فوایدمصرف ویتامین C در بدنسازی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
کاربرد اسید اسکوربیک ویتامین ث در بدنسازی

اهمیت مصرف ویتامین C در بدنسازی

بدنسازی یک فعالیت ورزشی است که باعث افزایش قدرت و اندازه عضلات، بهبود تعادل بدنی، کاهش چربی بدن و بهبود سلامت عمومی می‌شود. برای داشتن یک بدن سالم و قوی، تغذیه مناسب و متنوع بسیار مهم است. در این راستا، مصرف ویتامین C نیز می‌تواند به شما کمک شایانی کند. ویتامین C یک آنتی آکسیدان قوی است که از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. برای بدنسازان، ویتامین C می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی مفید باشد، زیرا این ویتامین به سلامتی عضلات کمک کرده و باعث بهبود بازسازی عضلات پس از تمرین می‌شود. برای شناخت تاثیر ویتامین C در بدنسازی تا آخر این مقاله کاربردی از وبلاگ پرسال با ما همراه باشید.

ویتامین C و اهمیت خوردن آن

بی اغراق می‌توان گفت که هر آنچه که بدن به آن نیاز دارد در ویتامین C وجود دارد. با مصرف ویتامین C بدن خود را زنده نگه داشته و از خستگی زودرس جلوگیری کنید. ویتامین C از جمله ویتامین‌هایی است که بدن آن را تولید نمی‌کند و تنها راه ورود این ویتامین به بدن مصرف موادغذایی دارای ویتامین C است.

احتمالا اکثر ما این ویتامین را به عنوان ویتامین موجود در پرتقال می‌شناسیم؛ اما آیا تنها خوردن پرتقال در تامین ویتامین C بدن کافی است؟ به احتمال زیاد نه و باید با استفاده از مواد دارویی مقدار آن را در بدن به حداکثر برسانیم. ویتامین C در بدنسازی در کنار ورزش‌های سنگین، باعث داشتن بدنی ورزیده و زیبا خواهد شد.

قیمت خرید اسد اسکوربیک

 نقش ویتامین ‌c در بدنسازی و تاثیرات آن

  • ویتامین c را نباید به چشم ویتامینی که فقط و فقط به هنگام سرماخوردگی در صورت تجویز پزشک یا به صورت دلخواه استفاده می‌کنند نگاه کرد. بلکه باید به نقش ویتامین c در بدنسازی اهمیت به‌سزایی داد چون در صورت کمبود آن در بدن، عوارض و مشکلات جدی برای ما به وجود می‌آید، همانند احساس خستگی و سستی، ضعف قدرت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن.
  • بدنسازی و تناسب اندام یک رشته ورزشی جذاب و پرطرفدار در دنیای امروزی است. برای اینکه در این رشته نتیجه‌ی بهتری بگیرید توصیه‌ی ما به شما استفاده از ویتامین C است. یکی از خطراتی که ورزشکاران بدنسازی با آن روبه‌رو هستند، پارگی مویرگ‌ها یا ضعیف شدن آن‌هاست. مصرف ویتامین c در بدنسازی علاوه براینکه از پارگی مویرگ‌ها حین تمرین جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود عملکرد ورزشکار در طول تمرینات از آنچه که قبلا انجام می‌داد، بهتر باشد و از تمرینات خود نتیجه بهتری به دست آورد.
  • یکی از اصلی‌ترین تاثیرات ویتامین‌ C در بدنسازی، کلاژن‌سازی است و با این کار موجب کنار هم نگه‌داشتن بافت استخوان و عضله می‌شود که این امر از آسیب رسیدن به عضلات در حین انجام تمرینات ورزشی بسیار جلوگیری می‌کند.
  • بدن ورزشکاران بدنسازی به دلیل ورزش‌های سخت و عضلانی به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. از آن‌جایی‌که گلبول‌های قرمز بدن به دریافت بهتر اکسیژن کمک می‌کنند، تقویت آن‌ها برای ورزشکار پراهمیت خواهد بود. ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد بنابراین می‌تواند در افزایش گلبول قرمز خون نیز نقش داشته باشد و باعث اکسیژن‌رسانی به عضلات شود.
  • افرادی که به دلیل چاقی و کاهش وزن به باشگاه می‌روند اگر در کنار ورزش بدنسازی و رژیم غذایی سالم، ویتامین C را مصرف کنند نتیجه بهتری خواهند گرفت و سریع به وزن ایده‌آل خود می‌رسند.

طریقه‌ی مصرف ویتامین C در بدنسازی

ویتامین C هم به صورت طبیعی در موادغذایی و هم به صورت قرص‌های جوشان ویتامین C، آمپول ویتامین C و کپسول ویتامین C در بازار موجود است. تزریق آمپول ویتامین C علی‌رغم فوایدی که دارد برای خانم‌های باردار و افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند باید با تجویز پزشک استفاده شود.

مصرف ویتامین C در بدنسازی به صورت آدامس‌های ویتامین C و آبنبات‌های ویتامین C امکان‌پذیر است. قرص جوشان ویتامین C پرطرفدارترین نوع در این بین است که از جهت مصرف آسان بوده و طعم خوشایندی دارد. همچنین افرادی که نمی‌توانند ویتامین C را به صورت محلول در آب مصرف کنند می‌توانند آن را بجوند و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند.

READ  آیا استفاده از مقوا برای بسته بندی جعبه های دارویی بهداشتی است؟

ویتامین‌های محلول در آب بهتر است در زمان خالی بودن معده مصرف شوند تا نتیجه بهتری گرفته شود، بدنسازان می‌توانند قبل از انجام تمرینات ورزشی آن را مصرف کنند. مصرف این ویتامین بعد از تمرین موجب کاهش خستگی و کاهش آسیب به عضلات بدنسازان می‌شود.

اهمیت استفاده از ویتامین c  در بدنسازی

علائم کمبود ویتامین C در بدن

کمبود ویتامین C در بدن موجب خون دماغ شدن، افزایش غیرطبیعی وزن، کبودی سریع پوست، خون‌ریزی لثه‌ها، خشکی و شکنندگی مو، طولانی شدن زمان بهبود زخم‌ها و اسهال خواهد شد. اگر ورزشکار مدت طولانی با کمبود ویتامین C مواجه شود احتمال فشارخون بالا، بیماری کیسه صفرا، سرطان، سکته مغزی و گرفتگی عروق در او بیشتر می‌شود.

مقدار و میزان مصرف ویتامین C برای بدنسازان

مصرف ویتامین C در بدنسازی بستگی به وزن، سن، جنسیت، سطح فعالیت و نیازهای شخصی شما دارد. مصرف این ویتامین در بدنسازی مفید است اما باید به میزان لازم و مجاز مصرف شود. مقدار مجاز مصرف این ویتامین در مردان و زنان متفاوت است چون نیاز بدن آن‌ها متفاوت است.

همچنین میزان مصرف این ویتامین در مردان و زنان ورزشکار، به خصوص بدنساز ۵ الی ۶ برابر افراد معمولی است.

به‌طور کلی میزان مصرف به صورت زیر است:

  • میزان مجاز مصرف روزانه معمول ویتامین C برای بزرگسالان آن هم مردان حدود 90 میلی‌گرم و برای زنان حدود 75 میلی‌گرم است.
  • کمترین میزان مصرف ویتامین C برای بدنسازان، ۵۰۰ میلی‌گرم در روز است.
  • بیشترین میزان مصرف ویتامین C برای بدنسازان، ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.

لازم به دکر است که بهترین راه برای تعیین میزان مصرف ویتامین C مناسب برای شما، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه است.

مکمل‌ اسید آسکوربیک خوراکی در بدنسازی

ورزشکاران همچنین در کنار انجام تمرینات ورزشی و مصرف ویتامین C در بدنسازی از مکمل‌های مختلف استفاده می‌کنند. با اینکه نمی‌توان آن‌ها را جایگزین وعده‌های غذایی کرد بلکه مصرف آن‌ها در کنار وعده‌های غذایی مفید و مغذی، موجب رشد و حجیم شدن عضلات بدنسازان و ورزشکاران می‌شود.

مکمل ها با اهداف مختلفی توسط ورزشکاران مصرف می‌شوند و انواع مختلفی دارند. اسید آسکوربیک خوراکی یکی از انواع مکمل‌هاست. اسید آسکوربیک که از ویتامین‌های محلول بدن است نقش مهمی در سم‌‌زدایی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. استفاده از این اسید خوراکی بی‌خطر و برای بدن مفید است و موجب می‌شود بدنسازان سریع‌تر نتیجه بگیرند.

نکات مهم استفاده از اسید آسکوربیک خوراکی

در صورت استفاده بیش از اندازه از اسید آسکوربیک با افزایش اسید بدن مواجه خواهیم بود. اما خوشبختانه چون این فرآورده به صورت محلول در آب مصرف می‌شود، از طریق ادرار می‌تواند از بدن خارج شود. اسید آسکوربیک در میوه‌هایی همانند کیوی، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، کلم بروکلی، لیمو، اسفناج و انبه به طور طبیعی موجود است.

جدا از مصرف ویتامین C در بدنسازی، هنگام استفاده از انواع مکمل‌ها علاوه‌ بر مقدار و زمان مناسب‌شان باید به اصل و اورجینال بودنشان نیز اهمیت داد، می‌توانید برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین که در حوزه فروش اسید آسکوربیک خوراکی مشغول به فعالیت هستند اقدام کنید. پرسال یکی از این شرکت‌هاست.

سخن آخر

بسیاری از مردم فارغ از جنسیت سعی می‌کنند با رفتن به باشگاه و انجام تمرینات ورزشی تحت نظر مربیان، بدنی خوش‌‌فرم و زیبا داشته باشند اما اگر بدنی سالم و مقوی نداشته باشیم، ورزش‌های سنگین بدنسازی موجب آسیب به بدن خواهد شد. یکی از راه‌های تقویت ایمنی بدن مصرف مداوم ویتامین C است. ویتامین C در بدنسازی موجب بهتر شدن وضعیت سلامت بدن خواهد شد و از آسیب به مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر ویتامین C می‌توانید از اسید آسکوربیک خوراکی برای تقویت عضلات خود استفاده کنید.

 

 

keyboard_arrow_up