بازرگانان بخوانند: نرخ GRI در سال 2022

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
مشکلات صادرات و واردات

سال 2022 رسماً آغاز شده است! شروع سال جدید زمانی برای تأمل و تصمیم‌گیری است اما در دنیای تدارکات و لجستیک، زمانی است که دوره جدیدی از افزایش نرخ عمومی (GRI) اجرایی می‌شود.

نرخ GRIهای سالانه یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های برنامه‌ریزی یک استراتژی حمل‌ونقل است. اعلامیه‌های مورد انتظار از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل برای افزایش نرخ حمل‌ونقل باعث خواهد شد که برندها و شرکت‌های بازرگانی (صادرکننده و واردکننده) برای مدیریت هزینه‌های حمل‌ونقل در سال جدید با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کنند.

باتوجه‌به تأثیر نرخ‌های بالا و گران حمل‌ونقل در سال جدید روی حاشیه سود خرده‌فروشان، ضروری است که کسب‌وکارها و تولیدکنندگان و بازرگانان بدانند که چگونه افزایش نرخ عمومی(GRI)را به طور مؤثر مدیریت کنند تا از، ازدست‌دادن درآمد و ناامید شدن مشتریان جلوگیری کنند.

در این مطلب، ما قصد داریم به بررسی افزایش نرخ عمومی(GRI) در سال 2022 بپردازیم.

آنچه بازرگانان باید بدانند نرخ GRI برای سال 2022

افزایش نرخ عمومی (GRI) چیست؟

GRI مخفف عبارت General Rate Increase است که به افزایش درصدی سالانه در کرایه حمل‌ونقل کالاها و مواد اولیه اشاره دارد.

در ابتدای هرسال افزایش نرخ عمومی (GRI) آن سال اعمال می‌شود تا منعکس‌کننده افزایش هزینه‌ها در سراسر زنجیره تامین باشد. این افزایش نرخ شامل سوخت، بیمه، دستمزد و سایر هزینه‌های عملیاتی می‌شود که شرکت‌های حمل‌ونقل به‌منظور حفظ سطح خدمات قابل‌اعتماد، به شرکت‌های تجاری ارائه می‌کنند.

GRIها معمولاً در ماه‌های اکتبر تا نوامبر سال قبل اعلام می‌شوند، بازه‌ی زمانی که به ارسال‌کنندگان زمان می‌دهد تا برای این افزایش نرخ‌ها آماده شوند.اکثر GRIها در محدوده 4 تا 6 درصد قرار دارند. ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این معمولاً منجر به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های حمل‌ونقل برای بازرگانان می‌شود.

پس از چند سال افزایش نرخ متوسط، GRIهای امسال، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل و بازرگانان را شگفت‌زده کرده است. در حالی‌که GRI برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل به 3.1 درصد رسیده است، بعضی از شرکت‌ها افزایش شدید 5.9٪ را برای سال 2022 اعلام کرده‌اند؛ جهشی که مطمئناً به حاشیه سود بازرگانان آسیب زیادی می‌رساند.

این در حالی است که فقط تعداد کمی از شرکت‌های بازرگانی و تولیدکنندگان با افزایش 5.9 درصدی مواجه خواهند شد. تغییرات قیمتی و افزایش درصد بزرگی برای خدمات اولویت‌دار در راه خواهد بود، این افزایش، علاوه بر هزینه‌های اضافی تحویل مواد اولیه در محل کارخانه‌ها و در نهایت تحویل محصول نهایی به خرده‌فروش و مصرف‌کننده و خدمات اضافی آن، به طور خاص به برندهای تجارت الکترونیک ایکامرس‌ها (ecommerce) و بازرگانان مواد اولیه ضربه می‌زند.

READ  کاربرد اسید اسکوربیک خوراکی در صنعت

بر اساس مدل‌سازی شرکت مشاوره حمل‌ونقل Reveel، بیش از 97 درصد از فرستنده‌ها شاهد افزایش بیش از 5.9 درصدی نرخ در سال آینده خواهند بود. طبق پیش‌بینی شرکت  Reveel، خدمات حمل‌ونقل فدرال اکسپرس آمریکا به‌تنهایی در طول سال 2022 به طور متوسط 26 درصد افزایش خواهند یافت.بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل، افزایش نرخ حمل‌ونقل واقعی را بین 5 تا 8 درصد می‌دانند. در مجموع، افزایش نرخ عمومی تغییر کوچکی برای بازرگانان در سال آینده نخواهد بود.

آنچه بازرگانان باید بدانند نرخ GRI برای سال 2022

افزایش نرخ عمومی(GRI) چه تفاوتی با اضافه هزینه فصل اوج Peak Season Surcharge (PSS) دارد؟

برخلاف افزایش نرخ عمومی(GRI)، اضافه‌هزینه فصل اوج (Peak Season Surcharge (PSS)) افزایش موقتی است که در نرخ‌های پایه حمل‌ونقل اعمال می‌شود تا به شرکت‌های حمل‌ونقل کمک کند که با افزایش تقاضا حمل و هزینه‌های عملیاتی بالاتر کنار بیایند.

هزینه‌های اضافی فصلی به طور سنتی در طول فصل تعطیلات سال نو اعمال می‌شود، جایی که فعالیت‌های خرده‌فروشی و هدایا بالاتر خواهد بود و فشار کوتاه‌مدتی بر شبکه‌های حمل‌ونقل وارد می‌کند. به همین دلیل است که هزینه‌های اضافی فصل اوج به‌جای افزایش درصدی که در GRI مشاهده می‌کنیم، به شکل یک هزینه ثابت برای هر بسته اعمال می‌شود.

بااین‌حال، با شیوع کرونا به نظر می‌رسد تفاوت بین PSS و GRI  محو شده است. به لطف رشد سرسام‌آور تجارت الکترونیک و حجم بالای تولید و عرضه محصولات، هزینه‌های اضافی موقت در بقیه سال نیز وارد عمل می‌شوند.

فدرال اکسپرس در اوایل سال 2021 هنگامی که در ماه ژوئن دور جدیدی از هزینه‌های اضافی را اعلام کرد، این بحث و جدل را ایجاد کرد و باعث شد برخی از مفسّران مشکوک شوند که PSS فقط در دوره‌های تقاضای بالا اعمال نشده و در طول سال 2021 در قیمت‌گذاری محاسبه شده است. هنگامی که PSS و GRI با هم اعمال می‌شوند منجر به افزایش سریع هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شوند که به‌طورجدی بر حاشیه سود یک تجارت تأثیر می‌گذارد.

شرکت پرسال با بیش از ربع قرن تجربه در حوزه تجارت جهانی، یکی از واردکننده‌های اصلی کشور در بخش فرآورده‌های سلولوزی و نفتی می‌باشد که قصد دارد این تجربه را در قالب مطالبی ارزشمند در بخش وبلاگ سایت پرسال در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

منبع خبر

keyboard_arrow_up