی دارد، به طوریکه این کاغذ در سال ۲۰۲۲ به ۲۴۶‌امین کالای پر معامله در جهان تبدیل شد. از کاغذ کرافت در بخش‌های گوناگون صنعت اعم از چاپ، ساخت‌وساز، داروسازی، مواد غذایی و … استفاده می‌کنند. در واقع این کاغذ بیشترین مصرف را در صنعت بسته بندی دارد. دوام و الاستیسیته بالای کرافت، مقاومت در برابر پارگی، سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت از جمله ویژگی‌های اصلی این نوع کاغذ است که تقاضای جهانی برای خرید آن به خصوص در آسیا و اقیانوسیه را افزایش داده‌است. کرافت از سال 2015 تا کنون سهم ثابتی از بسته‌بندی مبتنی بر الیاف را در بازار معاملات جهانی حفظ کرده‌است. اندازه بازار کاغذ کرافت در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۷.۲۸ میلیون دلار ارزش داشت که طبق نمودار زیر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۲.۰۶ میلیارد دلار برسد.

این گزارش تحقیقاتی در مورد بازار کاغذ کرافت به خریداران اجازه می‌دهد تا راه حل‌های منحصربه‌فردی را به کاربران نهایی مختلف ارائه داده و حضور تجاری خود را در این صنعت پر سود بهبود بخشند. تغییر در سبک زندگی و ترجیحات مصرف کنندگان، گسترش بخش تجارت الکترونیک، افزایش میل به شهرنشینی و نیاز به راحتی و تغییر مداوم به سمت بسته بندی‌های کمپوست‌پذیر، سبک، زیبا و طبیعی از جمله عوامل مهم در افزایش نرخ رشد تقاضا برای فروش و خرید کاغذ کرافت در جهان است. طبق تحقیقات انجام شده محققین ادعا می‌کنند که در طول سال‌های پیش‌رو این نرخ رشد بیش از هر قاره دیگری متعلق به آسیا و اقیانوسیه است چرا که بخش اعظمی از کرافت تولید شده در جهان در کشورهای پر جمعیتی مانند چین و هند مصرف خواهد شد. بر اساس همین پیش بینی‌ها نرخ تولید کاغذ کرافت با رشد صعودی 8/۲ درصدی، به 12.6 میلیون تن در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید.

در این بین کشورهای اروپایی تلاش مضاعفی را برای تأمین کاغذ کرافت مورد نیاز بازارهای بین المللی در پیش گرفته‌اند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، اروپا تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱۰۰۰۰ تن کاغذ کرافت به آسیا صادر کرده‌است. این مقدار شامل ۴۳۰۰۰۰ تن به آفریقا/خاورمیانه؛ ۲۰۰۰۰۰ تن به آمریکای لاتین؛ و ۱۱۴۰۰۰ تن به آمریکای شمالی بود. با افزایش تقاضا برای خرید کاغذ کرافت، اروپا امیدوار است ظرفیت صادرات کاغذ کرافت خود را بیش از پیش افزایش دهد.

بررسی حجم صادرات و واردات کاغذ کرافت

در بازارهای بین‌المللی دسته‌بندی کاغذ کرافت بر اساس معیارهای مختلف اعم از وزن کاغذ، رنگ، سطح صافی، ضخامت، محتوای بازیافتی، نوع کاربرد و سایر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن صورت می‌گیرد. کاغذ کرافت در موارد گوناگون از جمله بسته‌بندی، چاپ، تولید کارتن، ساک و غیره استفاده می‌شود. نمودار زیر نشانگر حجم جهانی واردات کاغذ کرافت در سال 2022 است که طبق آن آلمان با (1.56 میلیارد دلار)، ایتالیا  با(1.23 میلیارد دلار)، مکزیک با(1.09 میلیارد دلار)، چین با (1.04 میلیارد دلار) و ایالات متحده با (887 میلیون دلار) در رده بزرگ‌ترین واردکنندگان کاغذ کرافت قرار دارند.

در این میان کشورهای زیادی هم وجود دارند که تلاش می‌کنند تا با استفاده از فناوری‌های نوین و ایجاد راهکارهای خلاقانه کاغذ کرافتی با کارآیی بیشتر و کیفیت بالاتر تولید و به بازارهای بین المللی عرضه کنند. در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی سهم بزرگی از بازار صادرات کرافت را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار بازار معاملات کاغذ کرافت در سال 2022، آمریکا (3.95 میلیارد دلار)، سوئد (2.41 میلیارد دلار)، فنلاند (1.1 میلیارد دلار)، اتریش (1.02 میلیارد دلار) و آلمان (957 میلیون دلار) درآمد ارزی از محل تولید و صادرات این نوع کاغذ کسب کرده‌اند.

READ  زمان و میزان مصرف اسید فسفریک در کشاورزی

نگاه تولیدکننده های کرافت به نیاز بازار

برخی از کارخانه‌ها در ایالات متحده دارای مکانیسم «ماشین‌های چرخشی» هستند، به این معنی که این خطوط می‌توانند به‌راحتی خط می تولید خود را بر اساس گریدهای خاصی تغییر دهند.

درگذشته، زمانی که تقاضای بازار داخلی برای کرافت لاینر کمتر شد، برخی از کارخانه‌های تولید کاغذ در آمریکا بر اساس نیاز بازار سک کرافت لاینر و یا سک کرافت تولید می‌کردند و یا حجم‌ وسیعی از تولید کرافت لاینر خود را با هزینه کم به اروپا صادر می‌کردند.

بسیاری در حال حاضر به این فکر می‌کنند که آیا این روند می‌تواند منبع مناسبی برای اروپا برای به رسیدن به ظرفیت اضافی موردنظر خود باشد یا خیر. بااین‌حال، باتوجه‌به شرایط بازار، این احتمال وجود دارد که شاهد نوسان در ظرفیت و/یا افزایش واردات نباشیم.

قبل از بررسی دقیق‌تر، به بررسی برخی از عواملی که بر تقاضای کاغذ کرافت تأثیر می‌گذارد نگاه می‌کنیم:

  • توسعه مصرف نهایی (مانند صنعت در مقابل مصرف‌کننده، خرده‌فروشی، تغییر عادات مصرف‌کننده، اندازه بسته‌بندی، الزامات بهداشتی و غیره)
  • تقاضاهای جدید
  • عملکرد در مقابل هزینه
  • تداوم رشد تجارت الکترونیک

بااین‌حال، روندهای بزرگ (مانند اقتصاد، جمعیت، شهرنشینی، پایداری، و سیاست‌ها/ مقررات دولتی) احتمالاً بیشترین نقش را در افزایش تقاضای کاغذ کرافت ایفا کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، بسیاری از کشورها، اخیراً مقررات اندازه استاندارد کیسه‌های سک را اعلام کرده‌اند و در حال محدودکردن اندازه کیسه سیمان به ۲۵ کیلوگرم هستند یعنی نیمی از اندازه استاندارد فعلی. این مقررات قرار است در سال ۲۰۲۲ در مکزیک، از سال ۲۰۲۵ در آرژانتین و تا سال ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹ در برزیل اجرا شود.

علاوه بر این، جهش تجارت الکترونیک به رشد کاغذ کرافت دامن زده است زیرا هزینه تولید کارتن‌های بسته‌بندی همچنان بالاست و تقاضا برای بسته‌بندی با وزن سبک‌تر فرصتی را برای عرض‌اندام کاغذ کرافت در تجارت الکترونیک فراهم می‌آورد.

در ایالات متحده کیسه‌های کاغذی کرافت که با روکش حباب‌دار لمینت شده‌اند، به‌عنوان جایگزین مناسبی برای کارتن‌های بسته‌بندی کنونی معرفی شده‌اند و ما شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در رشد کاغذ کرافت، ابتکارات متعدد و گسترده مرتبط با توسعه پایدار است. برای مقابله با بحران زیست‌محیطی، مقررات دولتی جدیدی وضع شده است و از اواسط سال ۲۰۲۱، ۷۷ کشور، ممنوعیت‌های کامل یا محدود مصرف کیسه‌های پلاستیکی را برای کمک به تغییر و کاهش تأثیر پلاستیک تصویب کردند.

به‌منظور پاسخگویی به این تقاضای روبه‌رشد، یک سؤال مهم باید در نظر گرفته شود:

 آیا در کشورهای تولیدکننده کاغذ و به طور خاص در اروپا، فرصتی برای تبدیل ماشین‌های کاغذ کنونی به ماشین‌های تولید کاغذ کرافت وجود دارد یا خیر.

Tags: کاغذ کرافت
keyboard_arrow_up