هر آنچه در مورد اسیدهای مفید برای پوست باید بدانید

folder_openوبلاگ
commentبدون دیدگاه
اسیدهای مفید برای پوست

از آن زمان که اهمیت پوست فقط تمیز کردن آن و چندین بار کیسه کشیدن در حمام بود سال‌ها گذشته است. حالا دیگر پوست مثل سایر اندام‌های حیاتی بدن نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد. یک مزیت مراقبت از پوست این است که معمولاً انجام روتین‌های پوستی کاری لذت‌بخش است و حس خوبی می‌دهد. البته باید حواستان باشد که در مرحله اول نوع پوست خود و نیازهای آن را بشناسید و بعد محصول درست را انتخاب کنید. مرحله دوم تکنیکی است که برای مراقبت از این اندام مهم به کار می‌گیرید. یکی از این تکنیک‌ها اسید تراپی است.

شناخت اسیدهای مفید برای پوست و انتخاب محصولی که حاوی اسید موردنیاز برای پوست شما باشد تأثیر زیادی در جوان‌سازی، جذابیت و ظاهر زیباتر شما خواهد داشت. نگران نباشید این اسیدها از آن مواد شیمیایی نیستند که در آزمایشگاه‌ها و آن لوله‌های عجیب‌وغریب سرگردان‌اند. این اسیدهای مفید برای پوست، مثل یک یار کمکی در کنار مواد دیگر ترکیب می‌شوند و به درمان انواع مشکلات پوستی مثل آکنه، تیرگی، لک، چروک و … کمک می‌کنند.

اسیدهای خوب برای پوست

اسید اسکوربیک ویتامین ث

اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث یکی از بهترین اسید های مفید برای پوست است، چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با قدرت زیاد به جنگ رادیکال‌های آزاد می‌رود، روند عمیق شدن چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد و یک روشن‌کننده قوی برای از بردن تیرگی و لک است. مهم‌ترین مزیت اسید اسکوربیک ویتامین ث این است که با هر نوع پوستی می‌توانید از آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم به کمد جادویی محصولات مراقبت از پوست، یک سرم حاوی اسید اسکوربیک (ویتامین ث) هم اضافه کنید.

هیالورونیک اسید

اگر به روتین‌های مراقبت از پوست علاقه داشته باشید، حتماً نام هیالورونیک اسید را بارها شنیده‌اید. این اسید یکی از شناخته‌شده‌ترین اسیدهای مفید برای پوست است. هیالورونیک اسید یک آبرسان و مرطوب‌کننده قوی است و نام آن را در فهرست مواد تشکیل‌دهنده بیشتر محصولات آبرسان می‌بینید. از مهم‌ترین خواص این اسید دوست‌داشتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از خشکی و دهیدراته شدن پوست
  • حفظ رطوبت پوست و نرم‌تر کردن آن
  • افزایش شادابی و نشاط پوست
  • کاهش روند پیری و چروک شدن پوست

از هیالورونیک اسید به‌جز سرم‌ها و کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده، در فیلرها و محصولات پرکننده پوست هم استفاده می‌شود.

اسید لاکتیک

در فهرست اسید های مفید برای پوست، نوبت به معرفی اسیدی رسیده است که خاصیت اصلی آن لایه‌برداری است. لایه‌برداری از آن دسته روتین‌های پوستی است که طرفداران زیادی دارد، چراکه معمولاً نتیجه آن به‌سرعت دیده می‌شود. خبر خوب این است که اگر پوست حساسی دارید و دلتان نمی‌خواهد بعد از لایه‌برداری پوستتان قرمز و متورم شود، می‌توانید از اسید لاکتیک به‌عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. اسید لاکتیک از شیر به دست می‌آید و در کنار اسیدهای گلیکولیک، یک ترکیب برنده برای لایه‌برداری پوست است.

چه اسیدهایی برای لایه برداری از پوست مفید هستند

سالیسیلیک اسید

اکثر ما در دوران بلوغ و حتی تا دهه 40 با جوش‌ها سروکار داریم. جوش و آکنه از آن دسته مشکلات پوستی است که نه ‌تنها ظاهر خوشایندی ندارد بلکه به لحاظ روانی هم آزاردهنده هستند. اگر شما هم تجربه آکنه داشتید، حتماً نام سالیسیلیک اسید را شنیده‌اید. این اسید معروف‌ترین ماده ضد جوش است که در بیشتر محصولات درمان آکنه از آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین خواص سالیسیلیک اسید عبارت‌اند از:

  • خاصیت ضد باکتریایی
  • خاصیت ضدالتهابی
  • لایه‌برداری
  • پاک‌سازی پوست و از بین بردن منافذ بسته
  • کاهش ترشح غدد چربی
  • کمک به کاهش و از بین بردن جوش‌های سر سیاه

با اینکه سالیسیلیک اسید بیشتر برای کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند مناسب است، اما افراد با پوست خشک هم که هرازگاهی به خاطر قاعدگی، خوردن غذاهای چرب و … جوش می‌زنند می‌توانند از آن استفاده کنند. از این اسید که یکی از اسید های مفید برای پوست است، در انواع محصولات مخصوص پوست چرب از ژل‌ها و لوسیون‌های شوینده گرفته تا کرم شب و ضد چروک استفاده می‌شود.

READ  4 روش برای افزایش بهره‌وری کار‌ها

اسید گلیکولیک

یکی دیگر از اسیدهای مفید برای پوست که خواصی مشابه اسید سالیسیلیک دارد، اسید گلیکولیک است. این اسید بیشتر برای پوست‌های چرب و مستعد به آکنه مفید است و مثل یک لایه‌بردار ملایم هم عمل می‌کند. با استفاده منظم از این اسید، می‌توانید شاهد تغییراتی مثل کاهش ترشح چربی، روشن شدن و صاف شدن پوست و کاهش عمق خطوط پیری باشید. یک خبر خوب اینکه چون گلیکولیک اسید مولکولی کوچک است، کسانی که پوست چربی هم ندارند می‌توانند از آن استفاده کنند و شاهد از بین رفتن تدریجی بافت مرده پوست خود باشند.

اسید سیتریک

به‌احتمال‌زیاد از بین اسید های مفید برای پوست، نام اسید سیتریک بارها به گوشتان خورده است. اسید سیتریک یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از مرکبات به دست می‌آید. اگر به‌تازگی علائم پیری را روی پوستتان دیدید و می‌خواهید جلوی پیر شدن سریع پوستتان را بگیرید، محصولات حاوی اسید سیتریک در کنار اسیدهای دیگر به‌خصوص اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک یک ترکیب اثربخش برای مراقبت از پوستتان است. خاصیت اصلی اسید سیتریک لایه‌برداری است و باید از آن فقط روی سطح بیرونی پوست استفاده شود.

بهترین اسید برای جوانسازی پوست

اسید ماندلیک

یکی دیگر از اسید های مفید برای پوست‌ حساس که خاصیت لایه‌برداری ملایمی دارد، اسید ماندلیک است. این اسید ساختار مولکولی بزرگی دارد و به همین خاطر کندتر از سایر اسیدها به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند. اسید ماندلیک از بادام تلخ به دست می‌آید و از دیگر خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از بروز آکنه
  • درمان لک و تیرگی‌های ناشی از نور خورشید
  • لایه‌برداری ملایم با کمترین تحریکات پوستی

اولئیک اسید

تا این بخش از مقاله بیشتر به معرفی اسید های مفید برای پوست‌ چرب و پوست‌های حساس پرداختیم. حالا وقت آن رسیده تا یک اسید مفید را که برای پوست‌های خشک و کسانی که دچار مشکلات پوستی مانند اگزما، روزاسه، پسوریازیس و … هستند معرفی کنیم. اولئیک اسید یکی از بهترین اسید های مفید برای پوست‌ خشک است، چراکه سرشار از چربی است و از روغن‌های گیاهی و حیوانی به دست می‌آید. حواستان باشد افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند نباید از محصولات حاوی اولئیک اسید استفاده کنند، چون این اسید نه‌ تنها برای آن‌ها کارایی ندارد بلکه ترشح چربی و آکنه را هم بیشتر می‌کند.

کوجیک اسید

برای معرفی آخرین مورد از اسید های مفید برای پوست، می‌خواهم شما را با کوجیک اسید آشنا کنم. کوجیک اسید از مواد غذایی تخمیر شده و قارچ به دست می‌آید و یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده در محصولات روشن‌کننده و ضد لک است. این محصول برای کسانی که از لک و تیرگی‌های ناشی از بارداری یا جای جوش اذیت می‌شوند، انتخابی مناسب است، چراکه قدرت زیادی در روشن کردن پوست و رفع تیرگی‌ها دارد. نکته مهمی که در مورد کوجیک اسید باید بدانید این است که اگر پوست حساسی دارید، حتماً قبل از استفاده از محصولات حاوی این اسید با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است پوست‌های حساس بعد از استفاده از کوجیک اسید علائمی مانند سوزش، التهاب و قرمزی نشان دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله با 9 تا از اسیدهای مفید برای پوست آشنا شدیم. اسیدهایی که هرکدام برای درمان 1 یا چند مورد از معضلات پوستی مانند آکنه، چروک، تیرگی، لک و خشکی مناسب بودند. توصیه می‌کنم حتماً با شناخت نوع پوست خود و مشورت با پزشک از این اسیدها استفاده کنید تا بتوانید از نتایج آن‌ها بیشترین بهره را ببرید. در این راه شرکت پرسال هم همراه شماست تا بتوانید این اسیدهای مفید برای پوست را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه و با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

keyboard_arrow_up