استاندارد میزان استفاده از اسید فسفریک در صنایع خوراکی چقدر است؟

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
میزان استفاده از اسید فسفریک در صنایع غذایی

اسید فسفریک با چه درصد از میزان خالص بودن در صنایع خوراکی قابل استفاده است؟

اسید فسفریک یک ماده شیمیایی قدرتمند و همه کاره با طیف گسترده‌ای از کاربردها در محیط‌های صنعتی و مواد غذایی است که در بسیاری از فرآیندها از حذف زنگ زدگی و تصفیه آب گرفته تا فرآوری مواد غذایی و فرمولاسیون نوشیدنی‌ها از آن استفاده می‌کنند. اسید فسفریک خالص یک ماده کریستال مانند غیر قابل احتراق، بی‌رنگ، بی‌بو و رطوبت‌گیر است. شکل تجاری این ماده شیمیایی به صورت یک محلول چسبناک در آب که حاوی 75 تا 85 درصد اسید فسفریک است در می‌آید.

غلظت‌های مختلف اسید فسفریک کاربردهای گوناگون دارد بنابراین، همواره باید به این موضوع دقت کنید که غلظت اسید فسفریک را مطابق با کاربرد خاص خود انتخاب کنید مثلا گرید ۸۵ درصد اسید فسفریک خوراکی محسوب می‌شود که به عنوان یک عنصر مهم در صنعت غذا و نوشیدنی شناخته می‌شود. به این ترتیب ما در این مقاله از پرسال قصد داریم تا شما را با اسید فسفریک خوراکی و شیوه استفاده از آن در صنایع غذایی آشنا کنیم.

میزان استفاده از اسید فسفریک در صنایع غذایی

اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک که به نام اسید اورتوفسفریک نیز شناخته می‌شود، یک اسید تری پروتیک ضعیف با فرمول H3PO4است که دارای ماهیتی نسبتا غیر سمی بوده و به صورت مایع شفاف بی‌رنگ یا جامد کریستالی شفاف ظاهر می‌شود. این ماده شیمیایی معمولا طی دو فرآیند مرطوب یا حرارتی به‌وجود می‌آید و درجات خلوص مختلفی دارد.

این درصدهای مختلف به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که گونه‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای خاص آن‌ها مطابقت داشته‌باشد. علاوه بر این، ممکن است انواع دیگری در بازار در درصدهای محتوایی متفاوت موجود باشد که طیف وسیع‌تری از گزینه ها را برای کاربردهای مختلف غذایی، دارویی، صنعتی و فنی تولید کنندگان ممکن می‌سازد اما موارد زیر جزو پرکاربردترین گریدهای این ماده اسیدی چند منظوره در صنایع مختلف هستند:

  • اسید فسفریک ۷۵ درصد: اسید فسفریک توانایی واکنش با فلزات برای تشکیل فسفات‌های فلزی را دارد، از این‌رو صنعت‌گران از گرید ۷۵ درصد این ماده در تولید فولاد و سایر فلزات مفید استفاده می‌کنند. همچنین این درصد اسید فسفریک گزینه‌ای مناسب برای زدودن زنگ زدگی و سایر ناخالصی‌ها از سطوح فلزی است. تصفیه آب، ساخت کود و مواد شیمیایی و انجام نظافت‌های صنعتی از دیگر موارد کاربرد اسید فسفریک ۷۵ درصد در صنایع گوناگون هستند.
  • اسید فسفریک ۸۵ درصد: در صنایع غذایی از اسید فسفریک 85 درصد به عنوان اسید کننده و طعم دهنده استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی را در تولید نوشابه‌ها، آب نبات‌ها و سایر محصولات غذایی برای ایجاد طعمی تند و ترش به کار می‌برند. غذاهای فرآوری شده مانند پنیر، محصولات پخته شده و کنسرو نیز اغلب به کمک گرید ۸۵ درصد اسید فسفریک خوراکی تولید می‌شوند. البته از این گرید در موارد دیگر مانند ساخت داروها، فلزکاری، تولید کود و … نیز استفاده می‌کنند.
  • اسید فسفریک ۹۲ درصد: این یک اسید فسفریک بسیار غلیظ است که اغلب در لوازم الکترونیکی پیشرفته صنعتی مانند تمیز کردن LCD استفاده می‌شود. غلظت 92 درصد این اسید تنها مصرف صنعتی دارد و به هیچ عنوان برای مصارف غذایی مناسب نیست.

به طور کلی بیشترین موارد استفاده از اسید فسفریک در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد. اسید فسفریک به شکل گسترده در تولید کود و به عنوان یک عامل طعم دهنده در خوراک دام یا طیور استفاده می‌شود.

قیمت خرید اسید فسفریک خوراکی 85 درصد

اسید فسفریک خوراکی چه کارآیی در صنعت غذا و نوشیدنی دارد؟

اسید فسفریک درجه غذایی به اسید فسفریکی اطلاق می‌شود که برای استفاده در تولیدات غذایی و نوشیدنی‌ها مناسب است. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم گرید ۸۵ درصد این ماده شیمیایی غلظت لازم برای مصارف غذایی و خوراکی را دارد که به دلیل داشتن خواص نگه‌دارنده و اسیدی به عنوان یک افزودنی بی‌خطر در غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده مختلف استفاده می‌شود.

READ  نفت در مدار افزایش، پالایش در لاین سرعت

طبق استانداردهای داروسازی ایالات متحده (USP) سطح غلظت 85 درصد اسید فسفریک خوراکی کاملا بی‌خطر بوده و نشان می‌دهد که مایع تولید شده حاوی 85 درصد اسید فسفریک خالص برای استفاده ایمن در مصارف غذایی، خوراکی و نوشیدنی‌ها است. جالب است بدانید که از اسید فسفریک برای تولید نمک‌های فسفات با درجه غذایی نیز استفاده می‌کنند که به عنوان مواد خمیر کننده و مکمل‌های غذایی به کار برده می‌شود.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای اسید فسفریک در صنایع غذایی استفاده از آن در نقش یک اسید کننده قوی در تولید بعضی از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا است. این ماده شیمیایی طعمی تند ایجاد کرده و به ماندگاری بیشتر این نوشیدنی‌ها کمک می‌کند.

گرید ۸۵ درصد اسید فسفریک خوراکی در تولید انواع مواد لبنی مانند پنیر، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای دریایی نیز به کار برده می‌شود چرا که از یک طرف به لطافت و تردی این نوع محصولات کمک می‌کند و از طرف دیگر منجر به پایداری بیشتر آن‌ها می‌شود.

در واقع به واسطه اسید فسفریک می‌توان سطح pH محصولات غذایی را کنترل نموده و باعث افزایش عمر مفید و بهبود بافت این محصولات شد. به همین علت است که در بخش نانوایی نیز برای تنظیم سطح pH در خمیر و برای افزایش عملکرد مخمر از گرید خوراکی اسید فسفریک استفاده می‌کنند. این اسید کاربردی به عنوان تقویت کننده طعم و امولسیفایر در محصولات غذایی مانند سس‌ها، مرباها و اقلام شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

ما در این مقاله اشاره کردیم؛ اسید فسفریک یک ماده شیمیایی حیاتی در صنایع مختلف است که طیف وسیعی از غلظت‌های مختلف آن را برای مصارف گوناگون صنعتی و غذایی به کار می‌برند. با درک تفاوت گریدهای متفاوت این اسید کاربردی می‌توانید هنگام انتخاب اسید فسفریک مناسب برای نیازهای خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

اسید فسفریک گرید غذایی در سال‌های آینده شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود چرا که از یک سو افزایش تقاضا برای غذاهای فرآوری شده راحت و نوشیدنی‌های گازدار و از سوی دیگر آگاهی روزافزون مردم درباره ایمنی و کیفیت بیشتر مواد غذایی به واسطه استفاده از این مواد شیمیایی سبب شده‌اند تا بازار خرید و فروش این محصول رونق بیشتری بگیرد.

استفاده بیش از پیش از گرید ۸۵ درصد اسید فسفریک خوراکی در تولید نمک‌های فسفات نیز علتی دیگر بر شکوفایی این بازار است چرا که این نمک‌ها به طور گسترده در صنایع غذایی و نوشیدنی به عنوان تنظیم کننده اسیدیته، امولسیفایر و سفت کننده استفاده می‌شوند. به این ترتیب شرکت بازرگانی پرسال با علم به تحولات بازار و تأمین نیازهای صنعت‌گران و تولید کنندگان داخلی محصولات غذایی صنعتی اقدام به واردات مستقیم این ماده کرده و امکان خرید اسید فسفریک ۸۵ درصد با بالاترین کیفیت را فراهم نموده‌است.

از آنجائیکه نگه‌داری و حمل مناسب اسید فسفریک برای اطمینان از ایمنی و حفظ کیفیت محصول ضروری است ما متعهد به ارائه انواع گریدهای اسید فسفریک خوراکی و صنعتی با کیفیت بالا هستیم تا نیازهای صنعتی و غذایی شما را به بهترین نحو برآورده کنیم.

keyboard_arrow_up