“چوب لمبه” و کاربردهای آن (0 تا 100)

folder_openوبلاگ
comment2 دیدگاه

احتمالا بارها نام چوب لمبه را شنیده باشید. این چوب مقاومت بالایی در برابر رطوبت بالا دارد، به همین دلیل سقف خانه های روستای شمال از چوب لمبه ساخته شده است. همچنین، در برابر موریانه و حشرات موذی چوب خوار بسیار مقاوم است. چوب لمبه معمولا از چوب درخت کاج به دلیل ارزان بودن ، به صرفه بودن و مقاومت این چوب استفاده می‌شود. 

 

معمولاً برای ساخت چوب لمبه از برش چوب درخت کاج استفاده می‌شود. البته با هر نوع چوبی از قبیل یولکا، راش و نراد می‌توان این چوب را تولید کرد. عمده این چوب از کشور روسیه وارد بازار ایران می‌شود که یکی از وارد کنندگان بزرگ چوب لمبه به ایران شرکت پرسال است. این شرکت مفتخر است عرضه این چوب را با قیمت مناسب و کیفیت بالا به دست مشتریان داخلی برساند.

چوب لمبه از چه درختانی تهیه می‌شود؟ 

همان طور که گفته شد لمبه روسی از درختان مختلفی تهیه می‌شود، از این رو هیچ محدودیتی برای ساخت لمبه وجود ندارد. ولی بیشتر از چوب درخت کاج برای ساخت لمبه استفاده می‌گردد. می‌توان گفت چوب درخت کاج مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و جزو دسته چوب‌هایی است که کمتر دچار پوسیدگی می‌شود. این چوب دارای صمغ نبوده که مزیت بسیار خوبی برای لمبه به حساب می‌آید.

نکته مهم‌تر این که چوب درخت کاج بسیار سبک است، به همین دلیل گزینه خوبی برای ساخت لمبه هست. نکته دیگر اینکه فقط از چوب کاج برای ساخت لمبه استفاده نمی‌شود، بلکه چوب درختان دیگری مانند راش نیز برای ساخت لمبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده عمده از چوب کاج ارزان‌تر و به صرفه بودن این چوب است.

کاربردهای لمبه چوبی

چوب لمبه با توجه به قابلیت و فضای مورد نظر کاربردهای فراوانی دارد. از این چوب در ساخت انواع دیوارکوب‌ها، سقف کاذب، ساخت انواع آلاچیق، صندلی پارک‌ها، قرنیز، ساخت انواع کفپوش و پارکت، صفحات چوبی آشپزخانه، ساخت سونا، ساخت کتابخانه، میز تحریر، ساخت انواع درب‌های چوبی، ساخت انواع دکوراسیون خانه، نمای چوبی داخلی و بیرونی ساختمان و… استفاده می‌شود.

این چوب از آنجایی که در برابر رطوبت استحکام بالایی دارد، برای ساخت انواع لوازم چوبی در فضای باز کاربردی است. حتی در برخی مواقع برای پوشش کف یک کلبه نیز از ای نوع چوب با ضخامت بالا استفاده می‌گردد. این چوب‌ها عایق بسیار خوبی در برابر سرما و گرما هستند به همین دلیل در کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فواید چوب لمبه 

  • از جمله چوب‌هایی است که به راحتی قابل نصب هست.
  • این چوب تنوع بالایی در طرح و مدل دارد.
  • امکان نصب بر روی هر سطحی را دارا است.
  • قابلیت استفاده در فضاها و مکان‌های باز را دارد.
  • در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده است به همین دلیل از آن به عنوان سقف کاذب نیز استفاده می‌شود.
  • از جمله چوب‌هایی است که رنگ‌پذیری بالایی دارد.
  • جز دسته چوب‌های سبک و کم وزن است.
  • از ظاهری زیبا و منحصر به فرد به همراه رایحه‌ی طبیعی چوب برخوردار است.
  • در برابر ضربه و تخریب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • دوام و ماندگاری بالا از دیگر مزایای این چوب به شمار می‌آید.

مراحل نصب لمبه چوبی

نصب لمبه مراحل مختلفی دارد. به همین دلیل بهتر است افرادی که در این حوزه تخصص دارند نصب آن را بر عهده بگیرند تا نتیجه کار به درستی در بیاید چوب‌های لمبه باید قبل از نصب سمباده و بتونه زده شوند. این کار باعث می‌شود چوب‌ها زیباتر و اصولی‌تر در محل نصب قرار بگیرند.

در ابتدای نصب باید زیرسازی لازم برای نصب لمبه انجام بشود. این زیرسازی یا باید از طریق سیمان یا از طریق فلز صورت گیرد. سپس باید اطراف محیطی که نیاز به زیرسازی است با چوب بپوشانید. بین هر پنجاه سانتی‌متر بین چوب‌ها نیاز است یک چوب زیرسازی شود. این نکته را در نظر بگیرید در صورت نصب چوب لمبه‌ها به صورت عرضی زیرسازی باید به طور طولی انجام گیرد و بالعکس. این کار باعث می‌شود قدرت نگهداری لمبه‌ها بیشتر شود.

READ  بررسی ابعاد بحران جهانی زنجیره تامین

همچنین برای نصب چوب لمبه در سقف کاذب، چوب‌های لمبه را به صورت افقی قرار می‌دهند. البته تعدادی از چوب‌ها نیز به صورت عمودی نصب می‌شوند. بعد از نصب چوب‌های لمبه در سقف کاذب باید درزگیری اصولی نیز انجام گیرد. درزگیری باعث می‌شود رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نکند و همچنین هنگام وزش باد و طوفان چوب‌های لمبه از سقف جدا نشوند. درزگیری برای چوب‌های لمبه نصب شده در کف خانه نیز انجام می‌شود. فاصله‌ی بین قرنیزها و بین چوب‌ها به کمک درزگیر پوشیده می‌گردد.

چه رنگی برای چوب لمبه مناسب است ؟

بهترین نوع رنگ برای چوب‌های لمبه، رنگ‌های طبیعی یا گیاهی هستند. رنگ طبیعی نسبت به رنگ‌های مصنوعی برای لمبه‌ها مناسب‌تر هستند. فواید رنگ‌های طبیعی موارد زیر است:

  • رنگ طبیعی به جنس و بافت چوب آسیب نمی‌رساند.
  • این رنگ نسبت به رنگ مصنوعی قیمت ارزان‌تر و مناسب‌تری دارد.
  • رنگ طبیعی نسبت به رنگ مصنوعی جلوه زیبا‌تر و جذاب‌تری دارد.
  • رنگ طبیعی در مقایسه با رنگ مصنوعی زمان اجرای کوتاه‌تری دارد.
  • استفاده از رنگ طبیعی برخلاف رنگ مصنوعی فضا را به مواد شیمیایی و سرطان‌زا آلوده نمی‌کند.

البته این نکته را باید در نظر گرفت چوب لمبه به دلیل به‌کارگیری آن در فضا و موقعیت‌های متفاوت در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. در صنعت چوب ایران رنگ‌هایی مانند سیلر و کیلر و نیم پلی‌استر برای پوشش چوب لمبه استفاده می‌شود. البته یکی از رنگ‌هایی که بیشتر بر روی لمبه‌ها به کار می‌رود، رنگ پلی‌استر است. این رنگ زیبایی خاصی بر روی چوب می‌بخشد.

 

هنگام رنگ زدن یا خرید چوب لمبه رنگ شده این نکته را درنظر بگیرید؛ که اگر از این چوب برای محیط خارجی ساختمان و فضای باز استفاده می‌کنید، رنگی را انتخاب کنید که سازگاری با تغییرات آب و هوایی، سرما و گرما، نور خورشید و بارندگی را داشته باشد. 

 

ابعاد و قیمت چوب لمبه

این چوب را می‌توان در ابعاد، ضخامت و اندازه‌های مختلف سفارش داد. معمولاً چوب لمبه در ضخامت 12 میلی‌متر بیشتر سفارش داده می‌شود؛ اما لازم به ذکر است برای استفاده محدودیت طولی وجود دارد به نحوی که طول آن می‌بایست از 8 تا 60 میلی‌متر باشد و از این اندازه بیشتر نشود.

این چوب در ضخامت شانزده میلی‌متر در ساخت دیوارکوب‌ها، سونا و سقف‌های کاذب پرکاربرد است و در ضخامت بیست میلی‌متر به بالا نیز جهت ساخت انواع کفپوش‌ها و همچنین در مناطق بسیار سرد استفاده می‌شود. قیمت انواع چوب لمبه با هم تفاوت‌هایی دارند و معمولاً از 500 هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری می‌شوند.

 

به دلیل نوسانات بازار ممکن است قیمت این چوب با تفاوت‌هایی همراه باشد، برای اطلاع از آخرین قیمت های چوب لمبه با واحد سلولزی شرکت پرسال به شماره 09050705195 و 26208312(021) تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

  1. برای ساخت چوب لمبه از چه درختی استفاده می‌شود؟

به طور عمده از چوب درخت کاج برای ساخت این نوع چوب استفاده می‌شود اما چوب‌های دیگری نظیر راش نیز برای این امر به کار گرفته می‌شوند.

  1. چوب لمبه چه کاربردی دارد؟

از این چوب در ساخت انواع دیوارکوب، سقف کاذب، ساخت آلاچیق، صندلی پارک، قرنیزها، ساخت انواع کفپوش، ساخت انواع دکوراسیون چوبی خانه، نمای چوبی داخلی و بیرونی بنا و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

  1. چوب لمبه چه مزایایی دارد؟

تنوع بالا در طرح و مدل، نصب راحت، مقاومت خوب در برابر رطوبت، رنگ‌پذیری بالا، برخورداری از ظاهر زیبا و منحصر به فرد، دوام و ماندگاری بالا از مزیت‌های چوب لمبه به شمار می‌روند.

  1. برای پوشش چوب لمبه رنگ طبیعی بهتر است یا رنگ مصنوعی؟

برای این کار استفاده از رنگ طبیعی توصیه می‌شود.

  1. معمولاً چوب لمبه را با چه ضخامتی سفارش می‌دهند؟

عمدتاً در ضخامت 12 میلی‌متر سفارش داده می‌شود. البته در ضخامت‌های دیگر نیز وجود دارد و عرضه می‌گردد.

keyboard_arrow_up