بررسی کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه

آشنایی با انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی

از گذشته تا کنون، بسته‌بندی کالا و محصول یکی از دغدغه‌های مهم تولید‌کنندگان برای اطمینان از به سلامت رسیدن محصول به دست مصرف‌کنندگان بوده و هست. در این میان کاغذ به‌عنوان محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین ماده اولیه در بسته بندی انواع اقلام و محصولات همچنان یکه‌تاز این عرصه است. وجود بی‌شمار جعبه‌های ساخته‌شده در ابعاد و اندازه‌های مختلف، ساک‌های دستی کاغذی متنوع، پاکت‌های متعدد و … خود گواهی بر صحت محبوبیت کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته‌ بندی است. بدین ترتیب اگر شما نیز قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت کنید بد نیست با کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی  آشنا شوید.

کاغذ و مقوا چه تفاوتی با هم دارند؟

کاغذ و مقوا در صنایع چاپ و بسته بندی بنا به نوع محصول، موارد استفاده، کالای تولیدی و … کاربردهای فراوان و متعددی دارند. در واقع نمی‌توان مرز دقیقی بین کاغذ و مقوا تعیین کرد اما دو شاخص؛ وزن و ضخامت نقش اساسی در تعیین تفاوت این دو جنس باهم دارد، بر این اساس کاغذ معمولا از وزن سبک‌تر و ضخامت کمتر نسبت به مقوا برخوردار است.

با انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی آشنا شوید!

تولیدات و مشتقات انواع کاغذ و مقوا در سرتاسر جهان به‌قدری متنوع هستند که معرفی تمام آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. از این‌رو در ادامه مطلب تنها به معرفی برخی از معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 کاربرد کاغذ تحریر

نام این کاغذ به گوش همه ما آشنا است بنابراین برای حدس کارآیی این کاغذ در مبحث کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی کار چندان سختی نیست. کاغذ تحریر قابلیت جوهر پذیری بسیار بالایی دارد و رنگ مناسب، ماندگاری بالا، بافت مطلوب و سطح صاف و روان آن این کاغذ را به گزینه‌ای مناسب برای چاپ انواع کتاب، مجله، کاتالوگ و مواردی از این دست تبدیل کرده‌است.

کاربرد کاغذ کاهی

کاغذ کاهی از خرده چوب‌های درخت‌های کاج و سوزنی و یا فیبرهای بازیافت‌شده طی عملیات مکانیکی غیر پیچیده‌ای ساخته و تولید می‌شود، به همین علت این نوع محصول در رده کاغذهای ارزان قیمت قرار دارد. این کاغذ معمولا برای تهیه و چاپ؛ روزنامه، فاکتورهای ارزان قیمت، فیش قبوض مختلف، آگهی‌های تبلیغاتی معمولی، تراکت‌ها و … استفاده می‌شود.

کاربرد کاغذ پارچمنت در صنعت چاپ و بسته بندی

در این بخش از مقاله «کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی» باید بگوئیم؛ اگر به دنبال کاغذی روغنی و مقاوم در برابر رطوبت و چسبندگی هستید می‌توانید از کاغذهای پارچمنت استفاده کنید، این نوع کاغذ معمولا در بسته‌ بندی محصولات چرب و روغنی به کار می‌رود.

معرفی کاغذ کرافت

کاغذ کرافت محصولی بادوام و مستحکم در برابر پارگی است که طی فرآیندی تخصصی از پردازش خمیر سلولز با انواع سولفات‌ها تولید می‌شود. مقاومت بالا، قیمت مناسب، عدم استفاده از مواد شیمیایی در ساختار و پوشش‌دهی مناسب از جمله ویژگی‌های مهم این کاغذ پر طرفدار و پر فروش در صنعت چاپ و بسته‌ بندی است. کاغذ کرافت محبوبیت بالایی در بسته‌ بندی؛ صیفی‌جات، محصولات غذایی، دارویی، کالاهای شکستنی، وسایل هنری و تزئینی،  تولید کاغذ و مقوای کتاب‌ها، صنایع سنگین و … دارد.

کاغذ گراف بهترین انتخاب برای طراحی گرافیکی

شکل مشبک این کاغذ، آن را به بهترین انتخاب برای طراحی و ترسیم شکل‌های هندسی و ریاضی تبدیل کرده‌است. این کاغذ، مربع شکل بوده و دارای خطوط ریز و مشبک با استحکام بالا است، بنابراین از آن برای رسم نمودار توابع یا داده‌های تجربی و ترسیم منحنی‌ها و کارهای گرافیکی استفاده می‌شود.

کاغذ سولفیت یا سولفات

در مبحث کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی لازم است به این مورد اشاره کنیم که این محصول؛ کاغذی صاف، سبک، سفید رنگ و مقرون‌به‌صرفه است که در بسته بندی محصولات غذایی و رستورانی، رسم الگوی خیاطی و نقشه کشی، بسته بندی پوشاک و … از آن استفاده می‌شود.

 کاربرد کاغذ پوستی

این کاغذ نیمه شفاف و نازک، که به آن کاغذ شیشه‌ای نیمه مات هم گفته می‌شود خاصیت نچسب بودن داشته و در خوشنویسی، پیچش دور محصول، خیاطی، نقشه کشی، محصولات غذایی و … کاربرد فراوان دارد.

کاغذ مومی یا روغنی

کاغذ مومی از نظر ماهیتی تفاوت چندانی با کاغذ پوستی ندارد. بارزترین نقطه تفاوت آن با کاغذ پوستی در این است که برخلاف کاغذ پوستی، هر دو سطح کاغذ مومی حالت روغنی دارد. این کاغذ در صنعت بسته بندی محصولات غذایی، شیرینی پزی، میوه‌ها و سبزیجات و … دارای کاربرد فراوانی است.

کاغذ قیری چه کاربردی دارد؟

این کاغذ معمولا در صنعت کارتن سازی کاربرد دارد زیرا در ساخت آن از یک‌لایه آسفالت بین دو لایه کاغذ استفاده می‌شود که به آن حالتی مقاوم و ضد آب می‌دهد،  بنابراین در معرفی کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی باید بگوئیم که؛ کاغذ قیری مناسب‌ترین گزینه برای ساخت کارتن‌های لوازم خانگی، مواد دارویی، مواد غذایی حساس و … است.

READ  کرونا چگونه تجارت جهانی را تغییر داد؟!

کاغذ بالکی یا کاغذ کتابی

این کاغذ به دلیل سبک بودن، داشتن رنگ مناسب، عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن، عدم امکان کپی برداری از آن و قیمت خوب، مناسب‌ترین گزینه برای چاپ کتاب، مجله، سررسید، دفتر و بروشور است. به دلیل اینکه این کاغذ با مواد غیر شیمیایی تولید می‌شود به آن کاغذ سبز نیز می‌گویند.

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه کاغذی صاف و براق با قابلیت  عدم جذب و کشش مرکب به داخل بافت‌ها است که در صنعت چاپ و بسته بندی از آن برای چاپ جلد کتاب، مجلات، کاتالوگ، سر رسید، بروشور و … استفاده می‌شود.

کاغذ فلوتینگ یا کنگره ای

در این بخش از مقاله «کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی» می‌خواهیم کاغذ فلوتینگ یا کنگره‌ای را به شما معرفی کنیم. این نوع کاغذ شکلی ضخیم و موج‌دار دارد که به خاطر قدرت جذب آب، ضخامت زیاد، مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، انعطاف و کشسانی مطلوب در ساخت انواع کارتن‌ و جعبه‌های مادر استفاده می‌شود.

کاغذ کرافت لاینر

کاغذ تست لاینر یا کرافت لاینر کاغذی تک لایه، بسیار نازک، سبک و ارزان قیمت است که از مواد بازیافتی برای تولید آن استفاده می‌شود‌. کاغذ لاینر نیز در صنعت کارتن و بسته بندی کاربرد فراوان دارد و معمولا از آن به عنوان پوشش محافظ و ضربه‌گیر در حمل‌ونقل، محصولات غذایی و دارویی استفاده می‌کنند.

 کاغذ VCI

این کاغذ طی فرآیندی خاص از ترکیب کاغذ کرافت با لایه‌های پوشاننده ضد خوردگی و ضد رطوبت تولید می‌شود که از آن به عنوان لایه محافظ برای بسته بندی انواع محصولات شیمیایی، بهداشتی، آرایشی، فلزی و … استفاده می‌شود.

 مقوای ایندربرد یا ایندل (مقوا بهداشتی)

در بررسی کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی ایران باید به مقوای پر کاربرد و رایج ایندربرد یا ایندل نیز اشاره کنیم. استحکام بالا، انعطاف پذیری مطلوب، بی‌ضرر بودن برای محیط زیست، قابلیت چاپ پذیری مناسب و بافت خوب و روان این مقوا آن را به یکی از پراستفاده‌ترین مقواها در صنعت تبدیل کرده‌است که در بسته بندی انواع جعبه؛ کفش، شیرینی، کبریت، دستمال کاغذی، مواد غذایی، دارویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای پشت طوسی

این کاغذ قابل بازیافت، از الیاف و خرده‌های چوب تولید می‌شود که یک روی آن سفید و روی دیگر آن طوسی است. قابلیت تا شدن، وزن کم، استحکام بالا و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های بارز این محصول است، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات اولیه تولیدی مقوا پشت طوسی، این کاغذ گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات غذایی و دارویی نیست. از این مقوا یا کاغذ بیشتر برای ساخت جعبه کبریت، جعبه کفش، طراحی کارت گرافیک، جلد کتاب و … استفاذه می‌کنند.

مقوای بافت دار یا اشتنباخ

مقوای اشتنباخ مقوایی ضخیم و آب‌پذیر است که خواستگاه اولیه آن کشور آلمان بوده و سپس در سایر کشورها نیز تولید و عرضه شده‌است. این کاغذ دارای انواع روغنی، مقوا بدون بافت، و مقوای بدون اسید است که بنا به جنس در موارد گوناگون از آن استفاده می‌شود، به‌طور مثال از مقوای اشتنباخ بدون اسید برای چاپ المان‌های تبلیغاتی و از اشتنباخ روغنی برای کارهای هنری و نقاشی رنگ روغن و گواش استفاده می‌شود.

فواید استفاده از کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی

همانطور که گفتیم؛ کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی به‌قدری گسترده و همه‌گیر است که تقریبا دیگر نمی‌توان دنیای بدون کاغذ و مقوا را تصور کرد. استفاده از این مواد در صنایع وابسته، فواید زیر را دارد؛

  • سرعت تجزیه کاغذ در طبیعت بالاتر است‌
  • کاغذ پروسه بازیافت راحت‌تری دارد.
  • کاغذ متریالی طبیعی دارد بنابراین در رده محصولات پایدار در جهان شناخته می‌شود.
  • پروسه تولید کاغذ کمترین نقش را در گسترش گازهای گلخانه‌ای دارد.
  • الیاف کاغذ بین ۵ تا ۷ بار قابل استفاده مجدد و بازیافت است.
  • کاغذ قابلیت چاپ پذیری بالایی دارد.
  • ترکیب کاغذ با سایر مواد جلوه‌ای شکیل و شیک به محصول می‌دهد.
  • جایگزین کردن بسته بندی محصولات با کاغذ به جای پلاستیک و … حس مثبتی را در خریداران و کاربران ایجاد می‌کند.

جمع بندی

ما در این مقاله، به‌صورت جامع و کامل به معرفی انواع کاغذ پرداخته و کاربرد کاغذ و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی را بررسی کردیم. از آنجائیکه در بازار این صنعت، محصولات بسیار متنوعی وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید انواع کاغذ مقوا با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت کنید. شرکت پرسال طی سال‌ها فعالیت در عرصه واردات مستقیم انواع فرآورده‌های سلولزی مرجعی امن و معتبر برای فروش انواع کاغذ و مقوا متناسب با شرایط بومی کشور و نیازهای اولیه خریداران است.

keyboard_arrow_up