کاهش صادرات چین به دلیل توقف محرک‌های اقتصادی

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
کاهش صادرات چین

یکی از مقامات بلندپایه وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که توقف سریع برنامه‌های محرک اقتصادی که برخی از کشورها برای پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی کووید اجرایی کرده بودند، می‌تواند به صادرات چین لطمه وارد کند و نسبت به مشکلات “بی‌سابقه” تجارت خارجی و تولید چین در سال جاری (2022) هشدار داد. پیش از این از کاهش سود تولیدکنندگان چینی بر اثر افزایش قیمت کالاها در سال2022 در وبلاگ پرسال گفته بودیم.

لی زینگ کیان، رئیس بخش تجارت خارجی چین (MOFCOM) در نشست هفته گذشته به خبرنگاران گفت: چشم‌انداز تجارت بین‌الملل در سال 2022 با تقاضاهای نامطمئن و کمتر از پیش‌بینی آن، مبهم به نظر می‌رسد زیرا انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهانی در بحبوحه شیوع مجدد کووید، کمبود نیروی کار و اختلالات زنجیره تامین و تورم در حال افزایش، کاهش یابد.

او در پکن گفت: ریسک‌های تجارت جهانی به دلیل بهبود اقتصادی شکننده و محدود در حال افزایش است. خروج سریع از سیاست‌های محرک اقتصادی  برای عبور از بحران اقتصادی ناشی از کووید توسط برخی کشورها می‌تواند باعث انقباض در تقاضا، نوسانات قیمت‌ها شود و به نوبه خود بر صادرات و صنعت چین تأثیر بگذارد.

تغییر روند افزایشی صادرات چین نسبت به سال‌های گذشته

صادرات چین در سال گذشته(2021) تقریباً 30 درصد افزایش یافت و به دلیل تقاضای جهانی به بالاترین حد خود در مدت مشابه رسید؛ درحالی‌که کارخانه‌های این کشور در حال تولید با تمام توان بودند، تولید در سایر کشورها به دلیل شیوع کووید مختل شده بودند. اما انتظار می‌رود که رشد امسال و فراتر رفتن از رکوردهای سال 2021 به دلیل کاهش احتمالی تقاضا برای فناوری‌های موردنیاز کار از خانه (دورکاری) و تجهیزات مراقبت بهداشتی کاهش یابد زیرا سایر کشورها به الگوهای مصرف عادی‌تر بازگشته‌اند و محدودیت‌های خود را به آرامی کمتر کرده‌اند.

READ  آشنایی با انواع کاربرد چوب روسی

 

آقای لی گفت که تجارت خارجی چین به دلیل فشار کشورهای توسعه‌یافته مثل آمریکا برای بازگرداندن تولید به خاک سرزمین خود، افزایش هزینه‌های مواد اولیه، مسدود شدن مسیرهای حمل‌ونقل و مشکلات لجستیک و همچنین کمبود قطعات کلیدی مانند چیپ‌های نیمه‌هادی‌، تهدید می‌شود.

او معتقد است: تحقق برنامه تولید مجدد و ساخت کارخانه و محصولات صنایع مختلف توسط اقتصادهای توسعه‌یافته باعث تقسیم بازارها و کاهش کارایی منابع جهانی می‌شود. او افزود که صادرکنندگان کوچک چینی با وجود افزایش درآمد، باید با فشار هزینه‌های «به‌شدت بالاتر» مواد اولیه و تولید و توقف سود دست‌وپنجه نرم کنند.

لی گفت، بااین‌حال، دولت چین مطمئن است که رشد تجارت این کشور تمام سال در محدوده “معقول” حفظ خواهد شد، گسترش بازارهای جدید و افزایش اعتبارات بانکی به صادرکنندگان کمک خواهد کرد و توانایی آنها را برای مقابله با ریسک‌های ارزی را بالاتر خواهد برد.

منبع خبر

keyboard_arrow_up