از واردات چوب روسی تا ساخت دکوراسیون

folder_openوبلاگ
comment2 دیدگاه
واردات چوب روسی

چوب روسی از جمله چوب‌های پرفروش و باکیفیت در جهان شناخته شده است که در شکل و اندازه‌های مختلف برش داده می­شود، البته قطع کردن درخت، خشک کردن چوب، ساخت لوازم دکوری و صادرات آن مراحلی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از این مراحل می‌پردازیم.

نحوه قطع و برش چوب روسی

همان‌طور که می‌دانید جنگل‌های سیبری روسیه از بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌رود که منبع غنی چوب‌های مختلف از قبیل چوب درخت نراد، ساسنا، یولکا، کاج و راش است. نخستین مرحله برای آماده‌سازی این چوب‌ها پس از قطع شدن از درخت به این صورت است که با ماشین‌آلات صنعتی مخصوص شاخ و برگ و پوست اضافه درخت را از آن جدا می‌کنند که البته این عملیات در عرض مدت بسیار کمی انجام خواهد شد؛ سپس برای اره کردن، چوب‌ها به کارخانه اره‌کشی برده می‌شوند و انبار می‌گردند؛ چوب‌ها در انبار مخصوصی که دارای آب‌پاش است نگهداری می‌شوند تا خشک نشده و به‌سرعت ترک برندارند.

بریدن چوب روسی

سپس چوب‌ها با ابزارآلات صنعتی مخصوص به‌صورت مستطیلی شکل در ابعاد و اندازه‌های مختلفی برش داده می‌شوند (گفته شده در این مرحله سطح ناهمواری توسط اره‌ها بر روی چوب‌هایی که از آب اشباع شده‌اند ایجاد می­شود به این دلیل که در برخی موارد الیاف به جای برش، دچار پارگی می­شود)، بعد از برش چوب‌ها، چوب‌هایی که دارای ابعاد یکسان هستند برای خشک کردن از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

بنابراین نیاز است تا از داخل چوب رطوبت محبوس شده خارج شود. پس از آن برای ایجاد سطحی صاف و یا شکلی معین فرآیند ماشین کاری اجرا شود.

خشک کردن چوب‌های روسی

از آن‌جا که چوب در برابر تغییرات رطوبتی و دمایی به صورت ترک و تغییر شکل از خود واکنش نشان می­دهد لازم است که حتماً چوب‌ها به روش درستی خشک شوند تا دچار بد حالتی و ترک‌خوردگی نگردند. خشک کردن چوب‌های روسی به دو روش خشک کردن در فضای باز و خشک کردن در کوره‌های چوب خشک کن انجام می‌شود که این دو روش کاملاً متفاوت از هم می‌باشند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • خشک کردن چوب روسی در فضای باز

خشک کردن چوب روسی در فضای باز که از روش‌های سنتی به شمار می­آید از بهترین و کم‌خرج‌ترین شیوه‌های خشک کردن چوب است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ناگفته نماند برای خشک کردن چوب در فضای باز نیاز است تا زمان زیادی صرف شود. از طرفی در این روش الوارهای برش خورده را در فضای باز و در مقابل نور خورشید به گونه‌ای قرار می‌دهند که بین آن‌ها جریان هوا در گردش باشد. هم‌چنین بهتر است که قسمت‌های برش خورده چوب با چسب مخصوصی پوشانده شود تا در این قسمت‌ها چوب دچار تغییر شکل و ترک‌خوردگی نشود.

در این روش نیاز است که بین چوب و زمین نیز فاصله مشخصی وجود داشته باشد. از این رو مکان مناسب برای این روش مکانی است که مسقف بوده و بدون دیواره می‌باشد تا هوا به خوبی گردش داشته و نور خورشید مستقیم به چوب‌ها نتابد. لازم به ذکر است که این روش نیاز به رسیدگی روزانه ندارد اما نیاز است با دستگاه رطوبت‌سنج، رطوبت چوب‌ها چک شود.

  • خشک کردن چوب روسی به وسیله کوره‌های چوب خشک کن

در این روش چوب‌ها به مکان مجهزی که دارای سیستم گرمایشی مخصوص است برده می‌شوند. به وسیله این سیستم به راحتی می‌توان عواملی مانند رطوبت، دما و سطح بخار را برای مدت زمان مشخصی کنترل نمود. هم‌چنین این سیستم گرمایشی باید به گونه‌ای باشد که هوای گرم در مکان مورد نظر در گردش باشد به این علت که چوب‌ها به طور یک‌ دست خشک شوند.

در خشک کردن چوب به وسیله کوره‌های چوب خشک کن، نیاز است که به طور روزانه چوب‌ها چک شوند. این روش هزینه بالاتر و مصرف سوخت بیش‌تر نسبت به روش قبل دارد اما در کم‌ترین زمان چوب‌ها را خشک و آماده فروش می‌کند.

در این روش سطح رطوبت چوب به نسبت روش اول تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می­کند از این رو خشک کردن به کمک کوره‌های چوب خشک کن از ترک خوردگی و تغییر شکل بی مورد چوب نیز جلوگیری می‌کند، همچنین با بالا بردن دمای سیستم گرمایشی می‌توان سریع‌تر چوب را خشک نمود. کوره‌های چوب خشک کن انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن‌ها کوره‌های چوب خشک رطوبت‌زدا و کوره خلأ است.

واردات چوب روسی

فاصله نزدیک کشور روسیه به ایران موجب شده تا این کشور از نظر واردات چوب به ایران در اولویت باشد. چوب روسی از جمله کالاهایی است که واردات آن به ایران با سختگیری‌های شدیدی همراه است چرا که چوب‌ها ممکن است دچار آفت‌دیدگی و آسیب شوند. به همین دلیل ترخیص کردن چوب روسی در گمرک نیاز به تأییدیه سازمان حفظ نباتات کشور و تأییدیه کارشناسی دارد. همچنین نیاز است که چوب‌ها مدتی در قرنطینه قرار گیرند تا مطمئن شد که از هر گونه آفت و آلودگی پاک هستند و بعد از گذشت مدتی از قرنطینه و پر نمودن اظهارنامه امکان ترخیص و وارد کردن چوب روسی به بازار چوب ایران به وجود می‌آید.

READ  قیر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

از جمله وارد کنندگان بزرگ چوب روسی به بازار ایران، شرکت پرسال است که سابقه درخشانی در زمینه واردات چوب روسی با کیفیت بسیار عالی و قیمتی مناسب به ایران دارد.

اگر قصد خرید چوب روسی با قیمت و کیفیت مناسب را دارید، بهتر است با واحد سلولزی شرکت پرسال به شماره 26208312(021) و 09050705195 تماس حاصل نمایید.

انواع چوب روسی برای ساخت لوازم دکوراسیون منزل

واردات چوب روسی برای دکوراسیون

چوب روسی انواع مختلفی دارد که شامل چوب راش، ساسنا، یولکا، نراد و توسکا می‌شود که در ساخت انواع لوازم چوبی و دکوری منزل پرکاربرد هستند. در ادامه به بررسی انواع این چوب‌ها می‌پردازیم.

چوب راش جزو باکیفیت‌ترین و پرکاربردترین چوب‌های روسی در بازارهای جهان و ایران است که دارای جنسی نیمه سنگین و استحکام بسیار بالا و مقاومت زیاد در برابر حشرات موذی است. این چوب به دلیل طرح زیبا در ساخت انواع پارکت‌های چوبی، دیوار پوش‌ها، کابینت، مجسمه چوبی، آینه و کنسول، میز و صندلی، قاب عکس، میز ناهار خوری و مواردی از این دست کاربرد دارد.

این چوب به دلیل داشتن جنس نرم، عمر زیاد و مقاومت خوب در برابر پوسیدگی در ساخت انواع لوازم چوبی دکوراسیون منزل از قبیل ساخت لوستر چوبی، مجسمه‌های چوبی، میز و صندلی، کمد و جاکفشی چوبی، کف‌پوش، دیوارپوش، قرنیز چوبی، ساخت انواع مبل و نماهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین با توجه به مقرون‌به‌صرفه بودن آن در مواردی مانند الیاف سازی، نئوپان، تخته سه لا و MDF کاربرد دارد.

چوب یولکا یا نوئل از جمله چوب‌های دارای جنس سبک و نرم، بافت دارای گره کم و جذاب، مقاومت بالا در برابر رطوبت و ضربه است. چوب یولکا از نظر ظاهری رنگ روشن و بافت درشتی دارد که در تولید انواع کف‌پوش، دیوار پوش، میز، کمد، تخت خواب، آیینه کنسول، کابینت، انواع اسکلت مبل، آلاچیق، در و پنجره چوبی و… کاربرد دارد.

واردات چوب روسی برای لوازم منزل

چوب نراد جزو چوب‌های نرم به شمار می­آید و دارای جنس سبکی است که برای دکورهای سقفی بهترین گزینه است. با توجه به ویژگی‌های چوب نراد، این چوب در مصارف مختلفی کاربرد دارد که در ساخت و تولید وسایل چوبی منزل مانند مبلمان، جاکفشی، سرویس چوب عروس، مجسمه، انواع در و پنجره چوبی، انواع نرده چوبی، آینه و کنسول، میز و صندلی، پارکت و دیوارپوش چوبی، روکش‌های چوبی، آلاچیق و نمای چوبی و مواردی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب توسکا یکی دیگر از انواع چوب‌های روسی است که از عمر زیاد، جنس سبک و نرم برخوردار است که قابلیت سنباده‌زنی را به‌راحتی فراهم می‌کند، به همین دلیل از این چوب برای ساخت انواع لوازم دکوری منزل، انواع پالت چوبی، روکش چوبی، منبت‌کاری چوب، ساخت انواع مبل، میز و صندلی، کابینت، ظروف چوبی، میز ناهارخوری، ساخت انواع کف‌پوش و دیوار پوش، ساخت نمای چوبی و… استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید چوب روسی با قیمت و کیفیت مناسب را دارید، بهتر است با واحد سلولزی شرکت پرسال به شماره 26208312(021) و 09050705195 تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

  1. اولین مرحله برای آماده‌سازی چوب روسی چیست؟

اولین مرحله برای آماده‌سازی این چوب‌ها بعد از قطع شدن از درخت این است که با ماشین‌آلات صنعتی مخصوص شاخ و برگ و پوست اضافه درخت از آن‌ها جدا شود.

  1. روسیه منبع غنی چه نوع چوب‌هایی است؟

 جنگل‌های سیبری روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان شناخته می‌شود. این جنگل منبعی غنی از چوب‌های مختلف نظیر چوب نراد، ساسنا، یولکا، کاج و راش به شمار می‌رود.

  1. خشک کردن چوب‌های روسی به چه صورت است؟

خشک کردن چوب‌های روسی به دو روش خشک کردن در فضای باز و خشک کردن در کوره‌های چوب خشک کن صورت می‌پذیرد.

  1. چوب راش چه ویژگی‌هایی دارد؟

چوب راش دارای جنسی نیمه سنگین است و از استحکام بسیار بالا و مقاومت زیاد در مقابل حشرات موذی برخوردار است.

  1. چوب توسکا در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

از این چوب در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان، ساخت مبلمان، میز و صندلی، طراحی و ساخت کابینت چوبی و وسایل چوبی دکوری استفاده می‌شود.

keyboard_arrow_up