مزایا و معایب خشک کردن چوب

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
مزایا و معایب خشک کردن چوب

پیش از ساخت هر محصول چوبی نیاز است تا چوب متناسب با سازه انتخاب شود زیرا تأثیر بسزایی در استحکام و ماندگاری آن خواهد داشت؛ اما مهم‌ترین مسئله به هنگام انتخاب چوب، خشک یا خیس بودن آن است. به این دلیل که برای استفاده کارآمد از محصولات چوبی، خشک بودن چوب از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عبارت دیگر خشک‌کردن چوب و استفاده از چوب خشک یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه‌های کوچک و بزرگ و انواع وسایل چوبی است. در این نوشته تلاش داریم به مزایا و معایب خشک کردن چوب و جزئیات آن بپردازیم.

درخت در طول زندگی خود مقدار زیادی آب جذب می‌کند و این آب در سلول‌های چوب پس از قطع همچنان باقی می‌ماند؛ بنابراین پیش از استفاده می‌بایست چوب را به روش صحیح خشک نمود. هدف از خشک‌کردن چوب خیس، خارج کردن آب از سلول‌های چوب است. از طرف دیگر کاهش وزن، مقاومت در برابر قارچ‌ها و حشرات و خوشکار بودن آن از مزایای خشک کردن چوب به شمار می‌آید.

معایب چوب خیس

  • تغییر شکل چوب خیس و ازبین‌رفتن اتصالات چوبی

مهم‌ترین مشکل استفاده از چوب خیس تغییر حالت و شکل آن است. چوب خیس به‌مرورزمان رطوبت خود را ازدست‌داده و به همین دلیل شکل و فرم آن تغییر کرده و پیچ‌وتاب پیدا می‌کند.

چوب خیس پس از مدت کوتاهی با تبادل رطوبت با محیط اطراف خود تغییر اندازه می‌دهد و اتصالات انجام شده از بین خواهد رفت. چنین واکنشی را می‌توان در لق زدن پایه‌های میز و صندلی، باز و بسته نشدن درب‌ها و…. دید.

  • حمله موریانه‌ها و سوسک‌ها و رشد قارچ و کپک در چوب‌های خیس

چوب خیس بهترین مکان برای رشد و تکثیر موریانه‌ها و سوسک‌ها است و طبیعتاً چوبی که موریانه‌زده باشد قابل‌استفاده برای محصولات چوبی نخواهد بود و هیچ خریداری علاقه‌ای به خرید این نوع چوب ندارد. به طور کلی دو دسته موریانه وجود دارد که به موریانه‌های چوب تر و موریانه‌های چوب خشک معروف هستند. ناگفته نماند که تعداد موریانه‌های چوب خیس نسبت موریانه‌های خشک بیشتر است.

قارچ‌ها و کپک‌ها علاقه زیادی به چوب‌های خیس دارند و چوب خیس و مرطوب یک فضای عالی برای رشد آن‌هاست. لکه‌های سبز یا آبی یا سفید رنگ روی چوب، تغییر رنگ و لکه‌دار شدن چوب، بوی نم و پوسیدگی، ضعیف شدن چوب از لحاظ مکانیکی از عوارض حمله قارچ به چوب هست.

مزایا و معایب خشک کردن چوب موریانه

  • وا کشیدگی و هم کشیدگی چوب

وا کشیدگی و هم کشیدگی چوب از جمله معایب چوب خیس به شمار می‌آید؛ به عبارت دیگر چوب خیس همانند اسفنجی که آب جذب کرده، حجم بیشتری نسبت به چوب خشک دارد و همچنین نسبت به رطوبت پیرامون خود حساس است. اگر در محیطی مرطوب‌تر قرار بگیرد رطوبت را جذب می‌کند و حجمش بیشتر می‌شود و اگر در محیطی با رطوبت کمتر قرار بگیرد حجم آن کم‌تر می‌شود. به این واکنش‌ها واکشیدگی (مرطوب شدن) و هم‌کشیدگی (خشک‌شدن) گفته می‌شود.

  • مشکل در چسب کاری و رنگ چوب‌های خیس

چسب چوب در چوب‌های خشک عملکرد بسیار بهتری دارد و هرچه درصد رطوبت چوب بیش‌تر باشد قدرت چسبندگی چسب چوب کم‌تر خواهد شد. دشمن اصلی رنگ‌های موجود در صنعت چوب آب و رطوبت است. سفیدک زدن، تار شدن رنگ و پوسته شدن را می‌توان از عوارض استفاده از رنگ روی چوب‌های خیس نام برد.

  • حمل‌ونقل

حمل و نقل یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌بایست به هنگام انتخاب میان چوب خشک و خیس به آن توجه نمود. باید گفت حمل‌ونقل چوب‌های خیس باتوجه‌به بیشتر بودن وزن آن‌ها دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد بود. باتوجه‌به محدودیت وزنی که ماشین‌آلات حمل‌ونقل دارند برای حمل چوب‌های خشک مترمکعب بیشتری نیاز است که همین باعث صرفه‌جویی هزینه در مصارف صنعتی چوب خشک خواهد شد.

READ  پیشرفت کاری با تعاملات آگاهانه (بخش 1)

مزایا و معایب خشک کردن چوب موریانه رزین کاری

  • ترکیب چوب و رزین با چوب خیس

رزین ماده ارزانی نیست و اگر به‌درستی استفاده نشود هزینه گزافی روی دست تولیدکننده خواهد گذاشت. برای استفاده از رزین در چوب نیاز به چوب کاملاً خشک است؛ اگر در زمان رزین کاری با چوب، از چوب خیس استفاده شود این موضوع باعث ضرری بزرگ برای تولیدکننده خواهد شد چون همزمان هم چوب و هم رزین از بین خواهند رفت.

 مزایای چوب خشک

چوب خشک کن رفته

  • افزایش مقاومت چوب

مقاومت یک چوب خشک بسیار بهتر از چوب خیس است. انواع مختلفی از مقاومت مانند فشاری، پیچشی، خمشی و … در چوب وجود دارد که در اکثر آن‌ها این مقاومت در چوب خشک بیشتر و بهتر است. در نتیجه برای ساخت بسیاری از محصولات چوبی، استفاده از چوب خشک بهترین انتخاب است.

  • مقاومت الکتریکی و حرارتی چوب خشک و خیس

چوب خشک خاصیت عایقی بسیار خوبی در برابر الکتریسیته و حرارت دارد و یک عایق خوب حرارتی است که می‌توان به عنوان یک مزیت برای چوب خشک برشمرد؛ اما چوب خیس بر خلاف چوب خشک از این امتیاز بی‌بهره هست.

  • خوش‌کار بودن در چوب خشک و خیس

چوب خشک در کارکردن هم بسیار بهتر از چوب خیس است. این مسئله را می‌توان در فرآیند ساخت سازه و محصولات چوبی به خوبی مشاهده کرد. به نحوی که در فرآیندهایی مانند رنده کردن، برش، سنباده کاری و … چوب خشک عملکرد بهتری در مقایسه با چوب خیس دارد.

در مقالات گذشتهانواع چوب روسی و کاربردهای آن گفتیم و انواع مزیت‌های چوب نراد روسی را بیان کردیم. شما می توانید اطلاعات جامعی از  چوب‌های روسی را در وبلاگ پرسال مطالعه نمایید.

قیمت انواع چوب خیس و خشک کن رفته روسی

باتوجه‌به آشفتگی بازار و نوسانات شدید قیمت نمی‌توان در حال حاضر قیمت چوب روسی خیس و خشک کن رفته را به‌صورت مشخص در این مطلب ذکر کرد؛ درصورتی‌که تمایل دارید از آخرین و بهترین قیمت‌های انواع چوب روسی اطلاع یابید با واحد سلولزی پرسال تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت‌های روز چوب‌ روسی پرسال با واحد سلولزی پرسال با شماره ۲۶۲۰۸۳۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  1. هنگام انتخاب چوب به چه نکته‌ای باید توجه ویژه‌ای کرد؟

 از مهم‌ترین نکات و فاکتورهایی که در هنگام انتخاب و خرید چوب باید لحاظ کرد خشک یا تر بودن آن است.

  1. چرا باید پیش از استفاده، چوب را خشک نمود؟

خشک بودن چوب میزان کارآمدی آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل پیش از استفاده لازم است آن را خشک نمود.

  1. چوب خیس چه معایبی دارد؟

تغییر شکل، از بین ‌رفتن اتصالات چوبی، حمله حشرات (موریانه و سوسک)، رشد قارچ و کپک، وا کشیدگی و هم کشیدگی چوب، مشکل بودن چسب کاری و رنگ و همچنین حمل‌ و نقل از معایب چوب خیس به شمار می‌روند.

  1. چوب خشک چه مزایایی دارد؟

افزایش مقاومت چوب، بالا بودن مقاومت الکتریکی و حرارتی چوب خشک، خوش‌کار بودن در چوب خشک از جمله مزایای آن هستند.

  1. حمله قارچ به چوب چه عوارضی به دنبال دارد؟

تغییر رنگ و لکه‌دار شدن چوب، ایجاد بوی نم و پوسیدگی، ضعیف شدن چوب از لحاظ مکانیکی از عوارض حمله قارچ به چوب می‌باشند.

keyboard_arrow_up