صفر تا صد مراحل واردات چوب به ایران

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
وارد کننده چوب به ایران

آموزش مرحله به مرحله واردات چوب به ایران

واردات چوب و فراورده‌های مرتبط با آن، در رده مهم‌ترین شاخه‌های صنعت و تجارت قرار دارد؛ چرا که بخش عمده‌ای از نیازهای بازار داخلی به‌ واسطه محصولات وارداتی این حوزه تأمین و رفع می‌شود. اگرچه ایران کشوری غنی از منابع جنگلی است، اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و  آسیب‌های جدی زیست محیطی ناشی از قطع درختان،  واردات چوب و مشتقات آن به عنوان رویکردی مناسب جهت پاسخ‌گویی به تقاضای بازار داخلی چوب مطرح و اجرایی شده‌است.

بدین منظور با رایزنی‌های دولت، سرمایه و تسهیلات کافی برای واردات چوب از کشورهایی مانند روسیه، چین و … به ایران فراهم شده که نتیجه این امر رشد صعودی نرخ واردات چوب در طی سال‌های اخیر است‌، بنابراین اگر شما نیز قصد ورود به این حوزه پرسود را دارید این مطلب می‌تواند راهنمایی جامع و کامل برای آموزش مرحله به مرحله واردات چوب و اطلاع از قوانین و شرایط آن برایتان باشد پس تا انتهای این مقاله از پرسال همراه ما بمانید.

بزرگترین وارد کننده چوب

دریافت کارت بازرگانی و انتخاب کشور مناسب برای وارد کردن چوب

در حال حاضر واردات چوب به ایران از کشورهای مختلفی مانند؛ چین، روسیه، کره جنوبی، آذربایجان، امارات، گرجستان، ترکیه، هند و … انجام می‌شود که روسیه و چین بزرگ‌ترین سهم را در این حوزه دارند. طی آخرین آمار منتشر شده ۳۲ درصد از واردات بازار چوب داخلی از کشور روسیه و ۲۱ درصد آن از طریق کشور چین انجام می‌شود.

اولین گام از آموزش مرحله به مرحله واردات چوب به ایران پاسخ به این سؤال اساسی است که؛ از کدام کشور چوب وارد کنم؟  انتخاب مناسب‌ترین کشور برای وارد کردن چوب و فرآورده‌های آن به ایران باید بر اساس نیازسنجی بازار صورت بگیرد، در واقع شما باید بدانید که؛ اولا در کدام حوزه از این صنعت قصد فعالیت دارید تا چوب مناسب با آن را خریداری نمائید، دوما بر اساس نیازهای داخلی کشور مقصد را برای وارد کردن چوب مورد نیازتان انتخاب کنید، به‌ طور مثال اگر قصد تأمین چوب مورد نیاز صنعت مبلمان و میزسازی را دارید بهترین کار وارد کردن چوب‌های گردو، راش و بلوط است.

پس از تعیین حوزه فعالیت خود که در این مقاله به‌ طور خاص منظور، واردات چوب و فرآورده‌های آن است باید برای دریافت کارت بازرگانی به سازمان‌های مربوطه مراجعه نمائید. کارت بازرگانی در دو نوع حقیقی و حقوقی صادر می‌شود.

 شناخت قوانین و مقرارات روز کشور مبدأ انتخابی

در گام دوم از آموزش مرحله به مرحله واردات چوب باید از قوانین و مقررات صادرات و واردات کشور مبدأ، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، مالیات‌ها و عوارض متعلقه و … آن مطلع شوید. در این مورد می‌توانید از سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و یا سایر شرکت‌های فعال در این حوزه مشاوره بگیرید. از طرف دیگر تجربه سایر واردکنندگان، مذاکره با فعالان حوزه صادرات چوب در کشور مبدأ و … می‌تواند کمک زیادی به موفقیت شما در این عرصه بکند، علاوه بر این مورد تسلط نسبی به زبان کشور مبدأ و یا همراهی یک مترجم متخصص بسیار راهگشا است.

درخواست ارسال پیش‌ فاکتور یا پرفرما برای واردات چوب

یکی از مدارک قانونی در سلسله مراحل واردات چوب روسی و سایر چوب‌ها به ایران، داشتن پیش فاکتور یا پرفرما است. در پیش فاکتور کلیه اطلاعات لازم در مورد؛ نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع و مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پرفرما، مبدأ کالا و … ذکر می‌شود. در واقع پرفرما سندی است که توسط فروشنده برای خریدار ارسال می‌گردد و طی آن شرایط فروشنده ارزیابی شده و اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای مورد نیاز در زمینه واردات چوب و برآورد هزینه‌های نهایی آن انجام می‌شود.

واردات انواع چوب

ثبت سفارش برای واردات چوب به ایران

پس از تکمیل پیش فاکتور، ثبت سفارش مهم‌ترین و ضروری‌ترین گام از آموزش مرحله به مرحله واردات چوب به ایران است. این مجوز که توسط سازمان توسعه و تجارت صادر می‌شود، نشان‌دهنده قانونی بودن تجارت (قاچاق نبودن کالا) و مالکیت‌ شما هنگام دریافت کالا از گمرک است. از سوی دیگر با انجام مراحل ثبت سفارش پیش از خرید، متوجه ممنوعیت‌های احتمالی کالای وارداتی مورد نظرتان نیز خواهید شد.

برای انجام مراحل ثبت سفارش کالا باید به «سامانه الکترونیکی جامع تجارت» مراجعه کنید و پس از ثبت نام در سایت و دریافت نام کاربری و رمز عبور اطلاعات لازم را وارد کرده و در نهایت کد هشت رقمی ثبت سفارش کالا را همراه با تاریخ پرفرما و … دریافت کنید.

 تخصیص ارز و پرداخت بین‌المللی برای واردات چوب به ایران

در این مرحله از واردات چوب و فرآورده‌های آن باید ارز لازم جهت خرید این کالا از کشور مبدأ را تأمین کنید. شما می‌توانید به شیوه‌های گوناگون مانند دریافت ارز از بانک مرکزی و … ارز لازم برای خرید چوب و مشتقات آن را فراهم کنید (به بعضی از کالاها ارز دولتی یا نیمایی تعلق می‌گیرد).

 پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و بیمه چوب

در آموزش مرحله به مرحله واردات چوب، انتخاب بهترین شیوه حمل‌‌ونقل کالا و بیمه کردن آن در برابر صدمات احتمالی نکته مهم دیگری است که نباید آن را نادیده بگیرید. بر اساس قواعد بین ‌المللی اینکوترمز، خریدار و فروشنده می‌توانند یکی از روش‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را انتخاب کنند. بدیهی است که هر یک از این روش‌ها هزینه‌ها و قوانین مخص به خود را دارد.

READ  پیچ کاری و میخ کاری چوب | راهنمای جامع تصویری

مرز دریایی از جمله شیوه‌های مورد استقبال تجار ایرانی برای واردات چوب به ایران از کشورهایی مانند؛ روسیه، چین، ترکیه و … است چرا که در این روش هزینه‌های انتقال کالا کمتر از سایر شیوه‌ها است. اما فارغ از روش انتخابی برای حمل چوب به ایران، قبل از هر چیز باید به فکر سلامت و حفاظت از کالای وارداتی خود از مبدأ تا مقصد باشید! برای اینکار می‌توانید از بیمه باربری وارداتی یا بیمه حمل کالای وارداتی استفاده کنید. بدین ترتیب شرکت بیمه‌گر تضمین می‌کند که ضمن حمل اصولی کالای شما، خسارات احتمالی وارد بر کالا در اثر حوادث گوناگون را تا سقف تعهدات خود جبران کند.

 ترخیص و تحویل کالا از گمرک

ترخیص و تحویل کالا از گمرک، آخرین گام در آموزش مرحله به مرحله واردات چوب از سایر کشورها به ایران است. برای ترخیص چوب از گمرک باید کلیه کارهای قانونی و ادارای لازم را مطابق با ضوابط سازمان گمرک کل کشور انجام دهید. برای اینکار لازم است تمامی هزینه‌های ترخیص اعم از؛ پرداخت عوارض گمرکی، پرداخت هزینه‌های ارزش افزوده،  ثبت سفارش، دریافت و ترخیص انبار، بارگیری و تخلیه عمده چینی، هزینه‌های بندر، هزینه‌های انبارداری و … را پرداخت کنید.

تعرفه گمرکی چوب‌های مختلف باهم متفاوت است، بدین منظور برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد تعرفه واردات انواع چوب می‌توانید به فصل 44 کتاب مقررات صادرات و واردات مراجعه نمائید (طبق این قانون شماره تعرفه چوب ۴۴۰۱ بوده و نرخ ورودی آن ۴ درصد است). به عنوان وارد کننده چوب باید از این موضوع نیز آگاه باشید که ترخیص چوب از گمرک منوط به طی دوران قرنطینه این کالا است.

این کار برای کاهش ریسک ورود آفات جدید به کشور صورت می‌گیرد به همین دلیل چوب‌های وارداتی باید توسط کارشناسان گمرک مورد بررسی قرار گیرند تا مطمئن شوند که این کالاها کاملا سالم، بدون پوست، فاقد حشرات زنده و سوراخ‌های ناشی از تغذیه حشرات چوب‌خوار است. بد نیست بدانید که هم اکنون اداره گمرک؛ بازرگان، انزلی، آستارا و نوشهر بالاترین درصد ترخیص چوب از کشورهای همسایه مانند روسیه و ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند.

قیمت چوب وارداتی

 با رایجترین چوب های وارداتی به بازار ایران آشنا شوید!

تنوع محصولات چوبی و مشتقات آن در سرتاسر دنیا بسیار زیاد و قابل توجه است بنابراین هر کشور بسته به نیازهای بازار داخلی خود اقدام به واردات بهترین آن‌ها می‌کند. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، بدین ترتیب دولتمردان ایرانی تلاش کرده‌اند تا متناسب با تقاضای داخلی شرایط لازم برای واردات لیستی از چوب‌های مورد نیاز به شرح زیر توسط تاجران فعالان در این حوزه را فراهم کنند.

شرکت پرسال نیز به عنوان برترین واردکننده چوب و فرآورده‌های سلولزی در کشور، این افتخار را دارد که انواع چوب و کاغذ اعم از؛ چـوب نراد، توسکا، یولکا، راش، تخته چندلایه، پلی وود، ترمووود، OSB، کاغذ fbb و … را به صورت مستقیم وارد ایران کرده و بی‌واسطه به دست خریداران عزیز در جای‌جای کشور برساند.

  • انواع چوب نرم
  • انواع چوب سخت
  • چوب راش
  • چوب بلوط
  • چوب گردو
  • چوب افرا
  • چوب بالسا
  • چوب توسکا
  • چوب روسی (ساسنا، یولکا و نراد)
  • چوب ماهون
  • چوب راش
  • چوب نارون
  • چوب سرو
  • چوب کاج
  • چوب نمدار
  • چوب زبان گنجشک
  • چوب ساج
  • چوب آبنوس
  • چوب شمشاد
  • چوب بلسان
  • و…

شرایط واردات چوب به ایران

کشور ایران نیز برای وارد کردن چوب به داخل کشور قوانین و مقررات خاص خود را دارد. یکی از شرایط مهم برای واردات چوب در نظر گرفته که شامل قرنطینه کردن چوب‌ها که توسط سازمان نباتات کشور مصوب شده، که بنا بر این مصوبه چوب های وارداتی به منظور اطمینان از سالم بودن چوب ها از آفت، قرنطینه می شوند. پس از زمان قرنطینه کارشناسان این سازمان چوب ها رو مورد بررسی قرار می دهند و بعد از اطمینان از سالم بودن چوب ها مجوزهای لازم جهت ترخیص را صادر می کنند.

بهترین گمرک‌های برای ترخیص چوب‌های وارداتی

از میان گمرک های کشور سه گمرک نوشهر، بندرانزلی و آستارا از جمله گمرک هایی هستند که ترخیص چوبهای وارداتی در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهند. به همین دلیل وارد کنندگان چوب ترجیح می دهند از این سه گمرک برای وارد کردن چوب استفاده کنند.

جمع بندی

ما در این مقاله ضمن آموزش مرحله به مرحله واردات چوب به ایران درباره اهمیت چوب و فرآورده‌های مرتبط با آن در صنعت نیز صحبت کردیم. بدین ترتیب قبل از هر اقدامی، جهت ورود به تجارت چوب و مشتقات آن، ابتدا به نکات ذکر شده در این مقاله توجه کرده سپس مدارک لازم اعم از؛ اخذ کارت بازرگانی، دریافت پیش فاکتور، تهیه سند ثبت سفارش، تأمین ارز و هزینه‌های حمل‌‌ونقل و بیمه و … را تهیه کنید.

 

keyboard_arrow_up