آشنایی با انواع کاربرد چوب روسی

folder_openوبلاگ
comment18 دیدگاه
مرکز فروش چوب روسی

یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان در صنعت چوب، کشور روسیه است. روسیه چوب‌های صادراتی خود را در اندازه‌های مختلف و در حالت‌های خشک یا غیر خشک، الوار تخته، گرده و غیره آماده کرده و به سایر کشورها از جمله ایران صادر می‌کند.

گفته شده محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع چوب در ایران، چوب روسی است. از این رو یکی از دغدغه‌های خریداران انواع چوب‌های روسی در ایران پیدا کردن مرکز فروش چوب‌ روسی است زیرا در این مراکز می‌توانند با کمی حوصله بهترین اتنخاب را برای خرید چوب‌های مد نظرشان داشته باشند.

انواع چوب های روسی در بازار ایران

کشور روسیه به دلیل داشتن جنگل‌های غنی از چوب در سیبری از جمله مراکز بزرگ فروش چوب در جهان است. البته ناگفته نماند واردات چوب‌های روسی به ایران، به دلیل کمبود چوب در این کشور نیست بلکه برای جلوگیری از نابودی چنگل‌ها، به دنبال واردات چوب از کشور روسیه است. این کشور به جهت نزدیکی به کشور ما جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در زمینه واردات چوب است. هم چنین به دلیل برخورداری از چوب‌های صادراتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب توانسته محبوبیت بسیاری در بازار چوب ایران به دست آورد. چوب‌هایی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شود؛ شامل: چوب یولکا، نراد، راش، ساسنا، کاج، بلوط و … هستند که این چوب‌ها از طریق بندر انزلی توسط شرکت پرسال با قیمت و کیفیت مناسب وارد کشور می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از انواع چوب‌ها، قیمت و بازار فروش آن‌ها می‌پردازیم.

چوب راش

چوب راش از جمله چوب‌‌‌‌‌‌های پر فروش وارداتی هستند که این چوب به دلیل استحکام و مقاومت بالا در صنایع مختلفی مانند صنعت مبلمان، کابینت‌سازی، میز ناهارخوری، پارکت و دیوارپوش‌ها، صنعت کاغذ سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب راش به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، به راحتی امکان برش و تراش جهت طراحی‌های ظریف را فراهم می‌کند. این چوب از آنجایی که جنس سختی دارد موردعلاقه‌ی حیوانات موذی نبوده است. چوب راش دارای سطحی یکدست و بسیار کم گره می‌باشد و رنگ این چوب کرم متمایل به قرمز و یا متمایل به زرد است البته بسته به نوع، رنگ آن متفاوت خواهد بود. این چوب به دلیل زیبایی و راست تار بودن آن جهت ساخت روکش‌های چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب نراد

چوب نراد شامل 40 گونه مختلف و متفاوت می‌شود که این چوب به علت سبکی و الاستیته آن در ساختمان‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ این چوب نیز سفید متمایل به قرمز است که از جمله چوب‌های سبک و نرمی هستند که در صنایع مختلفی مانند: صنعت دکوراسیون، پالت‌سازی، کف‌پوش و دیوار پوش‌ها، کابینت سازی، فریم ساختمان استفاده می‌شود. بارزترین ویژگی چوب نراد قیمت ارزان آن به نسبت چوب‌های وارداتی است به همین دلیل چوب نراد جزو چوب‌های پرکاربرد و پرفروشی هستند که شرکت پرسال واردات آن را انجام می‌دهد

چوب یولکا      

چوب این درخت دارای رنگ روشن (سفید مایل به زرد) است که از گروه چوب‌های جنس نرم، بافت درشت و دارای گره‌های نقطه‌ای در طول چوب هستند. درخت یولکا جزو درختان تند رشد شناخته می‌شود که ارتفاع درخت یولکا تا 50 متر نیز می‌رسد و امکان طول عمر بسیار بالا حتی تا 600 سال را دارد. این چوب بسیار صاف و ساده است و هم‌چنین از جمله چوب‌های محکم و مقاوم شناخته می‌شود، به همین دلیل در ساخت‌وساز ساختمان، دکوراسیون، ساخت میز و صندلی، میز تلویزیون و … از این چوب استفاده می‌گردد.

چوب ساسنا

چوب درخت ساسنا از دوام و عمر طولانی برخوردار است که چوب این درخت، جزو چوب‌های با کیفیتی است که برش‌کاری، طرح دهی و رنگ کردن آن بسیار راحت هست. از نظر ظاهری بافت چوب ساسنا بسیار سفت و در برخی موارد درشت و گاهی ریز است و به رنگ قرمز و صورتی به بازار عرضه می‌شود. چوب درخت ساسنا در صنعت کاغذسازی، کابینت به خصوص کابینت‌های ام دی اف، صنعت مبل‌سازی، در و پنجره و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهم این است که چوب ساسنا در برابر پوسیدگی از مقاومت بالایی دارد و قیمت این چوب به مراتب بالاتر از چوب‌های دیگر است، اما با توجه به کیفیت خوب آن کاملاً به‌صرفه شناخته می‌شود.

چوب درخت روسی 

ممکن است در هنگام خرید انواع صنایع چوبی نام چوب روسی را شنیده باشید. چوب روسی طیف مختلفی از درختان به خصوص کاج و بلوط را شامل می‌شود. درختان چوب روس ارتفاعی در حدود 30 متر و قطری معادل 1 متر دارند و دارای رگه‌هایی صاف و بافتی یکدست می‌باشد و از نظر رنگ چوب روسی سفید متمایل به زرد است که خطوط صافی در طرح آن وجود دارد. این چوب از جمله چوب‌های با کیفیت و مقاومی هستند که شرکت پرسال از طریق بندر انزلی واردات آن را بر عهده دارد. چوب تهیه شده از درخت بلوط و کاج به دلیل استحکام بالایی که دارد مورد استقبال صنایع چوبی ایران قرار گرفته است.

READ  کووید 19؛ چالش‌های جهانی صنعت کاغذسازی

 از این چوب برای تولید انواع قرنیز چوبی، زیرسازی سقف، تهیه پارکت‌ها و دیوارپوش‌ها، درب و پنجره‌های چوبی، لوازم چوبی منزل، ساخت آلات موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این نکته را باید درنظر بگیرید که چوب روسی نباید در معرض گزند انواع حشرات موذی قرار بگیرد به همین دلیل تا حد امکان در برابر رطوبت و آسیب حشرات موذی دور نگه داشته شوند.

چوب روسی

قیمت انواع چوب روسی

با توجه به نوسانات بازار و عدم ثبات قیمت‌ها نمی‌توان قیمت دقیق و ثابتی را در خصوص قیمت انواع چوب روسی بیان نمود اما در این مقاله انواع و کاربردهای چوب‌های مختلف روسی وارداتی شرکت پرسال که واردات آن را از طریق بندر انزلی انجام می‌دهد بررسی کردیم و در این قسمت قیمت انواع چوب‌ها از فروردین 1401 تا خرداد ماه را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. قیمت هر متر مکعب چوب راش از حدود 17 میلیون تا 25 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد که با توجه به کیفیت و مقاومت بالای این چوب قیمت مناسبی را دارا است

هر متر مکعب چوب یولکا از حدود دوازده میلیون و هشتصد تا سیزده میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت هر مترمکعب چوب نراد روسی دوازده میلیون و پانصد هزار تومان که با توجه به سبکی و کیفیت این چوب رقم مناسبی است. همچنین قیمت چوب روسی حدود دوازده میلیون و هشتصد هزار تومان معامله می‌شود.

واردات چوب از روسیه 

فصل قطع درختان برای صادرات در روسیه فصل بهار تا اواخر شهریور است و در این بازه زمانی درختان را در جنگل قطع کرده و سپس آن‌ها را به کارخانه می‌برند. در کارخانه کیفیت چوب‌ها از لحاظ آفت دیدگی و مرغوبیت بررسی می‌شوند و چوب‌های دارای مرغوبیت بالا جدا می‌شوند، سپس پوست آن‌ها کنده شده و به شکل الوار می‌برند. در صنایعی که نیاز به چوب‌های با پوست است، چوب درختان را جدا نمی‌کنند و محصول را با پوست صادر می‌نمایند.

 همانطور که گفته شد خریدار عمده چوب‌های روسی، ایران است و شرکت پرسال در ایران از جمله شرکت‌های بزرگ وارد کننده چوب روسی از طریق بندر انزلی است. چوب‌های وارداتی شرکت پرسال از طریق سازمان حفظ نباتات از لحاظ کیفیت، عدم آلودگی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همواره تأییدیه این سازمان را دریافت کرده است. عدم آلودگی چوب‌ها بسیار پراهمیت است، به دلیل آن که اگر چوب‌ها دچار آلودگی باشند ممکن چوب‌های داخل کشور را نیز در معرض آلودگی و آفت قرار دهند.

برای ورود چوب‌های روسی شرایط سختی در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای که چوب‌های وارداتی برای مدتی در قرنطینه قرار می‌گیرند و سپس برای ترخیص این کالا نیاز به گواهی بهداشت نباتی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر آن نیاز به گواهی مبدأ، انبارنامه، فاکتور کالا، فرم ثبت سفارش نیز است. در نتیجه باید اظهارنامه‌ی واردات چوب نیز پر شود و در آخر ترخیص نهایی آن از بندر انزلی انجام شود.

سؤالات متداول

  1. بزرگ‌ترین صادرکننده چوب چه کشوری است؟

کشور روسیه به دلیل وجود جنگل‌های بسیار که انواع مختلف درختان را در خود جای داده‌اند، لقب بزرگ‌ترین صادرکننده چوب را دارد

  1. دلیل محبوبیت چوب روسی در بازار ایران چیست؟

کیفیت بالا، تنوع زیاد و قیمت مناسب سه دلیلی می‌باشند که باعث شده چوب روسی در بازار ایران محبوبیت داشته باشد.

  1. بارزترین ویژگی چوب نراد چیست؟

قیمت پایین چوب نراد نسبت به دیگر چوب‌های وارداتی بارزترین ویژگی آن به شمار می‌رود.

  1. چوب درخت ساسنا در چه صنایعی کاربرد دارد؟

چوب درخت ساسنا در صنعت کاغذسازی، کابینت سازی به ویژه در ساخت کابینت‌های ام دی اف، صنعت مبلمان و درب و پنجره سازی کاربرد دارد.

  1. عموماً چه نوع چوب‌هایی از روسیه به ایران صادر می‌شود؟

چوب راش، چوب نراد، چوب یولکا، چوب ساسنا از جمله چوب‌های روسی وارداتی به ایران هستند.

keyboard_arrow_up